Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 1201 ggr
Magi-cat
2018-01-04 18:20

Utvisas med barnen efter åtta år i Sverige!

Kvinnan flydde från Kosovo av hedersrelaterade skäl. I åtta år har hon och hennes två barn bott i Sverige och barnen talar bara svenska.

Nu ska hon utvisas! Det hjälper inte att kvinnan har arbete och försörjer sig själv och sina barn, samt att ortsbor, lärare och arbetsgivare vädjar.
Inte heller verkar det hjälpa att hänvisa till Barnkonventionen.

"– Utifrån vad jag förstått utgår man inte från barnens bästa. Det står ju tydligt i både lagar och barnkonventionen att det är det som vi ska utgå i från. Men det känns inte som att man gör det, säger barnens rektor Maria Gullquist."

 💔😢

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/familj-i-atvidaberg-utvisas-efter-atta-ar-i-sverige

"– Ramverket för att skydda kvinnors rättigheter har stärkts i Kosovo under senare tid, säger Irene Sokolow, presstalesperson på Migrationsverket."

Det låter ju bra, men… Vad vet de om vad den här kvinnan utsatts för och vad hon riskerar? Och hennes BARN!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/migrationsverket-ar-obevekligt-familjen-ska-ut-ur-landet

Hoppas verkligen att förnuft och hjärta, samt inte minst barnens rättigheter, får råda och att familjen får stanna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
2018-01-04 19:26
#1

Det är ju helt förfärligt! Sveriges sjuka regler och lagar igen!

De som sköter sig när de kommer hit, göra sitt bästa och bidrar i samhället med jobb o s v borde ju självklart få stanna! Emedan de som åker fast för misshandel, bråk och kriminalitet per automatik borde bli utvisade direkt vid dom!

Men nej.. våldtäktsmän får stanna å så skickar man hem folk som redan bidrar till samhället, jobbar och försörjer sig själva t o m! Man vill explodera av ilska varje gång skötsamma arbetande människor skall skickas ut igen. Speciellt om de varit här under lång tid! Stackars barnen har ju aldrig vetat om något annat än Sverige förstås heller! 💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2018-01-04 20:06
#2

Återigen, barnkonventionen och barns rättigheter gäller inte alla barn, utan bara vissa. Jag fattar verkligen inte hur kan ett land som Sverige som är så mån om barns rättigheter skicka dessa barn till ett land där de och deras mamma riskerar bli utsatta för våld och kanske t.o.m. död. 

Motiveringen "Ramverket för att skydda kvinnors rättigheter har stärkts …" är så dumt så det är inte sant. Bara för att rättigheter har stärkts innebär det inte att alla människor där nere har helt plötsligt ändrat uppfattning och sina värderingar så det är tryggt att bo där. 😡

Tjeja
2018-01-04 22:02
#3

Tycker egentligen att det inte har någon betydelse hur hemlandets situation förändrats när man har rotat sig i ett land så att man bär sina egna konstnader och bidrar till samhället. Då skall man få stanna tycker jag! Punkt!

På samma vis borde man förlora sin asylrätt eller uppehållstillstånd om man begår och döms för någon form av våldsbrott. Då har man förverkat sin rätt att söka asyl helt i min mening och hemlandets situation är ointressant där med. Man får själv ta konsekvensen för sitt eget handlande tycker jag!

Enda gången då hemlandets situation är intressant för ett avgörande beslut skulle vara just i samband med asylprocessen. En som fortfarande söker asyl efter att ett lands situation förbättrats,  tex krig upphört, lagar ändrats etc behöver då förstås inte längre asyl. Men har man då redan rotat sig här och bidrar till samhället borde man få rätt att stanna och ansöka om medborgarskap, oavsett andra skäl än att man är en person som bidrar till samhället,

Ja det är min åsikt. Det är inte bara i dessa sammanhang där svensk lag är stiftad på ett sätt som gör att den kan tolkas helt utanför all moral och syfte som den egentligen är till för. Dvs, att skydda samhällets medborgare. En samhällsmedborgare är i min mening den som är svensk medborgare eller bidragsgivande till samhället.

Har man däremot inte längre asylskäl att stanna och inte har lyckats bygga upp ett bidragsgivande istället för bidragstagande liv här så får man åka hem och börja om där när det blivit tryggt att leva där ifall man inte kan bli försörjd av sin familj här.

Ja så tycker jag…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2018-01-05 09:59
#4

#3 Hmm…. nu tycker jag att du gör samma sak som de gjort när de beslutat att skicka den här familjen i #0 till hemlandet - de gör skillnad mellan barn och barn och du gör skillnad mellan medborgare och medborgare. Du skriver så här: 

"En samhällsmedborgare är i min mening den som är svensk medborgare eller bidragsgivande till samhället.

