Annons:
Etikettmassmedia
Läst 2199 ggr
Loris M
1/8/18, 6:58 PM

H&M gör bort sig igen

Jag förstår mig verkligen inte på de som gör reklam av den här typen. De kan ju omöjligt inte fatta vad det är de signalerar och väcker för känslor. 😡

"H&M har hamnat i ytterligare en kritikstorm på sociala medier efter att de publicerat en bild på en svart pojke med en tröja med texten ”coolest monkey in the jungle”.

Nu får det svenska företaget massiv kritik från personer från hela världen, som menar att bilden är både rasistisk och kränkande. På två andra bilder från samma kollektion visas två vita pojkar.”Om du tittar på de vita pojkarna så kallas inte de för apor. En av dem är till och med en ”överlevnadsexpert”, skriver tidningen The Atlanta Voice, som också riktar skarp kritik mot annonsen.

På måndagsförmiddagen fanns inte tröjan inte att hitta på H&M:s svenska webbshop. Tröjan fanns dock att köpa på den brittiska sidan, men bilden på pojken var borttagen.”Det här visar bara att mänskligheten har en lång väg att gå, särskilt när organisationer som dessa inte ens vet om att de skickar ut någonting så grymt stötande”, skriver ytterligare en person på Twitter."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR1zkJ/hm-anklagas-for-rasism-efter-ny-barnkollektion

Annons:
papa-bear
1/8/18, 7:03 PM
#1

"men vadå, jag förstår inte hur amerikanarna tänker"-attityden är tydlig, de skall passa sig väldigt noga när de gör kampanjer, det är inte bara ilskna kommentarer som kommer efter sådant här, stefan kan tappa någon miljard i aktievärde, så det är dags för räfs och rättarting i den där lekstugan som har ansvar för kampanjerna. det är ju inte första gången det händer.

Lavine
1/8/18, 7:15 PM
#2

😮 Vill H&M skjuta sig i sank?!

Magi-cat
1/8/18, 7:46 PM
#3

😮😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
1/8/18, 8:02 PM
#4

Slutade att handla från H&M för länge sen.

Loris M
1/8/18, 8:16 PM
#5

#4 Ja, det känns som att det är läge nu om man inte gjort det tidigare. 😕

Loris M
1/9/18, 3:11 PM
#6

Bra! Det är många som protesterar. 

"The Weeknd riktar hård kritik mot H&M och tänker inte samarbeta mer med det svenska företaget. Det skriver kanadensiske ”Starboy”-artisten själv på Twitter.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver han."

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qnR6eg/the-weeknd-tar-avstand-fran-hm

Och H&M ber om ursäkt och säger att de är ledsna att de gjort fel. 🤔 De måste ha fattat att det var fel från början. 😟

Annons:
papa-bear
1/9/18, 3:23 PM
#7

anställ någon som har någon form av omvärldskontroll, så slipper de de här lekstugefasonerna hos kampanjföretagen, det är inte bara de som skulle behöva ha det, typ politiker.

Loris M
1/12/18, 8:33 AM
#8

Jonas Gardell har skrivit en artikel i Expressen om det här:

"”Vi har gjort en skön tröja med bilar på och texten BARA ATT GASA!”

”Coolt! Jag vet, vi låter en judisk unge bära den i annonsen. Det blir bra!” 

H&M fick häromdagen kraftig kritik för att man marknadsförde en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” med en svart modell. Många svarta reagerade och företaget drog snabbt in annonsen och bad om ursäkt.So far so good.

Men nu har det uppstått en intressant och obehaglig motreaktion.DN:s Lisa Magnusson vill hävda att kritiken mot klädföretaget är överkänslig och att de som blivit upprörda inte har någon rätt att vara det.Hon skriver att ”rasismen uppstår först i den mottagare som kopplar tröjans text till vetskapen om hur svarta genom historien har hållits för lägre stående, för djur, för apor.”

Vad är det för dumheter? Det är verkligen inte i mottagaren – ”i betraktarens ögon” – som rasism uppstår. Rasism är inte en subjektiv upplevelse utan ett historiskt faktum. "

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-rasismen-i-hochm-annonsen-gar-inte-att-tanka-bort/

Magi-cat
1/12/18, 8:37 AM
#9

"Rasism är inte en subjektiv upplevelse utan ett historiskt faktum. "

Exakt och kan inte nog understrykas! Har de som hävdar "överkänslighet" ingen kunskap alls? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/18, 8:41 AM
#10

Mer Gardell:

"Martin Luther King svarade en gång på kritiken mot att de svarta var så envisa och högljudda i sin kamp för medborgerliga rättigheter: ”Trodde ni verkligen att reaktionen på flera hundra års förtryck skulle ge sig uttryck i en viskning?” 

Så fortsätt skrik! Fortsätt vara arga! Det är inte Lisa Magnussons sak att tala om för er att dämpa er."

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
1/12/18, 5:41 PM
#11

Jag blir så förvånad över den reaktion som sprungit  ur den bilden för personligen ser jag en människa som poserar inför kameran och ser så stabil och tuff ut. En kille med pondus tänkte jag och jag la aldrig ihop det med någon som helst form av rasism.

Ofta är vi överkänsliga i ämnet rasism och när vi är det så bidrar vi till att göda den mer och mer så konflikter uppstår som skulle kunna undvikas om vi bara såg att det är människor bakom allt som görs.

Vi hade Lucian som även det blev en viral sak och åter en bild som var så vacker oavsett det var en pojke eller flicka på bilden men den fick också tas ner för rasisterna kunde inte vänta på sig och inte spekulationerna heller kring bilden.

Jag tänker nu på pojken på bilden, hur känner han sig och hur kände han sig när han anlitades att posera för H&M innan  internets virala slag tog vid och gjorde det här till nåt rasistiskt ? 

Han var uppenbart med på noterna så även föräldrar så varför görs allt om till rasism ? tänk om vi uppskattade istället och låter alla var med då skulle vi få en förståelse för vad det verkligen handlar om  att vi alla är människor oavsett vart vi kommer från ❤️

Loris M
1/12/18, 6:44 PM
#12

#11 I en perfekt värld skulle ingen lägga märke till att pojken är mörkhyad eller kunna på något sätt göra kopplingen. Men där är vi inte riktigt än. 

Det handlar inte om överkänslighet och vad du och jag upplevde när i såg bilden. Som Gardell skrev, rasism är ingen subjektiv upplevelse utan något som är högst närvarande både i nutid och historiskt mörkhyade har varit och fortfarande är speciellt utsatta. De har länge betraktas som djur och som apor och som mindre intelligenta. 😕Så kom inte och prata om överkänslighet är du snäll.

Angelfish
1/12/18, 8:34 PM
#13

#11 Jag förstår inte varför du drar in Lucia-bilden i det här.

Lucia-bilden var inte rasistisk.

Den här bilden är rasistisk.

Annons:
Roslagen.
1/17/18, 8:34 AM
#14

Mamman tar tröjan i försvar samtidigt har familjen tvingas flytta efter hot för att dom försvarar bilden.

http://www.bbc.com/news/world-africa-42708157

Loris M
1/17/18, 9:30 AM
#15

#14 Nu har det verkligen gått för långt och svängt åt fel håll. 😕

Magi-cat
1/17/18, 9:33 AM
#16

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
1/18/18, 5:27 PM
#17

Det här förstod jag hela tiden att Liams familj inte såg på tröjan med rasistiska ögon tvärtom deras son fick vara med och göra något kul men åter förstör människor nåt så enkelt och fint vilket är oerhört sorgligt.

Jag har läst lite och lyssnat till familjen en fantastiskt fin familj som nu går i oro och varför jo för människor skriker rasism så fort dom hinner helt obefogat för det här är inte rasism det håller jag helt med mamman i familjen  om  som i sin tur anklagas för att sälja sin son. Här ser vi konsekvenser av vad internet gör, vad viralt ställer till med. Bedrövligt.

Människor tänker inte längre än sin egen näsa innan dom sätter sina ord i skrift och dom förstår inte vad det är dom  förstör innan det är försent.

Hur går det nu för familjen Mango , kan dom återvända till sitt fina härliga  hus eller måste dom leva på flykt för en text på en tröja ?

Jag blir uppriktigt ledsen å familjens vägnar för det här förtjänar dom inte att utsättas för 😕 så ni som skriker rasism tänk er för innan hur det kan ställa till det för helt oskyldiga människor som familjen Mango .

[Hayabusa]
1/25/18, 4:25 PM
#18

Lite OT - HM ligger i topp vad det gäller bolagsskatt.  Vilket inte försvarar övertramp, men de är kanske inte 100% onda heller.

Tant Grön
2/6/18, 3:05 PM
#19

Såg på nyheterna igår att sömmerskorna i Etiopien som syr åt H&M tjänar endast 3 kr i timmen. De har inte råd med sjukvård eller ens att äta sig mätta! Undrar vad H&Ms chefer tjänar? Blir så förbannad. Har inte handlat på H&M på många år, sedan det kom fram att de använde barnarbetare, och H&Ms chef som intervjuades verkade totalt likgiltig för detta.

[NeferNefer]
2/6/18, 8:05 PM
#20

"Billiga" kläder är inte billiga alls. Det är bara det att det är någon annan som får betala 😢

Annons:
Loris M
3/2/18, 7:46 PM
#21

Det här med att hitta bra texter till barnens tröjor är uppenbarligen inte H&M-s grej. 🤔

"Klädjätten H&M utsätts för kritik mot sina barnkläder igen. Bara några veckor efter den senaste stormen får de nu kritik för ett par tröjor. På en tröja från killkollektionen står det ”True hero” (sann hjälte) och på en tröja från tjejkollektionen står det ”Girl hero” (flickhjälte).

”Våra döttrar är INTE några tjejhjältar. De är lika mycket ’riktiga hjältar’ som våra söner”, skriver nu medlemmarna i gruppen Annonsrådet på Facebook."

https://www.aftonbladet.se/a/bKek0e

[NeferNefer]
3/2/18, 8:02 PM
#22

😟

Jag började bojkotta H&M när Anna Nicole Smith var modell, och jag har hittills aldrig sett en enda anledning att sluta bojkotta dem. TVÄRTOM! Jag blir bara mer och mer stärkt i min övertygelse att de är usla på alla sätt och vis.

papa-bear
3/2/18, 8:12 PM
#23

#22 om man säger så här, även om det var trevligt att slippa skeletten som pryder klädföretagens kampanjer, så har jag väl aldrig varit med om att kläder i  ANS storlek funnits på HM, snarare tvärtom, att deras sortiment varit riktat till personer i storlek xs- m. jag vet inte om de har herrkläder nu, men då de hade, beställde jag i de storlekar jag brukar från andra håll, men ack vad jag skulle behövt banta för att få på mig dem.

[Monarkism]
3/7/18, 5:50 PM
#24

Men snälla  vad är det som upprör er så oerhört ? vi har en klädjätte som jag personligen inte är  förtjust i för jag föredrar kläder  med kvalitet vilket H&M icke kan erbjuda mig så därför avstår jag H&M.

Däremot nyttjar företaget reklam för sina produkter som alla andra företag så jag kan omöjligt få ihop logiken i att det befinner sig särbehandling av pojke eller flicka.

Att vara pojke eller flickhjälte var i min uppväxt lika, ingenting annat var det tal om så varför görs det så stort av nåt som inte alls har någon som helst betydelse  när det kommer till att vara människa ?

Tant Grön
8/3/18, 10:13 PM
#25

Nu protesterar man i New York mot H&M:s  usla sätt att behandla sina anställda. Skäms över att ett svenskt företag beter sig så.

https://www.expressen.se/dinapengar/fortsatta-protester-mot-hochm-i-new-york/

Loris M
8/3/18, 10:20 PM
#26

Att de aldrig lär sig av alla misstag de gjort på sistone. 😕 Tänk vilka usla villkor, heltidsanställda kan inte ens försörja sig utan måste söka fler jobb.

papa-bear
8/4/18, 11:14 AM
#27

undrar hur många det är av de 16000 som jobbar med det administrativa, måste ju vara ett mörker att jobba med det om de skall hålla reda på alla fåtimmarsanställda på det där företaget. det känns lite grann som stafettjobb, du får väldigt sällan träffa samma personal i butikerna. det finns mycket man skulle kunna skriva om det här, men med risk för att bli för politisk, lugnar jag ner mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: