Annons:
Etikettövrigt
Läst 741 ggr
Magi-cat
2017-11-27 09:59

En kemipristagares kamp mot dyslexi

En problematisk uppväxt med en protestantisk familj i en strängt katolsk omgivning och en känsla av utanförskap samt en dyslexidiagnos som fick honom utsparkad från skolan vid 17 års ålder, var ingenting som banade en enkel väg för en akademisk karriär och det finaste priset av dem alla: Nobelpriset.

Det är en imponerande resa han gjort, Jacques Dubochet, som i år får Nobelpriset för sina epokgörande upptäckter för att studera små biologiska strukturer, såsom virus och proteiner, in i minsta detalj.

Tack vare dyslexin har han varit tvungen att inte bara se den allra enklaste lösningen.

Det var intressant att läsa om hur han ser orden. Om han läser "spårvagn" kan han inte förstå ordets innebörd genom bokstäverna, utan han måste "se" spårvagnen för sin inre syn.
Tänk om det har varit till fördel för honom att komma på ovanliga sätt att lösa problem, att se från en annan synvinkel?

Nu ägnar Dubochet mycket tid åt att hjälpa flyktingar!

"Några timmar i veckan lär han ut matematik till ensamkommande ungdomar som saknar riktig skolgång.

– De här mötena med unga människor är det mest givande som jag har gjort sedan jag gick i pension, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kemipristagarens-kamp-mot-dyslexin

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
2017-11-27 10:31
#1

Intressant det du skriver gällande att ha problem med att läsa och "fatta". Jag har själv problem med min läsning. Och hade problem att lära mig läsa alls. Men tillslut insåg jag. Jag omvandlar ord till "film" i huvudet. Ska jag hålla föredrag så då memorera jag min lilla film. Eller har bara stödord. Kul att se att fler "ser" ord. ☺ Och bra jobbat att få nobelpriset i kemi

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: