Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 655 ggr
DesK
2018-04-17 08:05

Lär dig att tala och skriva svenska!

Lär dig att tala och skriva svenska, om du bor i Sverige. Björn Ranelids krönika är mycket tänkvärd. När jag först läste rubriken trodde jag att det var ännu ett påhopp på våra nyanlända, men så är det inte alls. 

www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/lar-dig-att-tala-och-skriva-svenska-om-du-bor-i-sverige/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2018-04-17 08:16
#1

När jag läste svenska (för 100 år sedan) 😉 så fick vi läsa en lång text som förfasade sig över vårt språk och hur det utarmades, hur det tillkom nya utländska ord som mer och mer tog över och förändrade vårt svenska språk.

Vad vi inte visste var att denna text var en omarbetad, moderniserad, text från 1700-talet (kanske 1800-tal) Texten kunde lika gärna varit skriven idag. Jag är ledsen att jag inte kan hitta den.

Det intressanta är att problemet verkar vara detsamma över tid.

Kanske borde vi inte vara rädda? Det kanske är helt normalt att våra språk förändras och lever sina egna liv.

Att man däremot tappar grammatiska kunskaper och är allmänt slarviga är en annan sak tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-04-17 08:46
#2

Jag hoppas att dagens föräldrar inte helt förlitar sig på att barnen lyssnar på sagor på sin mobil utan att de läser och rimmar med barnen.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-04-17 09:11
#3

Jag instämmer i flera av Ranelids tankar och påståenden, samtidigt som jag retar mig på andra som känns lite "pretto"…Således en duglig krönika. 😎

Det är sant att språket alltid förändras, sjukt mycket och det är väl typ asbra.
Vi är väl alla tacksamma att vi inte längre behöver hålla reda på pluralformerna gingo, hvoro och togo? Men det är skillnad på om språket förändras eller om det utarmas. Ranelid är nog mer orolig för det senare.

Språket är viktigt, för kommunikation och för tänkandet. Det är ju via språket vi kan förmedla våra tankar och gärningar, hyllningar och protester, uppfinningar, underhållning, kärlek…Berikning av våra liv.

Tänk att inte kunna läsa en bok med behållning?

Om vi rör oss med färre synonymer, inte förstår ett ordspråk eller inte kan måla upp en bild av verkligheten eller våra tankar med språkets hjälp så antar jag att Ranelid menar att språket blivit torftigare. Och kanske också vårt tänkande, skulle jag vilja lägga till.

"Vi bör linda våra små skatter i det svenska alfabetet och lära dem att leka med och hantera det svenska språket så att de står redo att bruka det senare i livet."

Vackert tänkt och sagt. Skolbiblioteken behöver främjas, inte läggas ner och bibliotek ska finnas där människor bor, inte i form pampiga skrytbyggen i några få städer.

"Framför allt är klyftan större mellan de som har ett dugligt och väl fungerande språk och de som inte har det."

Fram för mer läsning!

#2 Exakt! Läs för och rimma med barnen! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-17 09:40
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2018-04-17 11:02
#5

Att kunna uttrycka sig väl & begripligt är en väldigt användbar kunskap - i såväl tal som skrift. Att på ett kortfattat sätt kunna framföra sitt budskap så att så många som möjligt förstår, det är en konst i sig. Möjligen är den konsten utarmad - å andra sidan är det kanske fler som kan läsa & skriva idag än för 100 år sedan?

Magi-cat
2018-04-17 12:19
#6

Hmmm…det är lätt att det bli lite snorkigt von oben: "Lär dig…" osv.

Det är inte lika lätt för alla.😕 Och alla har inte samma förutsättningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-17 12:31
#7

#6 Ranelid är som han är, det är ingen person som jag fäster någon större vikt vid. 

Inget är lika lätt för alla. Men - faktum kvarstår att den som kan uttrycka sig i tal & skrift på ett bra sätt har en stor fördel.

DesK
2018-04-17 18:15
#8

Magi-cat Ranelid är tyvärr rätt snorkig, tycker jag. Så jag är inte så förtjust i honom, men här har han rätt. Dock måste man ta hänsyn till människor med annan begåvning och /eller dyslexi. Med tanke på hur det ser ut både här på iFokus och t ex Facebook, så verkar det som att väldigt många har problem med att läsa och skriva. Dessutom höjer många rösten och skriker om att våra nyanlända ska lära sig svenska. Det kräver naturligtvis att svenskarna själva kan avenska och hjälper nyanlända att lära sig svenska.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2018-04-17 19:32
#9

#8 Förstår hur du menar. 🙂

När jag såg rubriken trodde jag också att nu kommer det där igen..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: