Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 859 ggr
Loris M
2017-12-11 16:30

Mattelärare grundade vit makt - rörelse

Kan en jobba som lärare och samtidigt ha rasistiska, homofobiska och sexistiska åsikter?

"En av grundarna till vit makt-rörelsen Nordisk Alternativhöger jobbar som gymnasielärare på en skola i Mellansverige, rapporterar P3 Nyheter.

Mannen själv anser inte att hans politiska åsikter står i vägen för att undervisa minderåriga.

– Jag ser mig själv som anställd av en arbetsgivare som jag ska utföra en uppgift åt, det vill säga undervisa i matematik. Den uppgiften gör jag enligt konstens alla regler tror jag, säger han till P3.

Mannen, som är i 30-årsåldern driver en podcast där han vid upprepade tillfällen har vädrat rasistiska, homofoba och sexistiska åsikter.

”Kvinnor är funtade på ett speciellt sätt som gör att de inte riktigt är lämpade för att ta stora politiska beslut.”, ska han bland annat ha sagt enligt P3."

Källa

Annons:
[PeterTM]
2017-12-11 16:51
#1

Vad ska man säga? Den siste idioten är ännu inte född.

[NeferNefer]
2017-12-11 16:55
#2

Helt olämplig som lärare. Vissa viktiga yrken, som exempelvis alla yrken som innebär att på något sätt ha hand om andra människor eller på något vis ha makt över andra människor, ska inte innehas av folk med rasistisk, homofob och sexistisk grundsyn.

DesK
2017-12-11 17:02
#3

Instämmer helt med #1 och #2!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2017-12-11 17:07
#4

😮

Jag trodde inte det var möjligt. 

Detta är ju långt bortanför att ha en lämplighet som lärare.

Samt:

" Det handlar om att elever ska känna sig trygga i skolan också och det kanske blir svårt om det kommer fram att en lärare är rasist eller nazist. " (ur länken)

Just det! Jag betvivlar starkt att en sådan kan lägga ifrån sig ett sådant synsätt som han visat prov på, och lära och vägleda unga.