Har man däremot inte längre asylskäl att stanna och inte har lyckats bygga upp ett bidragsgivande istället för bidragstagande liv här så får man åka hem… "

Med andra ord en invandrad person som inte jobbar kan aldrig bli en samhällsmedborgare och borde åka hem. Men etniska svenskar behöver inte jobba och bidra till samhället, de får ändå kallas för samhällsmedborgare och åtnjuta alla privilegier. Hur rättvist är det? Både svenskar och invandrade hamnar i situationer där de inte har möjlighet att försörja sig själva och både svenskar och invandrade kan bli sjuka och i behov av skydd och samhällsinsatser.

Tjeja
2018-01-05 10:35
#5

Absolut! Men våra svenska medborgare är vårat ansvar, det anser jag inte att alla världens alla andra fattiga är. Hur sorgligt det än är. Alla kan hjälpa någon men ingen kan hjälpa alla.

Jag hade gärna sett att man skickat alla våldskriminella till rymden så hade någon annan civilication fått ta hand om dem om de hittat nån. 

Är man här som flykting och söker asyl men orsaken till asylsökningen upphör och hemlandet är tryggt, då ska man inte fortsätta bära bidrag här utan kan bygga upp sitt liv igen där.

Sedan finns ju ändå lagen om särskilt ömmande skäl o s v, bankonventionen etc som skall skydda de som verkligen skydd behöver, även om det är fred i hemlandet. Typ barn med speciellt behov av sjukvård.

Det fråntar fortfarande inte individen det egna ansvaret! Man kan inte komma hit och sätta sig på café och förvänta sig få allt serverat här för att slippa jobba i hemlandet.

Kan man jobba och inte hittar möjlighet att göra det här borde man rimligtvis ha bättre förutsättningar i sitt hemland. Speciellt efter krig då alla händer som finns behövs för att hjälpa till att bygga upp landet igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2018-01-05 15:17
#6

#5 Oj, oj, oj vad lite du kan om hur "lätt" det är att få ett jobb och bygga upp ett land efter kriget och hur lite du kan om vad en flykting är och varför de kommer hit.  

Tror du på fullaste allvar att flyktingar kommer hit för att de vill slippa jobba i sitt hemland? 😮

Annons:
Magi-cat
2018-01-12 08:34
#7

Nu verkar det som om det finns nytt hopp för familjen att få stanna!

Hoppas hoppas!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nytt-hopp-for-utvisningshotad-familj-i-atvidaberg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
2018-01-12 17:53
#8

Jag får nog hålla m,ed Tjeja  för vi har ett land vi värnar om och så ska vi göra i alla tider men vi kan inte döma alla däremot kan vi sätta dom på prov och på så vis sålla ur 🙂

Loris M
2018-01-12 18:46
#9

#8 "… sätta dom på prov och på så vis sålla ur. "

Trevlig människosyn. 😕

Magi-cat
2018-01-12 18:59
#10

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-16 18:34
#11

Nya besked! Familjen utvisas inte men det ska fortfarande krånglas med juridiken…

Det enda vettiga är att låta dem stanna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2018-02-18 18:12
#12

Ja herregud, vid det här laget finns det ju ingen tvekan om att de borde få stanna tycker jag. Dessutom att påstå att det är lugnare i hennes hemland nu berör ju inte det som hänt henne personligen. De personer som var anledningen till hennes flykt kan ju fortfarande vilja skada henne och barnen, oavsett om det generellt sett är bättre för kvinnor i landet nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2018-03-27 20:28
#13

Nu har Vlora fått avslag igen.  😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-03-27 22:10
#14

Åh nej. 😕

Magi-cat
2018-04-06 21:32
#15

Vlora och barnen har ni avvisats. 😢

Sorgen känner inga gränser. Att något så meningslöst och hjärtlöst kan hända i Sverige! 💔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2018-04-08 07:49
#16

😭😠

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2019-08-19 07:51
#17

Vilket glädjebesked! 🎈🥵☀️🌈✉️

Vlora och hennes två barn får återvända till Åtvidaberg efter två år!

"Den som drivit hennes sak hårdast mot inte minst Migrationsverket är förre riksdagsmannen Carl G Nilsson.

– Det är en enorm glädje och tårar i ögonen. Samtidigt kommer frågan. Var det verkligen nödvändigt att ställa till det så här efter så många år i Sverige? Inte minst med tanke på barnen som mått oerhört dåligt och som tappat över ett års skolgång, säger familjens beskyddare och talesperson förre riksdagsmannen Carl G Nilsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stor-gladje-i-atvidaberg-utvisade-vlora-och-barnen-far-komma-hem

Det är underbart och glädjande och vi önskar dem all lycka i fortsättningen! ❤️

Men det är så obegripligt agerat av Migrationsverket, så fullständigt onödigt och känslolöst att först utsätta dem för detta! Utmärkt att man nu rättat till sitt misstag - men låt det aldrig hända igen!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-08-19 09:35
#18

Hurra!! ❤️

Upp till toppen
Annons: