Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 1088 ggr
tlover
2018-03-18 10:02

Strejk på daglig verksamhet

På flera DV (Daglig verksamhet) i Malmö är det nu strejk. De tycker att deras ersättning är för låg och vill ha högre.

I dagsläget har dom 4:-/h men dom vill ha 20:-/h för att bland annat inte gå back på att ta sig till DV.

Jag tycker dom gör helt rätt, visst DV är frivilligt (fast som vissa handledare är så verkar det knappt frivilligt sen så är det ju den sociala isolationen man får av att gå hemma också) men dom borde få så att dom har råd att ta sig till och från plus lite extra, för dom är det ju ett jobb.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=6907908

l'm back

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-18 10:12
#1

Fast många som går på DV har ju pension eller sjukersättning så de där pengarna är ju inte deras inkomst.

Fast visst är det lite pengar.

Min dotter har 5 kronor har jag för mig.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2018-03-18 10:16
#2

#1 fast det måste ju täcka extra utgifter som tex transport till och från och liknande

l'm back

Anonym
Anonym
2018-03-18 10:46
#3

Jag vet inte hur daglig verksamhet ser ut i Malmö, men här där jag bor så arbetar personerna på DV bland annat med: 

Flytthjälp vid flytt (åt privatpersoner och företag) där dom flyttar möbler och andra tunga saker, städning av lokaler och utomhusmiljöer, skötsel av gräsmattor och annat ute, skottning vid snö, plocka isär gammal elektronik, reparera cyklar som sedan säljs av andra instanser samt tvätt och matlagning på äldreboenden och demensboenden i kommunen. 

Är 4-5 kronor i timmen verkligen rimlig ersättning för sånt arbete?

Upp till toppen
Annons: