Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 654 ggr
tlover
11/21/17, 6:57 PM

Lillemor dog påväg till BB

Jag sitter med mobilen nu så jag kan inte länka som man ska men jag tycker att alla, särskilt dom som anser att det är okej att BB i Sollefteå läggs ner läser den här artikeln om hur Evas dotter Lillemor dog i magen påväg till BB https://www.expressen.se/nyheter/evas-ofodda-barn-dog-pa-vag-till-bb

l'm back

Annons:
Magi-cat
11/21/17, 7:17 PM
#1

😢 Så tragiskt.💔

"– Vi har fått upp frågan för BB i Kiruna en gång till på agendan. Vad som gjorde att jag tände till var att på Sollefteås sida på Facebook läste att landstingspolitiker från Västernorrland tar Norrbottens län som exempel att det inte inneburit problem för mammor att åka till Gällivare för att föda barn där. Då brann det i papiljotterna, säger Monika Thelin."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
11/21/17, 7:25 PM
#2

Ja. Det är lustigt. På ett dåligt vis. Att man ska behöva snart bo i stockholm för att få vård.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
11/21/17, 7:51 PM
#3

Så tragiskt! 😕

tlover
11/21/17, 9:17 PM
#4

#2 Snarare byta kön, även i stockholm föder folk i bilar men inte pga avstånd utan för överfulla BB's

l'm back

annia1
11/22/17, 2:27 AM
#5

Ja det är tragiskt och sorgligt. Men i just det här fallet så hade barnet med största sannolikhet avlidit även om hon haft kortare väg.

Det finns en medlem här på iFokus som för ett par år sen förlorade sin dotter av i stort sett samma orsaker och hon hade bara 10 min till förlossningen.

Läser man medlemmens förlossningsberättelse och det som är skrivit i artikeln så står det nästan exakt samma sak. 

De hade båda varit på undersökning och tagits prover och de hade lyssnat på hjärtat. I båda fallen så hade de inte kollat fostervattenmängden och det är det som är boven i det hela.  

Nu har jag inte fått barn, men det jag läst så ska en kvinna inte åka in förrän hon har tre värkar på 10. Och bor man nära så kan man stanna hemma längre tid, bor man längre ifrån så får man åka tidigare. Så hon i tidningen hade med största sannolikhet mist sitt barn i alla fall. För hade hon bott närmare så hade hon sannolikt varit kvar hemma längre. Och vad jag vet så är det ingen som kan säga exakt tidpunkt när barnen dog.

Medlemmen här på iFokus har inte varit inloggad på ett tag och jag vet att hon hade det väldigt jobbigt när hon skrev sist så jag länkar inte till hennes berättelse, men den som vill läsa den hittar den inne på gravid under kategorin förlossningsberättelse. Hon skrev bla i ett av sina inlägg i den tråden att hade dom vetat om att mängden vatten var så lite så hade de lagt inne henne för akutsnitt. Den som läser det hon skrivit i tråden får vara beredd på att tårarna blir att rinna för det är kraftigt. Hon har även lagt in bild på sitt änglabarn.

Nu vet jag inte hur det idag och kommer inte ihåg exakt det hon skrivit i olika trådar, men jag vet att hon och en kompis båda födde stilla samma dag. Om kompisens barn dog av samma orsak vet jag inte. Men vad jag kommer ihåg så jobbar båda nu (i alla fall gjort) med att öka kunskapen hos förlossningsvården/barnmorskor så att man ska kunna minska ner på antal barn som dör i magen. För dom har nu en erfarenhet som ingen förälder borde behöva ha och de försöker få vården att ändra på en del.

Och ja det handlar mycket om kunskap. Var på tv för några dar sen om dödfödda barn. Att det är runt 500 om året och det är lika många som för 30 år sen. Och den siffran är högre i sverige än motsvarande länder. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad hon i tv sa, men att det handlade mycket om kunskap och även om utrustning.

Så det man kan lära sig från kvinnan i tidningen och medlemmen här, är att kontroll av fostervattenmängden ska vara obligatorisk/ske rutinmässigt då mängden fostervatten är så viktig. Att kontrollera vattenmängden kan nog rädda åtskilliga barn.

För att det inte ska bli några missförstånd så tycker jag inte det är vettigt att man ska behöva åka så långt för att föda barn. Och det gäller inte bara förlossning utan alla vård. Vården överlag är tyvärr inte mycket till att hänga i julgranen längre. Som aleya säger så måste man bo på rätt ställe numera.

.

Calcifer
11/22/17, 1:17 PM
#6

Fy fan vad sorgligt.

Sen kan man ju spekulera i om barnet överlevt om det var närmare till BB, MEN det går inte att förneka att chansen naturligtvis är större ju fortare man får hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: