Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 726 ggr
Loris M
1/11/18, 11:36 AM

Kvinnor klarar sig bättre i tuffa tider

Dansk forskning om hur män respektive kvinnor klarar sig i svåra tider. 

"I studien har danska forskare studerat sju populationer som alla levt i någon form av kris. Det kan exempelvis vara under en tid av svält eller epidemier.  

Forskarna kollade bland annat på den stor svälten på Irland under mitten av 1800-talet. Då såg de att medelåldern gick från 38 år till ungefär 19 år för män och 22 för kvinnor. 

Mest effekt såg forskarna på spädbarn där flickor överlevde i högre utsträckning än pojkar. Skillnader i en sådan tidig ålder pekar på att det finns en biologisk skillnad mellan könen. Det eftersom sociala faktorerna inte hunnit få så stor effekt på individerna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6859205

Annons:
Loris M
1/11/18, 11:50 AM
#1

Lite OT, men tycker inte ni att det förekommer allt mer grammatiska fel i dagspressen och att språket har blivit så mycket sämre och vardagligt? 

Som här ovan: "Forskarna kollade…..". 🤔 Forskarna kollar inte, de studerar, undersöker, konstaterar, drar slutsatser….

[Hayabusa]
1/11/18, 11:54 AM
#2

Kolla är väl förkortning på kontrollera?

Loris M
1/11/18, 12:01 PM
#3

#2 Jag har fortfarande svårt för ordet, inte minst för att det lätt kan förväxlas med det vardagliga kolla som betyder titta.

[Hayabusa]
1/11/18, 1:37 PM
#4

#3 Instämmer. Själv hade jag valt att formulera mig annorlunda. Dock vet jag inte om de grammatiska kunskaperna blivit sämre med tiden. Kanske.

Loris M
1/11/18, 2:58 PM
#5

#4 I alla fall stavfel är jättevanliga. Läste senast igår en artikel med stavfel. Ibland undrar man om de har någon som korrekturläser artiklarna eller publicerar de bara så där.

Magi-cat
1/11/18, 4:05 PM
#6

"Ny studie". Det känns som om det där med att uppfinna hjulet om och om igen är tillämpbart här, alltså att det inte är särskilt nytt. Hört den förut, liksom…🙂 Men visst är det intressant.😎

Snavfel å rätskruvningsfel är jättevaniljiga…🤪 Knappt så jag retar mig längre. (Jo, förresten. När det rent av tar emot att läsa vidare…) 
Angående "kolla" så går det för sig i vardaglig text, men inte i vetenskapliga sammanhang. I artikeln ovan är det inte passande. Det ser enbart slarvigt ut.

Jag fruktar att korrekturläsning är en eftersatt uppgift. 😕

(Hoppas jag inte snubblade på tnagneterna någgonstans nu. 😇)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
1/11/18, 4:51 PM
#7

😃

DesK
1/11/18, 6:31 PM
#8

😃😃😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: