Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 402 ggr
Loris M
2018-05-16 08:28

Brev till statsministerkandidat

Skriv under idag

Kräv att nästa statsminister står upp för kvinnors rättigheter.

"Kära statsministerkandidat, 

Oavsett valresultatet så måste du stå upp för kvinnors rättigheter. Starka krafter vill att kvinnor* ska tillbaka i traditionella könsroller och vill begränsa kvinnors rätt till sin egen kropp. Kvinna till Kvinna har sett det hända runt om i världen, i flera länder i EU. Det kan hända här.

Sverigedemokraterna försöker tona ned sin aggressiva nationalism, och påstå att jämställdhet är något nedärvt svenskt. Samtidigt är Sverigedemokraterna det enda riksdagspartiet som vill begränsa aborträtten och de framhåller kärnfamiljen med biologiska, traditionella könsroller som nödvändiga.

Men jämställdheten i Sverige är inte nedärvd. Kvinnor har kämpat hårt för alla framsteg. Nu är det dags att försvara kvinnors rättigheter.

Därför vill jag hälsa dig att jag aldrig kommer att acceptera att du samarbetar med nationalister. Jag kräver att du är uppmärksam på alla försök att försämra kvinnors rättigheter.

Det går att vända de nationalistiska vindarna. Stå upp för #kvinnorsval.

*Med kvinnor menar vi alla som själva ser sig som kvinnor. Vi vet att HBTQI-personer, såsom transpersoner, är särskilt utsatta för nationalismens trånga syn på kön."

https://kvinnatillkvinna.se/kvinnorsval/skriv-under/

Annons:
Upp till toppen
Annons: