Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 406 ggr
Magi-cat
11/25/17, 9:51 AM

Internationella dagen mot våld mot kvinnor

Idag 25 november är det Internationella FN-dagen för avskaffande av våld mot kvinnor.
Hemskt att en sådan dag ska behövas…

"Internationella dagen mot våld mot kvinnor är den 25 november[1]. Dagen instiftades av FN:s generalförsamling år 1999 som en påminnelse om Deklarationen om avskaffande av våld mot kvinnor. Dagen instiftades 25 november för att hylla de tre systrarna Mirabal som kämpade mot diktaturen i Dominikanska republiken och avrättades av Rafael Trujillo[2]. I resolutionen slog man fast att våld mot kvinnor är ett hinder för jämställdhet i samhället i juridisk, social, politisk och ekonomisk mening[3]. Våld mot kvinnor är enligt resolutionen handlingar som orsakar fysisk, sexuell eller psykologisk skada, både om det sker i det offentliga eller i privata sammanhang[3]."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_dagen_mot_v%C3%A5ld_mot_kvinnor

Den farligaste platsen för kvinnor är hemmet. Tänkvärd blogg (från Finland, men det är säkert ingen större skillnad.)
Med en hyllning till systerskapet! 🌺

"Jag tror på systerskapet som en motkraft mot tystnaden. Jag tror att vi i dag ska bygga relationer som klarar av att livet kollapsar i morgon. Jag tror på relationer som gör att vi vågar berätta om det svåraste av allt, och på relationer som gör att vi vågar hjälpa, trots att vi inte riktigt vet vad vi ska göra."

http://martha.fi/sv/start/article-89465-61211-marthakolumnen-kvinnor-som-du-och-jag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
11/25/17, 10:24 AM
#1

Viktigt att uppmärksamma dagen även om det är så som du skriver, hemskt att en sådan dag ska behövas. Att hemmet är farligaste platsen för kvinnor att vistas i är så sorgligt. Om man inte kan kännas sig trygg hemma vart ska man då ta vägen? Och alla barn… tänk vad många barn som är bevittnar våld i hemmet. 😕

Magi-cat
11/25/17, 10:55 AM
#2

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: