Annons:
Etikettövrigt
Läst 796 ggr
Loris M
3/31/18, 10:25 AM

Har du skaffat överfallsskydd?

Såg en tråd om olika överfallsskyddsprodukter på en annan sajt och det fick mig att undra hur vanligt det är att vi bär på dessa produkter. Det kan alltså handla om överfallslarm, försvarsspray eller annat. 

Har du överfallsskydd? 

Berätta gärna vilken typ och varför!

Annons:
Loris M
3/31/18, 10:29 AM
#1

Jag valde "Nej, men funderar på det".

Har funderat på det ett tag och tittat på olika produkter. Just nu lutar det åt överfallslarm, för jag tror inte att jag skulle klara av att spraya någon i ögonen. 

Det som oroar mig, vilket gjort att jag velat fram och tillbaka, är civilkurage. Jag är rädd att när det väl händer och jag utlöser larmet att ingen kommer att bry sig eller hjälpa mig. 😮

MonicaLagerquist
3/31/18, 11:35 AM
#2

Nej

Jag är i princip aldrig själv ute. Antingen är min man med mig eller hunden.

Stolt ägare till fem La permer

Calcifer
3/31/18, 11:38 AM
#3

Nej. Jag bor i en väldigt liten stad med i princip noll brottslighet, och skulle nåt hända är det förmodligen inte en kotte som skulle förstå att det t:ex är ett larm om hjälp som går av och ingen skulle dyka upp. Däremot om jag fortfarande bodde i London, där jag dessutom bodde i ett rätt sjaskigt och skumt område, skulle jag ha någon form av överfallsskydd. Eller på liknande ställen. Men här har jag aldrig någonsin känt minsta form av oro oavsett när på dygnet jag varit ute, ensam eller ej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
3/31/18, 2:47 PM
#4

Jag har tidigare haft överfallssprej, och då kände jag mig mycket tryggare. Jag behövde aldrig använda den. Kanske för att jag utstrålade större säkerhet med den på mig. Ska köpa ny sprej. Den gamla tappade jag bort någonstans.

[Hayabusa]
4/1/18, 11:44 AM
#5

#1 Jag gissar att ett överfallslarm med högt ljud är tillräckligt för att förövaren/förövarna ska komma på andra tankar. Frågan om civilkurage är svår, man kan inte vara säker på att få hjälp av någon som passerar eller liknande. Ur förövarens perspektiv är ett högt larm tillräckligt för att avbryta, personen i fråga tänker sannolikt inte "det kommer ingen till din hjälp ändå".

Loris M
4/1/18, 11:46 AM
#6

#5 Det har du rätt i.

Annons:
[Hayabusa]
4/1/18, 11:51 AM
#7

#6 Läste om en man med ett kriminellt förflutet som sysslat med inbrott i bostäder. Artikeln handlade om vad man kan göra för att skydda sig mot inbrott, där var ett tips just larm. Den stress & obehag som ett högt larm ger är tillräckligt för att förövaren ska avbryta - han/hon blir påkommen och vet inte vad som händer härnäst, bäst att lägga benen på ryggen.

Loris M
4/1/18, 11:59 AM
#8

#7 Ja, egentligen låter det rimligt. Såg nu att även företagen som säljer produkterna skriver just det - att ljudet är öronbedövande och kommer troligen få förövaren att fly.

Magi-cat
4/1/18, 9:05 PM
#9

Är oljudet så högt att man kan få hörselskador?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
4/1/18, 9:18 PM
#10

Jag har i större delen av mitt liv haft ett fyrbent överfallsskydd. Han som just nu syns på min Avatar är en American Akita, snäll, go och lugn, men om han blir trängd eller hans människor blir rädda så är det roliga slut, en arg akita är en farlig akita och inget någon vill ge sig i kast med. Så jag har ett skapligt bra överfallsskydd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
4/2/18, 7:57 AM
#11

#9 Jag antar det. Larmet som jag tittade på har en styrka på 130 db. Vid 120 db är det "smärtgräns".

Magi-cat
4/2/18, 8:00 AM
#12

#11 Det var högt. Tack, då vet jag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
4/2/18, 11:22 PM
#13

#3 Jag bor också i en liten stad men har blivit misshandlad som 14 åring mitt på dagen utanför en av stadens kyrkor. Visst jag har för mig att staden jag bor i är lite större men så mycket är det inte (12000 pers i hela kommunen).

Jag svarade "Nej men funderar på det" Det har liksom aldrig blivit av. Då och då tränar jag dock självförsvar och/eller fullkontaktskarate med karln min så bara jag inte hamnar i freeze tillstånd så kan jag nog göra någonting iallafall. Jag behöver träna mer för att jag skulle känna mig säker däremot

l'm back

Annons:
Calcifer
4/2/18, 11:31 PM
#14

#13 Min stad är mycket, mycket mindre än så, men jag kan förstå att efter en sådan upplevelse funderar man såklart mer på det. Det värsta som hänt mig var att jag blev drogad en gång, tog mig hem på egen hand utan skor eller jacka, slog sönder tre rutor, och "vaknade" till med kläderna på sittandes i badkaret med sönderskurna händer och fötter. DOCK, handlade det om en vän till en vän som hade för "skojs skull" lagt nåt i min drink då jag hade valt att inte dricka så mycket den kvällen. Inget annat hände förutom en förjäkla utskällning av mina föräldrar (samt en enorm kram eftersom detta ändå var milt gentemot vad som hade kunnat hända), att jag totalt bröt kontakten med vännen som vägrade uppge personen som gjort detta mot mig, men inget "annat" hade hänt mig - om man säger så.

Då handlade det om idiotiska tonåringar som trodde de var roliga och harmlösa, inte om en medveten handling för att begå ett brott mot någon. Inte för att det gör det mer okej, jag hade ju kunnat ramla i älven och drunknat, gått vilse i skogen och ramlat och brutit ett ben och inte blivit hittad i tid, eller något liknande. Men det var inget överfall på det sätt att ett larm eller pepparspray hade hjälpt mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
4/2/18, 11:44 PM
#15

#14 Det är alltså i hela kommunen, staden har mindre invånare, 8000 pers kanske? Jag är mer osäker på det så därför brukar jag ofta använda kommunens befolkning

l'm back

Calcifer
4/2/18, 11:57 PM
#16

#15 Jag såg en nolla för mycket i ditt inlägg, skyller på att jag inte har glasögonen på mig haha, så våra kommuner är ungefär i samma storlek. 

För mig som aldrig råkat ut för nåt, och inte har någon vän som gjort det heller, känner jag mig dock som sagt alltid säker oavsett när jag går ut. Det exempel jag gav handlar ju om något helt annat, även om det såklart är illa det med.

***

Dock har jag en tanke att om man t:ex använder alarm som skydd, så är de väl designade för att förövaren ska bli rädd och fly, och att andra människor ska höra och komma till ens hjälp. Men vad händer om förövaren istället får panik, omedelbart slår en medvetslös, och gör allt de kan för att förstöra eller göra sig av med alarmet? De är säkert i bra skick, men det mesta brukar kunna slås sönder med tillräckligt våld. Jag skulle oroa mig för att det triggar en panik hos någon som kanske först bara tänkt råna mig att sedan istället försöka hindra att de blir stoppade med vad som nu krävs, utan att de tidigare hade funderat på våld. Att de känner sig så trängda alltså, att det hela blir eskalerat istället för att man räddas av alarmet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
4/3/18, 12:10 AM
#17

#16 Jag kommer nog satsa på spray kombinerat med vår ficklampa istället men det är jag. Sprayen har ju fördelen att det syns länge vem som blivit sprayad

l'm back

DiamondIce
4/8/18, 11:53 PM
#18

Jag har ett överfallsalarm, det är dock inte jag som köpt det. Jag och min syster fick varsitt av våran mamma i påsk, med motiveringen "Det känns bättre att ni har ett som ni aldrig behöver använda, än att ni ska hamna i en situation när ni hade behövt ett." 

Jag har blivit förföljd en gång, tack och lov räckte det att han märkte att jag ringde någon den gången. Efter det har jag alltid haft nycklarna i fickan/handen när jag är påväg hem på nätterna, så det känns lugnande att veta att det sitter ett larm på nyckelknippan nu också. 🙂 Jag vet att det är fånigt, men på något sätt känns det som att det är mindre troligt att något faktiskt händer om jag är förbered! 🤪

[[eskils_]]
4/9/18, 11:15 AM
#19

Svarade också Nej, men funderar på det.

#18 Vad är det för larm du har på nyckelknippan?

DiamondIce
4/9/18, 11:27 AM
#20

#19 En sån här är det: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/overfallslarm/luxorparts-overfallslarm-100-db-p64445

Man rycker ut kedjan så låter det. Och så har den en ficklampa, vilket alltid är praktiskt 🙂

Annons:
[[eskils_]]
4/9/18, 11:47 AM
#21

#20 Tack för tips, låter intressant! Billig var den också.

Calcifer
4/9/18, 11:49 AM
#22

Jag skulle vilja veta hur kraftigt man måste dra för att utlösa larmet. Annars känns det där som en grej jag lätt skulle kunna råka aktivera av misstag med min otroliga klumpighet. Kanske inte jättekul om man står inne på typ ICA och det börjar vråla ur ens ficka…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DiamondIce
4/10/18, 5:45 PM
#23

#21 Ingen orsak! 🙂

#22 Jag var också lite orolig för det i början, men hittills har det gått bra!  Fast bara för att jag säger det kommer jag säkert råka dra ut den under en föreläsning eller något 😮

Scorpio97
4/10/18, 6:04 PM
#24

Jag har en överfallsspray men det är enbart för att jag fick den av min (halv-)systers pappa som fick tag på billiga från jobbet. Så den har jag i väskan. När man ändå äger en kan man ju lika gärna ha den med sig liksom. Jag har dock aldrig känt mig otrygg eller rädd egentligen, varken här i Uppsala eller där jag bodde tidigare.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: