Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 585 ggr
Loris M
11/19/17, 2:38 PM

Kan det vara dåligt med för mycket normkritik?

Konstig fråga kanske men kan det var en nackdel i vissa sammanhang att tänka normkritisk? Eller att vara "för normkrtítisk"? 🤔

Vi pratade om böcker  vi läst på Bokcirkeln och att man ibland kan förstöra läsupplevelsen genom att analysera sönder karaktärerna och tänka för mycket på vem gör vad, hur vissa grupper framställs o.s.v. Jag kom på att jag väldigt ofta när jag läser en bok eller tittar på en film tänker på vad kvinnor gör, vad män gör, vad de säger och hur, vilka roller har mörkhyade, asiater (speciellt i amerikanska filmer), vilka egenskaper de har, hur kvinnor framställs o.s.v. 

Det här går per automatik för mig. Ibland blir jag irriterad och ibland kan jag släppa det och njuta av filmen/boken. De gånger när jag inte klarar det, blir det inget roligt. Som exempel, igår kväll tittade jag på en komedi (tittar annars jätte sällan på TV) med Steve Martin och Eddie Murphy (Knubbigt regn) och Steve hade huvudrollen. Eddie var iofs rikare än Steve men han var rätt så knäpp och paranoid så det jämnade ut sig på så sätt. Heather Graham var den kvinnliga huvudrollsinnehavare och så klart ser hon ut som en Barbie och har sex med alla män i filmen. Sedan har vi mexikaner som de bokstavligt talat hämtade vid gränsen och fångade in i en skåpbil (herregud!! 😂). De i sin tur kunde så klart inte engelska och precis som invandrare oftast framställs i filmer, såg de jättedumma ut och förstod inte engelska alla. Jag kan se det roliga i filmen och skratta och förstå att det är en komedi och allt är medvetet överdrivet, men ändå. Vita är rika och smarta, invandrare är fattiga och dumma, kvinnor i slöja är förtryckta, asiater är roliga att driva med, mörkhyade är rånare eller hallickar, vita Barbi-liknande kvinnor är snygga men antigen dumma eller elaka, män är muskulösa o.s.v. 

Någon mer än jag som förstör för sig själv genom att tänka för mycket och analysera sönder filmer och böcker? 🙂

Annons:
Loris M
11/19/17, 2:44 PM
#1

… och finns det några andra sammanhang där normkritik kan ställa till det?

vendelay
11/19/17, 7:11 PM
#2

Nej, jag anser inte att det kan vara dåligt att vara "för normkritisk". Däremot kan det vara trist och upplevas som jobbigt. Enligt mig går samma resonemang nog att använda på de flesta "pk"-problemen. Ett bra exempel är ju veganism. Jag är vegan och tro det eller ej så nej, jag brukar inte hälsa med "Hej, mitt namn är --- och jag är vegan!", jag säger det om det är relevant dock ("Tack men jag dricker inte komjölk, jag är vegan"). Med det sagt - ibland tror jag att jag ska gå under av sorg. Alla runt mig äter djur och djurprodukter, inklusive mina husdjur. Ibland måste jag skjuta undan det för annars kan jag inte fokusera på något annat än orättvisan. Samtidigt känner jag ett ansvar att fokusera på det - om JAG tycker att det är jobbigt, hur jobbigt tycker då inte DJUREN att det är?

Samma här. Det är så jobbigt att inte kunna låta bli att tänka att "jaha, den mörkhyade mannen dödades först" eller "självklart kan kvinnor inte prata om annat än män" eller "såklart är alla asiatiska kvinnor nätta och sexiga" - men hur jobbigt är det då inte för de som är mörkhyade män, kvinnor och asiater?? Har inte vi som privilegierade ett ansvar att uppmärksamma och reagera på de orättvisor som drabbar andra? Jag tycker det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
11/19/17, 8:42 PM
#3

#2 Bra sagt! 👍

Upp till toppen
Annons: