Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 853 ggr
tlover
2/26/18, 7:41 AM

Hemläxan - Vad skulle du gjort om du var tjej?

När Felix 9 år fick reda på vad hans hemläxa var så tog han sig för pannan, la sig på golvet och undrade varför han skulle lägga sin tid på detta.

Hemläxan skulle i hans fall heta "Om jag var tjej" och han skulle skriva om vad han skulle gjort, lekt, klätt sig, hetat osv om an var tjej.

Hans svar är självklart även om den stora frågan är hur ffrågan ens kunde hamna i en hemläxa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/P3jMo6/filip-9-hyllas--efter-svaret-pa-laxan-om-tjejer-och-killar

l'm back

Annons:
[NeferNefer]
2/26/18, 7:54 AM
#1

Heja Felix med storasyster Frida! Självklara svar på korkade frågor, obegripligt att frågorna ställs. Någon missade tydligen att koppla in hjärnan vid skapandet av den läxan.

Däremot kan jag tänka att den hemuppgiften skulle platsa på diverse svenska arbetsplatser. Eller för den delen arbetsplatser över hela världen … jag tänker på allt som har uppdagats i metoo-svallvågorna.

Loris M
2/26/18, 8:03 AM
#2

Märklig läxa! 🤔 Kanske en lärare som plockade fram en gammal stencil utan att reflektera över vad det är hen förmedlar. Dumt i vilket fall som helst.

Pyttelite
2/26/18, 8:22 AM
#3

Fadt jag är mer eller mindre övertygad om att det finns skillnader mellan tjejer och killar både naturliga och kulturellt betingade och uppsatsen var väl en startpunkt på en sådan diskussion. Det finns även människor som lever utanför Sverige med andra könsnormer t ex USA. Var det då inte en bra slutledning av gossen att det inte fanns några skillnader. Även om det inte är en självklarhet för vi män och kvinnor ÄR väl exakt lika?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2/26/18, 8:35 AM
#4

#3 Det finns tusentals andra och mer lämpliga sätt att arbeta med normer och könsskillnader, än vad den här lärare valde (om det nu var hens tanke). Att utgå från att det finns skillnader och förmedla det till en tredjeklassare i den här läxan är inte så pedagogiskt eller kunnigt tycker jag. Det snarare förstärker stereotyper.

[NeferNefer]
2/26/18, 8:40 AM
#5

#4: Jättebra förklarat 🌺

Barn är barn, vi ska inte tvinga in dem i trånga mallar som utgår från konstruerade föreställningar om kön. Låt dem vara sig själva i stället. Låt oss alla vara oss själva för den delen. Om jag är kvinna, ser mig som kvinna, så betyder det bara att jag är kvinna. Det betyder inte att jag är dålig på att mecka med bilar eller älskar att laga mat och är naturligt omhändertagande, som vissa tror. Det betyder bara att jag är en person som ser mig som kvinna.

Sommarek
2/26/18, 8:46 AM
#6

#3 I så fall hade väl frågan kanske varit mer lämplig att ställa som "om du vore en annan person", istället för att bara fokusera på kön? Skillnaderna mellan könen är väl överlag mindre än skillnaden mellan individer i stort.

Bra svarat av Felix!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2/26/18, 11:17 AM
#7

Intressant frågeställning men, enligt min mening, felaktigt formulerad.

72mm
3/17/18, 3:10 PM
#8

#1 "Självklara svar på korkade frågor, obegripligt att frågorna ställs."

Är det korkat att få barn att hypotetiskt reflektera över vilka effekter biologiska skillnader skulle ge i deras eget liv?

#3 "Fadt jag är mer eller mindre övertygad om att det finns skillnader mellan tjejer och killar både naturliga och kulturellt betingade … Även om det inte är en självklarhet för vi män och kvinnor ÄR väl exakt lika?"

Jag förstår inte, menar du att män och kvinnor är "exakt lika" eller att "det finns skillnader"? Eller är det ironi som går över huvudet på mig?

#4 "Att utgå från att det finns skillnader och förmedla det till en tredjeklassare"

Du tycker alltså inte att man kan utgå från verkligheten i undervisning? Eller förnekar du att det finns skillnader mellan könen?

#5 "Barn är barn, vi ska inte tvinga in dem i trånga mallar som utgår från konstruerade föreställningar om kön."

Du menar mallar och konstruerade föreställningar som t.ex. att det inte finns några egentliga skillnader mellan kön, att könstillhörighet inte skulle vara nästan 100% korrelerat till biologiskt kön eller att en 9-årings liv troligen skulle vara ganska annorlunda (om än fortfarande innehålla X-box-spelande) med det motsatta könet? 

Är det sådana föreställningar du menar vi inte ska tvinga på barn?   

#6 "I så fall hade väl frågan kanske varit mer lämplig att ställa som "om du vore en annan person", istället för att bara fokusera på kön?"

Så mer generella frågeställningar är att föredra framför tydligt fokus i uppgiften?Hade du ifrågasatt det hela om det hade handlat om någon annan kroppslig skillnad, typ längd eller styrka?   

"Skillnaderna mellan könen är väl överlag mindre än skillnaden mellan individer i stort."

Så därför är generella skillnader aldrig av intresse menar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sommarek
3/17/18, 6:05 PM
#9

#8 Så mer generella frågeställningar är att föredra framför tydligt fokus i uppgiften?Hade du ifrågasatt det hela om det hade handlat om någon annan kroppslig skillnad, typ längd eller styrka?  

Det behöver inte vara en generell frågeställning; du kan lätt välja vilken person som helst och göra uppgiften om den.

Nej, varför skulle jag ifrågasätta de frågeställningarna?  Om du är längre eller starkare finns det biologiska bevis som pekar på att du hade gjort saker annorlunda, till exempel kunnat lyfta mer eller spela basket med framgång. På vlket sätt menar du att det är bevisat att det finns specifika saker som män eller kvinnor kan/inte kan göra beroende på om de har snopp eller snippa?

Så därför är generella skillnader aldrig av intresse menar du?

Du klagade ju nyss på att den frågan jag föreslagit var för generell, och nu påstår du att jag inte tycker generella skillnader spelar någon roll. Argumenterar du bara för sakens skull nu?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Pyttelite
3/17/18, 6:30 PM
#10

#8 Jag berättade precis vad jag ansåg i första stycket. 

Den andra delen var en fråga som jag kan svara på här:

Självfallet är kvinnor, män och alla övriga kön olika varandra men olikheterna behöver inte betyda orättvisor. 

Det är också skillnad mellan flickor och pojkar även om de är barn och ännu inte medvetna om sin könsidentitet vad den än må vara.

Att tro något annat är fel enligt mig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
3/18/18, 6:57 AM
#11

#8 Du tycker alltså inte att man kan utgå från verkligheten i undervisning? 

Ja, jag tycker att de ska utgå ifrån verkligheten och i verkligheten finns det inga riktiga skillnader mellan hur en pojke eller en flicka ska vara, klä se, uppföra sig…..

Eller förnekar du att det finns skillnader mellan könen?

Nej, det förnekar jag inte. Det finns fysiska/biologiska skillnader (oftast) mellan pojkar och flickor så klart. Men det är precis där skillnaderna slutar. Alla andra skillnader som vi upplever och ser har vi hittat på själva och dessa är socialt konstruerade.

Pyttelite
3/18/18, 9:43 AM
#12

Så pojkar och flickor har samma typ av förnamnnamn? Om man ska leva sig in hur en annan person har det är inte den biologiska skillnaden viktig då? Ser verkligen flickor och pojkar likadana ut utseendemässigt? Hår kläder osv? Uppför sig pojkar och flickor likadant? Ensamma och i grupp?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
3/18/18, 9:54 AM
#13

#12 Fast det är ju inte något som sker automatiskt utan något kulturellt.

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
3/18/18, 9:54 AM
#14

En hypotetisk fråga, enligt mig, som är omöjlig att entydigt svara på. Hade mitt liv sett annorlunda ut om jag hade fötts till kvinna? Med stor sannolikhet - ja. Men helt säkert är det inte och är omöjlig att fastställa.  Vad är det som gör att en människa blir som den blir? Föds man som "en tom canvas" där sociala konstruktioner målar bilden av hur du blir? Personligen tror jag att det är flera olika faktorer som påverkar, inte enbart sociala konstruktioner. 

Det här tycker jag är en utmärkt serie att lyssna på:

 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1022704?programid=3381

tlover
3/18/18, 9:55 AM
#15

Tex så har min dotter massor av kläder med bilar, traktorer osv för hon tycker om (såklart vissa undantag) det och vi köper det hon tycker om inte det samhället anser att en 3 årig flicka ska ha

l'm back

Pyttelite
3/18/18, 10:05 AM
#16

Både och, att leva sig in i en person som inte är biologiskt lika har inte med kulturen att göra. Det har med inlevelseförmåga och insikt i att alla människor inte är lika - den insikten hade inte pojken i det här fallet. Eller också hade han blivit lärd att inte ha den. När det gäller de kulturella skillnaderna finns dom. Det är inget man klär på sig vid myndighetsdagen utan de finns från dag ett. I det ingår alla skillnader mellan kulturer/samhällen goda såväl som dåliga. Vi har en föräldraförsäkring i Sverige som innebär att barn får en annan kontakt med sina föräldrar än i andra länder. Även om vi i Sverige hävdar att kvinnor och män utseendemässigt ser lika ut så gör dom inte det varken i verkligheten, i Sverige eller i några andra länder. Även om namn skulle vara kulturellt betingade och könsbundna precis som språkuppbyggnaden är i många kulturer (de flesta) med minst två genus så finns skillnaden där och det är i den verklighet våra barn lever inte i verkligheten att det inte finns några skillnader.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
3/18/18, 10:07 AM
#17

#15 Min yngsta dotter (jag har tre döttrar) var väldigt "pojkig" när hon var yngre. Kortklippt, vägrade klänning, oerhört teknikintresserad etc. Inga problem med det, jag ägnade aldrig någon särskild tanke åt det. Tyckte snarare att det var roligt att hon var så annorlunda jämfört med sina två äldre systrar. Men…någonstans när hon var 12-13 år tvärvände allt och hon blev som en helt annan person (nåja, nästan åtminstone). Teknikintresse? Nja, vart tog det vägen? Inte heller det är ett "problem" men jag tycker att "förvandlingen" är fascinerade och vi har många gånger diskuterat vad som hände och varför. Utan att egentligen komma fram till något konkret.

Sommarek
3/19/18, 8:43 AM
#18

#16, hur får du in utseende i det hela?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Pyttelite
3/20/18, 7:03 AM
#19

#18 Du menar på fullt alvar att en barnklass med nioåringar inte urskiljer sig som flickor och pojkar? Att barn är androgyna och klär och ser exakt så lika ut att det inte går att skilja dom åt ända tills de är myndiga? Ni vill att det inte ska finnas skillnader mellan de olika könen - det gör det oavsett vad ni vill. Problemet är inte att det finns skillnader problemet är när skillnaderna medför sämre möjligheter oavsett vilket av alla kön man tillhör såväl man som kvinna som något annat kön.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sommarek
3/20/18, 9:18 AM
#20

#19 Citera mig gärna där jag säger det - eller så slutar du hitta på åsikter åt folk som de aldrig gett uttryck för, bara för att kunna argumentera. Sedan kan du som förslag läsa min fråga igen och svara på den, istället för det här tramset.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Pyttelite
3/20/18, 12:55 PM
#21

#20 Du får nog ta och lugna ner dig och tonen du har mot mig! Du frågade hur jag fick in utseendet i resonemanget och jag förklarar för dig. Jag har varken citerat dig eller hittat på åsikter åt någon annan. Jag har förklarat hur jag ser på det hela och hur min omvärld ser ut och jag har oxå svarat på frågan du ställde. Min uppfattning är att det finns olikheter mellan könen oavsett könstillhörighet. Var och en ska vara stolta för det kön man tillhör men ingen ska behöva bli särbehandlad pga kön.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sommarek
3/20/18, 12:58 PM
#22

#20 Jag är helt lugn, överskatta inte vad en främling på nätet betyder för mig. Det är inte jag som använder utropstecken…

Du skrev "Du menar på fullt alvar (sic)_ att en barnklass med nioåringar inte urskiljer sig som flickor och pojkar?

Att barn är androgyna och klär och ser exakt så lika ut att det inte går att skilja dom åt ända tills de är myndiga?"_ och jag frågar dig var jag har påstått det. Min fråga till dig var alltså, eftersom det tydligen inte gick fram varken första eller andra gången, vem här har tagit upp utseende?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
3/20/18, 2:00 PM
#23

Har intrycket att utseende inte är utan betydelse när det gäller det kön som någon identifierar sig själv med.

Pyttelite
3/20/18, 4:08 PM
#24

#23 Tydligen har du precis som jag fel i denna fråga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
3/20/18, 5:24 PM
#25

#24 Tror inte att man ska hänga upp sig på vem som har rätt eller inte :)

Den serie som jag länkar till i #14 - har du lyssnat på den? Avsnittet med Nikita visar tydligt hur det fysiska utseendet spelar roll för henne.

Sommarek
3/21/18, 8:28 AM
#26

#24 Man kan ju inte ha annat än fel när man använder hittepå-argument. Det hade ju varit hur lätt som helst att bara citera den som sagt det du påstår, men jag förstår varför du väljer att låta bli. Ibland  vinner argumenten sig själva.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
3/21/18, 8:52 AM
#27

Kort stubin & taggarna utåt…

Annons:
72mm
3/21/18, 11:05 AM
#28

#9 "Om du är längre eller starkare finns det biologiska bevis som pekar på att du hade gjort saker annorlunda, till exempel kunnat lyfta mer eller spela basket med framgång. På vlket sätt menar du att det är bevisat att det finns specifika saker som män eller kvinnor kan/inte kan göra beroende på om de har snopp eller snippa?"

Jag får intrycket att du menar att de fysiska könsdelarna är det enda som skiljer män från kvinnor biologiskt. Du menar att det inte finns några andra fysiska egenskaper som styr hur vi agerar. Det sätt på vilket vår art tänker och fungerar  har inte formats genom miljontals år av evolution? Generella, eller stereotypa om du så vill, skillnader mellan tänkesätt för de båda könen har inget med denna evolution att göra? 

Vidare vet jag inte om det är så intressant att generalisera över vad människor kan göra, av mycket större intresse är väl vad vi väljer att göra? Så om jag får omformulera frågan lite så jo, det är väl ganska uppenbart att män och kvinnor väljer att göra olika saker om man tillåter dem. Ju friare de är, desto större skillnader verkar det dessutom bli mellan kvinnor och mäns val.      

"Du klagade ju nyss på att den frågan jag föreslagit var för generell, och nu påstår du att jag inte tycker generella skillnader spelar någon roll. Argumenterar du bara för sakens skull nu?"

Man ställer en fråga specifikt om kön därför att man vill att svaret ska reflektera över generella skillnader mellan just könen. "Om du var någon annan" skulle i så fall missa målet ganska grovt.     

#10 "Självfallet är kvinnor, män och alla övriga kön olika varandra men olikheterna behöver inte betyda orättvisor."

 Det där är den springande punkten. För likhetsfeminister så är varje ojämlik fördelning ett tecken på diskriminering och orättvisa. Varje avsteg från 50/50 är därför ett problem och måste åtgärdas. Det finns för dem inga andra anledningar till varför män och kvinnor inte fördelas lika, oavsett vad man tittar på.  

Det är enl. mig den enskilt största orsaken till feminismens fullständiga haveri. 

"Det är också skillnad mellan flickor och pojkar även om de är barn och ännu inte medvetna om sin könsidentitet vad den än må vara."

Gott så. Så länge man inte låssas som att det biologiska könet (som givetvis är mycket mer än bara huruvida man "har snopp eller snippa") inte nästan helt styr denna könsidentitet. 

#11 "Ja, jag tycker att de ska utgå ifrån verkligheten och i verkligheten finns det inga riktiga skillnader mellan hur en pojke eller en flicka ska vara, klä se, uppföra sig….."

Vad bra att du tycker att det inte finns några skillnader i hur vi ska uppföra oss. Vad det däremot finns är mycket stora, och fullständigt naturliga, skillnader är i hur pojkar och flickor faktiskt väljer att uppföra sig.  Ännu. Tack och lov.  

"Det finns fysiska/biologiska skillnader (oftast) mellan pojkar och flickor så klart. Men det är precis där skillnaderna slutar. Alla andra skillnader som vi upplever och ser har vi hittat på själva och dessa är socialt konstruerade."

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga, mer än att kanske tacka för att du så väl illustrerade min tes om dagens feminism som fullständigt dysfunktionell.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
3/21/18, 12:55 PM
#29

#28 Javisst! Det är så praktiskt att skylla på feminismen och lyfta den som något ont och något som fördärvar dagens samhälle, när en inte förstår. Det brukar gå hem hos vissa. 

Din sista och näst sista kommentar tyder nämligen på att du antigen inte fattar eller också väljer du att bortse från något som är grundligt och välbeforskat.

72mm
3/21/18, 3:16 PM
#30

#29 Det är inte jag som har problem med att få ihop verkligheten med vad jag tror är sant.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
3/21/18, 3:40 PM
#31

#30 Okej, säger du det så… 😴

Upp till toppen
Annons: