Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 668 ggr
papa-bear
2018-01-11 10:46

När trolltåget går igång på genrebilder

Vi har i dagarna läst om hur trolltåget gått igång på en genrebild i en jobbannons från Flens kommun, vilket får mig att undra om de över huvud taget ser något annat än bilden, för annonsen kan de ju knappast ha läst. Skriver Flen sina annonser som de gör i min kommun, avslutas annonserna med att de strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. enfald har ju alltid varit en svaghet. att det finns kulturella skillnader får vi stå ut med, skåningar har mycket konstigt för sig som norrlänningar inte förstår, och naturligtvis tvärtom, förena dessa så kanske det blir suveränt bra.

Annons:
Loris M
2018-01-11 11:08
#1

Troligen har de inte läst annonsen men även om de gjort så tror jag inte att rasister har förmåga (eller intresse av) att göra den kopplingen som du talar om här. De ser en bild med en kvinna med hijab och det räcker gott och väl för sådana personer för att de ska vräka ur sig hat och dumheter.

[Hayabusa]
2018-01-11 11:11
#2

#0 "skåningar har mycket konstigt för sig som norrlänningar inte förstår…"

Det tror jag säkert, men har du något bra och konkret exempel?

Loris M
2018-01-11 11:11
#3

Jag har läst annonsen och de skriver inte det just i den här annonsen, vilket är annars väldigt vanligt i andra kommun. Men i Flen finns många olika nationaliteter samlade och att se en kvinna i hijab borde inte vara så uppseendeväckande. Bilden representerar den mångfalden som finns i kommunen. Det borde inte vara så konstigt egentligen.

Loris M
2018-01-11 11:16
#4

#2 Jag förutsätter att det inte är papa-bears åsikt att det är just så, utan ett försök att säga att vi kan se lite snett på varandra ibland och ha förutfattade meningar. 🙂

[Hayabusa]
2018-01-11 11:18
#5

#4 Det är möjligt, men själv skulle jag vilja sortera in det under fördomar.

Loris M
2018-01-11 11:25
#6

#5 Ja, men jag ser fördomar och förutfattade meningar i princip som synonymer, även det senare kanske är ett lite försiktigare uttryck.

Annons:
[Hayabusa]
2018-01-11 11:36
#7

#6 De hänger ihop, givetvis. Men Papa-Bears uttalande tyder på okunskap och stereotypa bilder som i sig står i kontrast med det hen utgör sig att stå för.

papa-bear
2018-01-11 13:17
#8

hej hayabusa, missade du formuleringen tvärtom, eller hängde du upp dig på att jag skrev att skåningar har saker för sig som norrlänningar inte förstår? du förstår väl vad tvärtom betyder i det här sammanhanget, att norrlänningar gör saker som skåningar inte förstår. känns ju lite overkill att kräva konkreta exempel bara för att…..

[Hayabusa]
2018-01-11 13:35
#9

#8 Säger man A så får man säga B…Det tycker jag är fullt rimligt.

Du missar kontexten. Det du skriver är i stil med: "Jag är inte rasist, men…"  Du skriver att "skåningar har mycket konstigt för sig" men kan inte ge ett enda exempel på vad. Svagt.

 Dessutom - vad är definitionen av en skåning? Är det en stereotyp bild a' la Edvard Persson? Eller en fetlagd bonde som står i rapsfältet och äter spettkaka? Inget kunde vara mer fel. De invånare som huserar i landskapet Skåne 2018 är en mix av individer som är helt omöjlig att definiera. Det finns ingen, eller åtminstone väldigt svag, gemensam identitet att tala om. Inte ens dialekten eller språket har mkt gemensamt.

papa-bear
2018-01-12 11:24
#10

det är svårt att göra hayabusa nöjd, eftersom jag upplever att det är svårt att skriva något som helst som berör skåne, utan att det skall vridas och vändas på bara för att det till synes är en negativ bild av skåne som sprids, enligt hayabusa. jag vet inte om jag fått samma reaktion om jag skrivit värmlänningar och dalmasar i stället.

[Hayabusa]
2018-01-12 13:54
#11

#10 Jag är inte alls svår att göra nöjd. Du har ju inte skrivit något om Skåne alls i denna tråd, vad jag kan se. Som jag skrev i #9 - du missar hela kontexten.

Upp till toppen
Annons: