Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1148 ggr
Loris M
2017-11-21 20:26

Varför är det så få kvinnor som försvarar Sverige?

"Kvinnor är ytterst sällsynta på höga befattningar inom försvaret, trots att möjligheten att göra yrkesofficerskarriär har funnits sen 1989. Här ger en forskare sin syn på varför."

Källa

Video, ca 2 min. 

Bl.a. berättar forskaren Alma Persson från Linköpings universitet om det hon kommit fram till men vi får även se hur några resonerar om kvinnor inom försvaret och varför de tycker att kvinnor inte platsar där.

Annons:
[PeterTM]
2017-11-21 20:38
#1

Jag tror att detta har samma enkla förklaring som på de flesta andra platser i samhället där kvinnorna är få - de släpps inte fram, gubbväldet är svårgenomträngligt!

[Hayabusa]
2017-11-22 09:05
#2

Anledningen till det låga antalet kvinnor inom försvarsmakten är nog flera. En fråga som tangerar ämnet är sannolikt - hur många av landets yngre individer är beredda att försvara landet Sverige (i traditionell militär bemärkelse)?

PS Jag tror att årtalet ska vara 1980, inte 1989. 1989 kom en lag som möjliggjorde att kvinnor kunde göra "lumpen" utan att de avsåg att göra den följande officersutbildningen.

maolao
2017-11-29 21:33
#3

Därför att pga. biologiska skillnader är kvinnor inte lika intresserade av militäryrket som män är.

Varför är det inte fler män inom vårdyrket? Därför att män inte är lika intresserade av vårdyrket som kvinnor är av samma anledning

[PeterTM]
2017-11-30 00:25
#4

#3 Nja, det där låter som en gammal seglivad myt. Jag tror inte ett smack på det. Kvinnor och män är inte så olika att det skulle kunna förklaras så enkelt. Det handlar istället om hur man formar små barn till att bli ditt eller datt. 

Ge alla exakt samma förutsättningar och villkor från dag 1, så kommer de där skillnaderna att raderas ut, det är jag övertygad om.

papa-bear
2017-11-30 12:43
#5

med tanke på inledningen i #0 är väl rubriken lite missvisande, borde varit något om högre befäl eftersom tråden handlar om det.

men skit samma, svaret på frågan är väl en fråga, hur stor andel av kvinnorna i försvaret går vidare i utbildningen mot skrivbordsbefäl? det finns väl antagningskriterier för att bli högre befäl?

sedan att kvinnor inte skulle klara av att gå i krig är ju rent bs, de har minst lika stor försvarsinstinkt som män. det som var intressant i klippet var att den försvarsgren som förstått att de varit diskriminerande, och tagit tag i problemet, har mest kvinnliga officerare av alla, marinen.

Magi-cat
2017-12-06 08:50
#6

Dock har kvinnorna alltid försvarat land och folk. (Lottakåren är väl det exempel man lättast kommer på.) Men deras insatser har s.a.s. inte kommit in i historieböckerna som något viktigt. 

Vi har t.ex. de extremt modiga kvinnliga piloter som trotsade värsta tänkbara faror och dessutom det inre motstånd som fanns - kvinnor kunde ju inte flyga. Också de "skrevs ut" ur historien. (källa)

Och vilka stod för de avgörande insatserna att knäcka koderna under andra världskriget? Jo, kvinnor! 

Fred vinns inte (främst) genom vapen.
Det är att hålla allt igång som är det viktiga, att ge hopp och något att leva för och sträva fram mot.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-06 09:25
#7

Stalins "Natthäxor" är kända för de som intresserar sig för WW2-historia, skulle jag tro. Hur många av dagens unga individer, oavsett könstillhörighet, som känner till dem - det är sannolikt en annan femma.

http://militarhistoria.se/artiklar/andra-varldskriget/stalins-natthaxor-bombade-tyskarna

papa-bear
2017-12-06 11:18
#8

khadaffis livvakt, kvinnor, är man lite intresserad av historia och kampsport, finns det berättelser där kvinnor utvecklat olika system inom kejsardömena, dock är det osäkert om myten om nunnan som ska ha skapat wing chun är mer av myt för att de ville skydda de verkliga upphovsmänniskorna.

Upp till toppen
Annons: