Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 456 ggr
Magi-cat
2018-01-06 19:45

Asylprocessen - ett lotteri...

Fruktansvärt att läsa om. 😢

Allt Yousaf har sagt har visat sig stämma. Han har kunnat styrka sin ålder och har aldrig försökt gömma sig.
Han går i gymnasiet och har en ordnad tillvaro.

Ändå sitter han nu i förvar, hämtad från sitt hem av fyra poliser och inlåst som en brottsling!

Så här säger de som han bor hos, som han kallar mamma och pappa, i Sverige: (min markering i texten)

"– Vi fick inte prata med honom. Han satt där isolerad som en mördare. Han fick inte ens en filt att ha på sig till natten, säger Eva Löfvenborg.

– Vi är så förbannade så det är inte klokt. Jag är den första att hålla med om att Sverige inte kan frälsa hela världen, men många av de här unga killarna har varit här i många år, de kommer lätt ut i arbetslivet. Yousaf vill jobba i vården där vi behöver hur mycket folk som helst, säger Sören.

– Det är fruktansvärda saker som händer. Yousaf har varit hur skötsam som helst, han har högre närvaro i skolan än vad svenska elever har. Lärarna älskar honom. Då tar man honom i förvar och påstår att han är rymningsbenägen. Vi är i chock fortfarande, mycket tårar har det varit, säger Eva.

– Alla politiker, inte minst S med Löfven i spetsen, påstår att vi har en rättssäker migrationspolitik. Men var ligger rättssäkerheten när man bara väljer att inte tro på människor? Trots bevisning? Och vari ligger rättssäkerheten att skicka tillbaka människor till ett land de vet är ett av de farligaste i världen?

Asylprocessen är ett lotteri som hänger på vilken handläggare man får. Och vi får inte ifrågasätta något, då medverkar vi inte till återvändande och bara det kan vara en anledning att hålla honom kvar här på förvaret, säger Eva Löfvenborg."

https://www.etc.se/inrikes/det-ar-ett-lotteri-och-vi-far-inte-ifragasatta-nagot


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-01-06 20:06
#1

😕

Maria
2018-01-07 07:57
#2

Så gräsligt😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-01-08 09:47
#3

Hemskt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: