Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 917 ggr
Magi-cat
2017-12-27 09:35

Tris - tjejers rätt i samhället

Föreningen Tris (Tjejers rätt i samhället) startades år 2002 av två systrar i Uppsala. Den utlösande händelsen var att en tjejkompis "försvann", blev bortgift, i ett annat land och aldrig kom tillbaka. 

" Efter den händelserna tog en av systrarna mod till sig och berättade för kuratorn på sin skola att en tjej i klassen var rädd för att bli bortgift. Kuratorn svarade att så gör man i vissa kulturer och att det kommer att gå bra. Det gick inte bra för klasskamraten. Hon fick aldrig någon hjälp."

Tris arbetar med resultatinriktade förebyggande insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck. Bland mycket annat tar Tris också fram metodstöd för  hur andra kan arbeta förebyggande mot hedersvåld.

(källa)

Mariet Ghadimi, en av grundarna av Tris, varnar för att samtidigt som kunskapen om s.k. hedersförtryck ökar, går utvecklingen bakåt på en del andra områden.

" Tidigare har skolan varit en frizon för dem som drabbas. Där har de här tjejerna kunnat leva lite friare och känt sig mer som andra. Men det har tyvärr förändrats de senaste åren – allt mer personal med hedersvärderingar har kommit in i skolorna. Bland annat lärare och kuratorer, och även i socialtjänsten och polisen. Flickor som hör av sig till Tris kan säga att ”Jag känner mig kontrollerad i skolan för en släkting arbetar där”.

Mariet Ghadimi ser en stor fara i detta.

Det måste vara självklart att alla som anställs delar skolans värdegrund, som jämställdhet mellan könen."

Hon pekar också på att kunskap om hederskultur borde vara obligatoriska inslag i utbildningen till t.ex. lärare, polis och socionom.
Hon menar att kunskaperna inom t.ex. socialtjänsten är eftersatta.

"En del flickor som söker hjälp har till sist fått nog av våld och förtryck, och är så desperata att de rymmer och lämnar familj, skola och hela sin bakgrund.

De här flickorna är otroligt starka. Vi hjälper dem att hitta sin egen väg."

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/JPoO7/allt-fler-i-svenska-skolor-stoder-hederskultur
(min markering i texten)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-12-27 09:54
#1

Tack Magi-cat för ditt inlägg och för att du uppmärksammar det här. 🌺

Otroligt ledsamt att skolan inte ställer upp för flickorna. Jag tror inte att det handlar om ovilja utan mest om tidsbrist, stress och okunskap. Lärarnas arbetsbelastning är stor och många går ner i arbetstid för att undvika att bli utbrända. Det är så klart ingen ursäkt men en förklaring.  Att det finns personer inom skolan som nästan uppmuntrar hedersrelaterat våld och bortgifte är så klart djupt oroande. 

Tyvärr tas det inte upp på lärarutbildningen vad jag vet speciellt mycket, eller snarare inte alls. Oftast tycker man att det inte hör hemma där eller så är man rädd att trampa någon på tårna. Det är ett svek mot flickorna. 

(Jag kände inte till Tris innan men kommer att lägga till det under länksamling nu.)

[NeferNefer]
2017-12-27 10:32
#2

Mycket bra. Alla barn förtjänar att få leva sina egna liv. Tvångsgifte och allt annat som skadar barnen och gör att de förvägras rätten till sin egen framtid måste bort.

[NeferNefer]
2017-12-27 10:40
#3

Nyfiken fråga bara, det verkar inte vara skrivet något på deras hemsida sen 2014, finns de fortfarande?

Magi-cat
2017-12-27 10:48
#4

#3 Bra att du uppmärksammar, Nefer. Jag vet tyvärr ingenting om dem utan hittade dem bara via artikeln ovan.
Men jag tycker mig även hitta senare notiser på hemsidan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-12-27 11:00
#5

👍Dåså!

Upp till toppen
Annons: