Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1284 ggr
Huygens
5/5/18, 11:45 PM

Klockor tas bort i brittiska skolor

Vanliga klockor med visare tas bort i brittiska skolor och ersätts med digitala. Motiveringen är att brittiska skolbarn inte kan avläsa klockor med visare vid examensprov. The Telegraph, 2018-04-24

Är det inte skolans uppgift att lära ut vissa grundläggande kunskaper?

Annons:
Vixxen
5/5/18, 11:50 PM
#1

Håller med britterna! Fram för digital tid!  😃

Loris M
5/6/18, 6:48 AM
#2

Jag blir förvånad måste jag säga och undrar hur läget är här hos oss. Jag vet att de fortfarande lär ut analog kloka i lågstadiet. 

Det står i artikeln bl.a. att elever kan bli stressade av analoga klockor och så vill lärare slippa frågor om hur lång tid det är kvar vid prov. Kan det verkligen vara så illa att tonåringar i  Storbritannien inte kan klocka? 🤔

Nästa fråga blir kanske om de behöver kunna det. Digitala klockor har tagit över och analoga försvinner allt mer.

Magi-cat
5/6/18, 9:02 AM
#3

Det låter konstigt, tycker jag. Det är väldigt praktiskt med analoga klockor. De fungerar i alla länder, i alla miljöer och även om det är strömavbrott! 👍

Jag tycker man kan ifrågasätta om det är rätt att ta bort de analoga klockorna och jag litar på ungdomarnas kompetens och förmåga att lära sig avläsa dem!

(Blir de så stressade av analoga klockor att de måste tas bort är det kanske något mer som är fel.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
5/6/18, 10:38 AM
#4

Kan man räkna, tror jag det tar ganska kort tid att lära elever klockan. En 9-klassare borde kunna lära sej en klocka med visare på 5 minuter. Det skapar ett ojämlikt samhälle om vissa blir visarklockanalfabeter.

Många klockor utomhus är fortfarande med visare.

Det förbryllar mej också på mer än ett sätt. Dom flesta jag känner har lärt sej klockan med visare av sina föräldrar, innan dom började grundskolan. Har föräldrarna slutat lära ut sånt?

oh-la
5/16/18, 11:34 AM
#5

Kan det vara så enkelt att de analoga klockorna är svårare att se, framför allt om du kanske har nedsatt syn, i ett stort klassrum. Digitala ger större och tydligare siffror.

Magi-cat
5/16/18, 12:40 PM
#6

#5 Som jag förstod av länken utfördes åtgärden inte främst för att eleverna har svårt att se klockan, utan orsaken var en annan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
papa-bear
5/27/18, 1:43 PM
#7

om det inte fungerar på en vägg, eller var nu klockan sitter, hur skall det då fungera med de allt mer moderna armbandsuren som har kommit tillbaka på bred front? de har ju visare de med.

ivanhoe81
6/5/18, 7:11 PM
#8

Det är fel då jag känner folk som inte klarar av digitala klockor eller de klsrar av dem fram tills att klockan blir 1 på eftermiddagen

parsley
6/5/18, 7:43 PM
#9

Periodvis är det modernt med analoga klockor, både som accessoarer och som heminredningsdetaljer, så nog finns det skäl att kunna läsa av en analog klocka.

Upp till toppen
Annons: