Annons:
Etikettövrigt
Läst 667 ggr
Huygens
3/7/18, 10:06 AM

Etoxikin

Fisk anses vara nyttig mat som är viktig för hjärnans utveckling medan rött kött anses skadligt och dessutom tillförs det cancerframkallande giftet nitrit. Vi fick lära oss i skolan att lax var en synnerligen nyttig fisk.

Etoxikin (wiki) är ett miljögift som tillförs norsk odlad lax. Det saknas djupare studier på effekterna av Etoxikin, som dödar insekter i jordbruket. Det finns EU-regler för nivåerna av Etoxikin i frukt, grönsaker och kött men inte i fisk. Etoxikin är en förbjuden livsmedelstillsats i EU, utom i fisk.

Norska regeringen vägrar svara på frågor om Etoxikin.

Norsk lax kan därför tillåtas innehålla okända mängder Etoxikin som behövs i fiskmaten till laxen. En norsk forskare upptäckte att Etoxikin passerar blod-hjärnbarriären (wiki), vilket okända ämnen helst inte ska göra. Vetenskapliga tidskrifter vägrar publicera hennes upptäckter. När blod-hjärnbarriären sviktar ökar risken för demens och hjärnskador.

Dokumentären Fillet Oh Fish (av Nicolas Daniel) går igenom flera områden som rör den miljöförstörande hanteringen med odlad lax både i Norge och utanför Europa, med fokus på skadliga ämnen som finns i fiskmaten till laxen. Jag tar med två länkar då det är vanligt att ytvideoer försvinner.

(YT/Book Of Clear, 2014-10-09, 54 min)
(YT/Marcus Guiliano, 2017-03-25, 54 min)

Samtidigt pågår ett krig för att utrota svensk naturlig lax. Uppdrag Granskning undersökte situationen år 2013. (YT/Emil Nilsson, 2016-07-04, 58 min)

Det är en dyster dokumentär där svenska regeringar i båda blocken gjort vad dom kan för att den naturliga svenska laxen ska försvinna från svenska vatten.

Vem har uppfunnit Etoxikin? Det är samma företag som uppfann RoundUp som i hemligstämplade USA-studier år 1978 visade sej ge cancer.

Monsanto

Annons:
Upp till toppen
Annons: