Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 859 ggr
Loris M
2017-12-11 16:30

Mattelärare grundade vit makt - rörelse

Kan en jobba som lärare och samtidigt ha rasistiska, homofobiska och sexistiska åsikter?

"En av grundarna till vit makt-rörelsen Nordisk Alternativhöger jobbar som gymnasielärare på en skola i Mellansverige, rapporterar P3 Nyheter.

Mannen själv anser inte att hans politiska åsikter står i vägen för att undervisa minderåriga.

– Jag ser mig själv som anställd av en arbetsgivare som jag ska utföra en uppgift åt, det vill säga undervisa i matematik. Den uppgiften gör jag enligt konstens alla regler tror jag, säger han till P3.

Mannen, som är i 30-årsåldern driver en podcast där han vid upprepade tillfällen har vädrat rasistiska, homofoba och sexistiska åsikter.

”Kvinnor är funtade på ett speciellt sätt som gör att de inte riktigt är lämpade för att ta stora politiska beslut.”, ska han bland annat ha sagt enligt P3."

Källa

Annons:
[PeterTM]
2017-12-11 16:51
#1

Vad ska man säga? Den siste idioten är ännu inte född.

[NeferNefer]
2017-12-11 16:55
#2

Helt olämplig som lärare. Vissa viktiga yrken, som exempelvis alla yrken som innebär att på något sätt ha hand om andra människor eller på något vis ha makt över andra människor, ska inte innehas av folk med rasistisk, homofob och sexistisk grundsyn.

DesK
2017-12-11 17:02
#3

Instämmer helt med #1 och #2!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2017-12-11 17:07
#4

😮

Jag trodde inte det var möjligt. 

Detta är ju långt bortanför att ha en lämplighet som lärare.

Samt:

" Det handlar om att elever ska känna sig trygga i skolan också och det kanske blir svårt om det kommer fram att en lärare är rasist eller nazist. " (ur länken)

Just det! Jag betvivlar starkt att en sådan kan lägga ifrån sig ett sådant synsätt som han visat prov på, och lära och vägleda unga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-12-11 17:08
#5

Jag har aldrig kunnat förstå när en del påstår att man visst kan lägga sina åsikter på hyllan när man undervisar. Jag tror inte att det är möjligt.  En stor del av lärarjobbet handlar om att förmedla de demokratiska värden som ett land som Sverige vilar på. Hur gör man då om man inte tycker att alla har samma rättigheter eller samma människovärde? 

Dessutom, att göra en rättvis betygsättning är svårt nog utan att man hatar vissa folkgrupper. Det finns inte en chans i världen att man är rättvis vid betygsättning om man är rasist "bara på sin fritid".

Magi-cat
2017-12-11 17:18
#6

#5 Jag tror inte heller det är möjligt. Inte när de gäller något så grundläggande.
Hur ska han betygsätta en flickas resultat när han inte anser att flickor är likvärdiga? Eller personer med annan hudfärg etc?

Det du skriver om lärarjobbet och att förmedla de demokratiska värdena trodde jag i min enfald gällde och att det skulle förhindra en  situation som denna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: