Annons:
Etikettövrigt
Läst 970 ggr
Loris M
2018-01-07 12:35

Jordbruksverket försökte dölja slaktbilder

Forskningen och forskningsresultat ska vara fritt tillgängliga och får inte mörkläggas. Men det är precis vad Jordbruksverket försökte göra efter påtryckningar från branschorganisationer som var oroliga över hur djurrättsaktivister skulle använda de upprörande bilderna från slakterier. 

"Forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet SLU skapade, i samarbete med svenska slakterier, ett webbaserat utbildningsmaterial om djurvälfärd i samband med slakt.

Av ansökningshandlingen framgick att läromedlet skulle vara tillgängligt för alla, men främsta målgruppen var slakteripersonal.

– Det finns ett demokratiskt behov av att allmänheten ska få tillgång till kunskap om hur maten tas fram, säger Anne Algers, lektor på Göteborgs universitet och tidigare forskare vid SLU./…/

Kött- och Charkföretagen krävde tillsammans med Svensk Fågel att materialet skulle förses med lösenord så att allmänheten inte skulle få fri tillgång till det.

– De sa att vi absolut inte fick släppa det fritt, säger Anne Algers.

Branschens kraftiga reaktioner satte press på finansiären, Jordbruksverket, som gav vika och krävde att forskarna skulle begränsa tillgängligheten.

– Jag kallades till ett möte med representanter från Jordbruksverket som pressade mig att hålla det stängt bakom lösenord, säger Anne Algers."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/jordbruksverket-forsokte-dolja-slaktbilder-for-allmanheten

Annons:
Loris M
2018-01-07 12:40
#1

Sedan finns det en annan dimension i det hela tycker jag. Vi är rätt duktiga på att klanka ner på andra länder och deras hantering av djurslakt m.m. men det som händer hos oss vill vi helst inte prata om eller synliggöra. Det är lättare att inbilla sig att det går rätt till och hanteras på rätt sätt (och det gör det förhoppningsvis oftast, men inte alltid) och att djuren har det bra (i alla fall fram tills vi slaktar dem 😕).

Loris M
2018-01-07 12:43
#2

Och här är den vetenskapliga artikeln där de presenterat sina resultat:

http://www.mdpi.com/2076-2615/7/12/101

Magi-cat
2018-01-07 12:50
#3

Bra att du tar upp det! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-07 12:57
#4

All slakt måste skötas med yttersta respekt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[NeferNefer]
2018-01-07 13:07
#5

Bra att det kommer fram. Alla har rätt att veta hur det går till med djuren.

Upp till toppen
Annons: