Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 908 ggr
Loris M
11/29/17, 6:57 PM

Hatbrott mot afrosvenskar

Det här gör mig så arg. Hur i hela friden kan man attackera ett barn bara för att det är mörkhyat? 😡 Det övergår mitt förstånd, liksom alla de som inte bryr sig och tittar på. Snälla rara folket, reagera när ni ser att någon blir utsatt. 

Hatbrott i Sverige har ökat med 34% de senaste fem åren och 25% av dem riktas mot afrosvenskar. 

"Jennifer satt i bilen utanför sin lägenhet och fick se hur ett gäng skrek ”negerunge” efter hennes son, samtidigt som de kastade frukt upp mot fönstret där han stod. Då klev hon ur bilen och konfronterade männen – och bråk uppstod.

– Det var ganska mycket folk på gatan som tittade på men ingen som hjälpte mig eller gick emellan, säger hon i tv-programmet ”Uppdrag granskning”, UG.

En av männen döms senare för ringa misshandel och förolämpning. Det hör dock till ovanligheterna.

Endast 4 procent av alla hatbrott mot afrosvenskar klaras upp, en halvering från tidigare år, enligt SVT."

https://www.aftonbladet.se/a/MggebE

Annons:
maolao
11/29/17, 7:21 PM
#1

Tråkigt att höra. Jag upplever att motsättningar mot grupper ökar. Det har förmodligen att göra med att många som kommer hit kommer från väldigt olika nationaliteter vilka tidigare kan ha ogillat varandra starkt.

Jag tänker t.ex. på att man tar hit både flyktingar från ISIS samtidigt som man tar hit ISIS-krigare. Inte så konstigt att det skapas motsättningar va?

Jag läste en artikel förut om hatbrott mot judar. Över hälften av hatbrotten mot dom i Sverige begås av muslimer. Även intressant att vänstern står begår 25% av hatbrotten medans högern står för endast 5% av dom

Loris M
11/29/17, 7:51 PM
#2

#1 Vad babblar du om? Är det så svårt att känna sympati för ett barn som råkat ut för rasister?

Tydligen, för annars hade du inte börjar prata om vänster och motsättningar mellan grupper. En typisk kommentar annars för någon som själv är lite smygrasist. Att rikta uppmärksamheten mot något annat.

[HundochKatt]
11/29/17, 8:22 PM
#3

Att ge sig på barn är det värsta man kan göra, oavsett dess etnicitet.  

Jag börjar bli less på den här uttalade rasismen som blir bara värre och värre. Ok, att man blir trött på vuxna eller nästan vuxna som kommer hit och gör en massa dumheter men hallå, barn är väl det sista man ska ge sig på! De har inte gjort något, de har inte bett om att få födas till denna värld. De har inte bett om krig och svält i sitt land och att de tvingats ta till flykten. 

Är så less på fula kommentarer såsom människoapor, skäggbebisar och ja, jag vet inte vad…Barn är barn!

maolao
11/29/17, 8:53 PM
#4

"Vad babblar du om? Är det så svårt att känna sympati för ett barn som råkat ut för rasister? Tydligen, för annars hade du inte börjar prata om vänster och motsättningar mellan grupper. " 

1. Jag babblar om samma babbel som du babblar om, babblan
2. Om jag pratar om vänster och motsättningar mellan grupper så betyder det att jag inte känner sympati för barn..? Hur får du ihop den logiken, Loris? 

"En typisk kommentar annars för någon som själv är lite smygrasist. Att rikta uppmärksamheten mot något annat. "

Anklagar du mig för att vara rasist eller hur ska jag tolka det där? Jag jämför hatbrott mot afrosvenskar med hatbrott mot judar. Är det alltså helt fel?

Loris M
11/29/17, 8:59 PM
#5

#4 Tolka det hur du vill. Jag blir alltid lite misstänksam när någon skapar ett nytt konto och hamnar här inom några minuter och börjar skriva konstigheter. 

Jag förstår inte varför du blandar in ISIS och olika invandrargrupper i den här diskussionen. Eller höger och vänster. Varför är det viktigt i sammanhanget? Plus att jag inte vet var du fått dina siffror ifrån och om de stämmer. Troligen inte.

Magi-cat
11/29/17, 9:19 PM
#6

#0 Så fruktansvärt att man saknar ord! 😡 Så lågt! 😟

Såg på Uppdrag Granskning om vilka tillmälen och vilken behandling de får utstå. Ofta vågar de inte anmäla för att utgången är given på förhand.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
maolao
11/29/17, 9:26 PM
#7

"Tolka det hur du vill. Jag blir alltid lite misstänksam när någon skapar ett nytt konto och hamnar här inom några minuter och börjar skriva konstigheter. "

Då tolkar jag det som att du är främlingsfientlig. 

"Jag förstår inte varför du blandar in ISIS och olika invandrargrupper i den här diskussionen. Eller höger och vänster. Varför är det viktigt i sammanhanget? Plus att jag inte vet var du fått dina siffror ifrån och om de stämmer. Troligen inte."

Vad jag menar är att alla hatbrott begås inte av vita människor. Förmodligen begås den största delen av hatbrott av människor som båda kommit hit men från olika platser där de finns motsättningar. 

mina siffror och vart det kommer ifrån:

https://www.hlsenteret.no/publikasjoner/digitale-hefter/antisemittisk-vold-i-europa_engelsk_endelig-versjon.pdf

sluta nu vara så fördomsfull 😉

Loris M
11/29/17, 9:57 PM
#8

#7 Då tolkar jag det som att du är främlingsfientlig. 

Du är rolig du. 😃

Vad jag menar är att alla hatbrott begås inte av vita människor. 

Har jag eller någon annan påstått det? Återigen skriver du om annat för att rikta bort uppmärksamheten från just det här fallet där gärningsmän faktiskt är vita män och där det inte handlar om "motsättningar mellan gruppen" utan ren och skär rasism som inte känner några gränser. Vita män attackerar ett oskyldigt barn. Det är det det handlar om. Så var snäll och håll dig till ämnet.

kamera0710
11/30/17, 7:00 AM
#9

En del anser att det invandringens fel. Jag lutar mer åt att det är bögarnas fel.😉

[NeferNefer]
11/30/17, 7:51 AM
#10

Fruktansvärt!! 😭Hur kan folk bete sig, och tänka, på det viset? Helt obegripligt!

Upp till toppen
Annons: