Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 852 ggr
vallhund
1/15/18, 1:13 PM

Ett inlägg om heder

Annons:
citronkakan
1/15/18, 1:48 PM
#1

Jag blir helt förtvivlad och ledsen när jag läser om det här. Har levt i en hederskultur och det enda jag kan säga är att det är omöjligt att förändra. För männen i hederskulturer ser själva inte problemet och man tycker för det mesta helt öppet att det inte finns något problem, för kvinnor är inte likvärdiga med männen. Således tror männen att kvinnan eller flickan kommer komma över det. För kvinnor anpassar sig alltid… Männen (som alltid är dem som bestämmer i hederskulturer) har ingen förståelse för lidandet kvinnor och flickor får utstå. That's it. Av det jag sett kommer det aldrig hända att någon förändring sker i den nuvarande generationen. Kanske den kommande generationens män som kommer från hederskulturer blir lite bättre. 

OBS mina erfarenheter och tankar.

Magi-cat
1/15/18, 9:58 PM
#2

Mycket viktigt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/16/18, 2:02 PM
#3

#0 Mycket bra att du tar upp detta. Jag klarar inte att läsa för jag blir så oerhört bedrövad och upprörd. 😭

Det är mycket viktigt att de utsatta får stöd och hjälp.

Tack citronkakan.

Loris M
1/16/18, 3:07 PM
#4

Nu har jag läst hela artikeln, mycket viktigt att uppmärksamma. Tack Vallhund! 🌺

Otroligt starkt av den här unga tjejen att ta kontakt med soc. när hon kom tillbaka till Sverige. Hon var säkert medveten om att det skulle innebära att hon måste ta avstånd från sin familj och kanske aldrig återse dem. Något som många i hennes situation inte är beredda på och väljer att inte söka hjälp. Hur taskig ens familjen än är så vill man ändå som barn/ung ha  dem kvar i sitt liv.

Tragiskt att socialtjänsten inte tar det här på allvar. Det känns som att de nonchalerar det här som en familjeangelägenhet, som att dessa flickor inte är värda att rädda.

Magi-cat
1/16/18, 7:39 PM
#5

Socialtjänsten kanske inte förstod hur de skulle hantera det här. Det behövs en kompetenshöjning, som det står i artikeln, och så är säkert fallet.

Det kanske också kan vara lite av missriktad välvilja.
Som utvecklingssamordnaren skriver:

"  I min iver att kompensera mot främlingsfientliga krafter och önskan att visa att jag förstod och tog hänsyn till att människor som flytt sina hemländer på grund av krig och utsatthet inte genast skulle behöva ändra allt som de hade med sig i form av traditioner och synsätt så gick jag vårdnadshavarna till mötes då de exempelvis inte ville att deras barn skulle vara med på simundervisningen eller följa med på lägerskola."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/16/18, 11:08 PM
#6

#5 Svår balansgång. Har hört om många liknande fall och det här med att vara tillmötesgående, det känner jag igen från tiden när jag jobbade som förskollärare. Ibland får man vara överdrivet förstående och ibland får man med sig föräldrarna när man visar sig mänsklig, förstående och tänjer lite på reglerna. Så länge som barnen inte far illa på något sätt så klart. Men när det gäller bortgifte som i det här fallet eller könsstympning och annat galet så måste man faktiskt strunta i föräldrarna och inse att vissa saker är bara brottsliga och kränker barnens rättigheter.

Annons:
Magi-cat
1/17/18, 8:31 AM
#7

#6 Absolut! Det är säkert en balansgång som inte alltid är så lätt.
Som du säger är förståelse och mänsklighet a och o, och att tänja på reglerna kan ibland vara bra för alla. Det är när det gäller sådant som kan tänjas på…

.

Barnens rättigheter gäller först och främst och det är helt enkelt  otänkbart att se mellan fingrarna på saker som könsstympning och bortgifte. Det får helt enkelt bara inte förekomma, punkt!

Sociala myndigheter etc ska här stötta barnens oavvisliga rättigheter. (Jag antar att de lärt sig mer om problematiken nu?)
Men hur kan och ska de agera mot hedersvåld? Hur skulle de ingripit i fallet med tjejen som ringde från flygbussen på väg mot tvångsäktenskap? Vilka möjligheter finns egentligen?

Det är inte alltid fysiskt våld utan som det står i artikeln, en press att gifta sig, en press på bröderna att kontrollera sina systrar, en press att även killarna ska ha en relation med tjejer som lever enligt hedersnormer etc.
Fysiskt våld är olagligt, men press…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
1/17/18, 1:54 PM
#8

"Saba trodde att föräldrarna skulle acceptera hennes pojkvän med tiden. Men kontrollen, våldsamheten och hoten gjorde det omöjligt att bo kvar hemma. I dag har hon egen lägenhet och utbildar sig till lärare. Kontakten med föräldrarna är bruten. ”Att inte få träffa mina syskon är det allra jobbigaste”, säger Saba."

https://www.dn.se/insidan/att-man-blir-myndig-betyder-inget-i-min-familj/

"Rapporterna om misstänkta, planerade och genomförda tvångsäktenskap fortsätter att öka i Sverige. Det visar nya siffror från Nationella kompetensteamet gällande hedersförtryck som DN tagit del av. Under 2017 kom det in 139 sådana rapporter, mot 119 året före."

https://www.dn.se/insidan/rapporter-om-tvangsaktenskap-fortsatter-att-oka/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
1/17/18, 3:59 PM
#9

Flikar in den här tråden om hedersförtryck och Tris - tjejers rätt i samhället:

https://likavillkor.ifokus.se/discussions/5a435b60ce12c4144c000092-tris-tjejers-ratt-i-samhallet?discussions-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
1/21/18, 8:23 PM
Magi-cat
1/28/18, 5:08 PM
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: