Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 1381 ggr
Maria
2018-05-05 06:37

Stoppa en sked i trosan

Ett litet enkelt tips för de som kanske riskerar att bortgiftas mot sin vilja.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sked-i-trosan-ska-f%C3%B6rhindra-tv%C3%A5ngsgifte-1.5870880

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loris M
2018-05-05 07:37
#1

För mig är artikeln låst, kan inte läsa. Kan du berätta vad det handlar om?

Maria
2018-05-05 07:49
#2

Attan också.😡

 Det handlar om att in för sommaren då många unga flickor flygs till hemlandet för bortgifte så kan de ha en sked i trosan för att på så sätt stoppas vid flyget. Då får de oftast gå in i ett separat rum och kan på så sätt påkalla hjälp. Man vill sprida detta och då är det ju korkat med en låst artikel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-05-05 07:56
#3

Så här står det bland annat:

Idén lanserades i England för några år sedan – nu tittar Göteborgs stad på om det är något man ska gå ut med bredare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2018-05-05 08:08
#4

Ja, dumt att låsa om man samtidigt påstår sig vilja sprida budskapet. 

Jag hittade en artikel om samma i Expressen:

"Det är utmärkta förslag, om än förfärliga utifrån den verklighetshorisont de ges. En sked i trosan måste också ses som en absolut sista utväg. Om de som riskerar att bli utsatta för brottet tvångsäktenskap känner till att de är på väg mot ett bröllop de inte vill delta i, måste hjälp finnas tillgänglig långt innan personen träder igenom metalldetektorn på väg utomlands."

https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/nar-en-sked-i-trosan-blir-ett-rop-pa-hjalp/

Maria
2018-05-05 08:13
#5

#4 Ja där hittade du en annan artikel.

Jag håller med om att  hela idén är ganska så absurd men kan det hjälpa så är väl alla medel tillåtna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2018-05-05 08:21
#6

#5 Ja, jag vet inte vad jag ska tycka. Det är väldigt absurt och jag antar att flickan riskerar bli kroppsvisiterad i alla fall oavsett vad hon säger till kontrollanter. Det kan  kanske göra att de inte vågar, men jag vet inte…. men som de skriver, det är en sista utväg och om det kan rädda flickor så är det ändå ett sätt att förhindra bortgifte.

Annons:
Magi-cat
2018-05-05 11:39
#7

Man kan inte ens föreställa sig vilken hemsk situation för de här flickorna som kanske är på väg till ett tvångsgifte och inte har någon annan utväg, ingen att prata med. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: