Annons:
Etikettövrigt
Läst 1759 ggr
Magi-cat
2018-01-07 11:28

FI vill ändra synen på landsbygden

Debattartikel från Feministiskt Initiativ.

"Synen på landsbygden måste ändras – så hela Sverige kan leva"

FI har några konkreta förslag till åtgärder:

- " Vi vill därför verka för ökad omflyttning av offentlig verksamhet samt att välfärden byggs ut lokalt vilket skapar arbetsplatser."

- "Vi vill se en satsning på utbyggnad av järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige, och flyttar därför inledningsvis en miljard kronor från investeringar i väg till investeringar i järnväg"

- "Vidare behöver lokaldemokratiska processer i samband med naturbruk, gruvetableringar och jakt stärkas och respekteras."

https://www.etc.se/debatt/synen-pa-landsbygden-maste-andras-sa-hela-sverige-kan-leva

Till slut:

"Feministiskt initiativ ser lands- och glesbygder som fundamentet för vår framtid – ekonomiskt, miljömässigt, socialt, demokratiskt och politiskt. "

Det låter ju bra så långt. Är de föreslagna åtgärderna de rätta? Räcker de? Har de rätt perspektiv?

Det är valår nu och löften och krav kommer att hagla. Det gäller att orientera sig noga.🤓

https://www.etc.se/debatt/synen-pa-landsbygden-maste-andras-sa-hela-sverige-kan-leva


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-01-07 11:58
#1

Ja, det är lätt att säga "vi flyttar en miljard från investeringar i vägar till investeringar i järnvägen", men det ska ju vara genomförbart också. Sanslösa summor vad gäller satsningar på järnvägar är redan i gång, tänker på den omdiskuterade nya höghastighetsjärnvägen. Den går knappast att stoppa och prioritera om.

Magi-cat
2018-01-07 12:05
#2

#1 Precis. Mycket som låter bra så här i valtider. 
Även om jag mer än gärna skulle omfördela resurserna från höghastighetsbanan - som ju ensidigt gynnar några få storstäder - till lokala järnvägar…

Jag reagerade också på det här:

"/…/ jakt stärkas och respekteras." Jag tror inte det är bra. (Nu är jag, som månne framgått 🙂; ingen förespråkare för jakt. Alls.)

Annars ser jag i allmänhet positivt på FI och mycket positivt på Gudrun.

Men varför syns de mest bara till när det är valår? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-01-07 12:25
#3

#2 Där får de ett minus av mig med, vad gäller jakt. 🤓

Magi-cat
2018-01-07 12:28
#4

#3 👍

(Otroligt dumt, enligt min mening. 😐)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-07 12:48
#5

Vår nedslitna infrastruktur här i djupa södern där det myllrar av resande med alla kommunikationsmedel, får tydligen stå efter och lämna i från sig pengar.

Här är nära nog infarkt bara det minsta lilla inträffar. Sveriges äldsta motorväg  »Autostradan« förbinder Malmö & Köpenhamn med Lund och norröver, jag har själv sett hur det ser ut på morgonen, E22:an har stillastående trafik i bägge fälten.  Lund C är även rikets tredje största järnvägsstation; knökfullt med pendlande och försenade tåg p.g.a. dåliga kontaktledningar mm.
Lyckligtvis ska de bygga ut till fyr-spår inom de närmsta åren.

Jag är väldigt glad att vara så pass privilegierad att jag bor i Lund; dit väldigt många pendlar in. Det går ju inte att skaffa bostad här - för de som pendlar in - , priserna är ju hutlösa här i staden. Själv stapplar jag de fem kilometerna till och från jobbet på mina sjuka ben.

Höghastighetsjärnvägarna är till för att folk i Stockholm ska kunna ta sig till Göteborg och till och ner till Lund & Malmö & Köpenhamn.
Jag som skåning ger själva f*n i Stockholm, 60 mil där uppe i norr, vi har - vår riktiga huvudstad - Köpenhamn inom synhåll vid klart väder. .

Detta hindrar inte att jag skulle vilja se hela Inlandsbanan, från  Kristinehamn i söder och Gällivare i norr - med tvärbanor - levande och till nytta för de boende och näringslivet utmed banorna. Det måste gå att leva, bo och arbeta bekvämt även i dessa regioner.
👍🌺

Jag ser den åldrade Gudrun - och Fi - som en haj som desperat försöker få sitt rov, jag skulle inte en överväga att rösta på henne. Arg

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2018-01-07 12:55
#6

När det gäller jakt så är jag mycket tveksam, vårt vilt ska skyddas så långt det går. Undantaget är när det blir överpopulation och grav belastning på näringslivet/jordbruk med djurskötsel och fara för skyddsvärda arter, fauna som flora.

Här där jag bor är jaktbytena mest kaniner, harar och ett och annat rådjur; såvida man inte vill skjuta råkor, skator, kråkor eller alikor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Roslagen.
2018-01-07 13:14
#7

För att en järnväg ska byggas krävs det lönsamhet. Dels måste det finnas en efterfrågan på persontrafik men även gods.

I Norrland är det få företag som utnyttjar järnvägen och den viktigaste linjen går mellan Narvik och Luleå. Persontrafiken är inte så stor där och nattågen går med förlust. 

Mellansverige är många banor på gång Mälardalen bygger man på det blir 4 spår mellan Stockholm och Bålsta. I Uppsala har man byggt nytt och SJ vill ha fler spår mot Gävle. Det utreds även bättre förbindelse med Oslo. Så där förstår jag inte riktigt vad mer man ska satsa på.

#5 En höghastighetsjärnväg gynnar alla. Godstrafiken är den mest försenade i järnvägsnätet och får ofta vänta på persontågen och företagen skulle vinna mycket på att man bygger en höghastighetsjärnväg på så sätt frigörs mycket utrymme för gods. I snitt är godstågen försenade med över 100 min varje dag tack vare tågkö.

Magi-cat
2018-01-07 21:32
#8

#7 FI vill ta bort vinstkravet på SJ. Alltså skulle inte t.ex. nattågen (vilka är mycket praktiska) gå med förlust. 👍

Höghastighetsjärnvägen gynnar inte alla. Tvärtom är det så att all satsning på andra järnvägar i en del regioner i praktiken upphört till förmån för den planerade järnvägen mellan vissa storstäder och pendlare där är oroliga för framtiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-07 21:37
#9

FI säger sig vara positiva till gruvetableringar. Jag undrar hur man tänker där och ser det i förhållande till miljöfrågorna? 
Det finns gott om skandaler i gruvbranschen och utländska företag som lovar runt och håller tunt.

Här är ett exempel där byborna är sunt tveksamma. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kanadensiskt-foretag-storsatsar-i-barsele


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
2018-01-08 08:26
#10

#8 Du glömmer bort EU, SJ får inte som statligt bolag sätta för låga priser och på så sätt konkurrera bort privata aktörer på järnvägen. Och även om du tar bort vinstkravet på SJ kommer inte antal resenärer att öka på sträckorna. SJ gör ca 10 miljoner kr i förlust på nattågen och i långa loppet skulle det betyda att om hela SJ går med förlust så kommer SJ att läggas ner det gynnar ju ingen eller hur? Inga skattepengar får gå till SJ.

Har du tittat på vilka som kör lokaltågen?

SJ har bara en liten del av trafiken och har ingen lokaltrafik idag utan är med och gör en upphandling som alla andra tågbolag.

Alla lokaltåg runt om i landet blir ofta försenade tack vare att  regionaltågen prioteras vid störningar och alla pendlare i större städer där förseningarna märks mest skulle gynnas av att höghastighetsjärnvägen byggs det betyder att alla som åker tåg till jobbet för mindre förseningar efter som det är trångt på banorna idag och 1 minuts försening på X2000 innebär att på det tåget du sitter på blir 10 min sent efter som ditt tåg måste vänta in mitt tåg. Och så byggs det på vilket skapar följdförseningar och har du en höghasighetsbana kommer du som pendlare få fler tåg att välja på och färre förseningar.

Magi-cat
2018-01-08 08:40
#11

#10  Pendlare som blir av med sin tågtrafik för att alla resurser läggs på höghastighetsjärnvägen, gynnas definitivt INTE. 

Fast just om järnvägen har vi en egen tråd, har jag för mig. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
2018-01-08 17:41
#12

#11 

Nej lokaltågen styrs inte av regeringen utan av Landstingen så dom berörs inte av höghastighetstågs budget. Regeringen har inget med pendeltågen att göra det är Landstingets bord.

Säger du nej till höghastighetstågen kommer pendeltågen ute i landet bli färre efter som det är många tågbolag som vill köra fjärrtåg. 

Sen har du bostadsbristen utan utbyggnad av järnvägsnätet till dom tre större städerna så kommer man inte kunna bygga mer bostäder och bilarna blir fler samt miljön förlorar på det.

Magi-cat
2018-01-08 18:08
#13

#12 Det kan man dribbla med på olika sätt, men faktum kvarstår att höghastighetsbanan slukar helt otroliga summor med ringa positiv effekt annat än för de största städerna. Planerna har ju också tillkommit i någon slags from förhoppning att minska inrikes flygtrafik. I glesbygden har vi ingen flygtrafik ändå. Vi är beroende av våra tåg. I flera regioner är man nu orolig då ingen verkar vilja satsa på pendeltågen.
Bostadsbyggandet är inte beroende av höghastighetsbanan. Det är bara ett svepskäl.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-01-08 18:11
#14

Här är tråden om järnvägens vara eller inte vara. Vi kanske kan fortsätta med just den, där.

https://likavillkor.ifokus.se/discussions/58899f4a8e0e745a110012be-jarnvagar-utanfor-storstaderna-nedlaggningshotade


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
2018-01-08 19:17
#15

#14 Om vi säger så här då vad vill du lägga en miljard kr på järnvägen. Pendeltågen är Landstingen så dit får du inte lägga pengarna.

Upp till toppen
Annons: