Annons:
Etiketterålderklass
Läst 658 ggr
Magi-cat
2018-05-27 12:51

Svårt att klara sig på pensionen...

231 500 lever på inkomster som är under den relativa fattigdomsgränsen i Sverige. 2/3 av de s.k. fattigpensionärerna är kvinnor.

Kvinnan i artikeln har jobbat som sjukvårdsbiträde och undersköterska, varit ensamstående mamma och haft det tufft.

Nu efter pensionen får hon inte ut så mycket pengar att hon har råd till en lägenhet utan har fått flytta in till sin son.

" I grund och botten skäms man för att man har så dålig pension, men jag är väldigt upprörd över att det ska behöva vara så, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wKXKx/linnea-68-tvingas-bo-hos-sin-son

Jobbigt, men så klart ska hon inte skämmas! 

Pensionen är något som många fasar för. Inte "bara" för att få det sämre ekonomiskt, utan att vara icke-behövd. det heter att man ska kunna jobba kvar till 70, men orkar t.ex. undersköterskan i vården det? Med en annan syn på arbete och lön borde alla kunna göra nytta och få en lön att klara sig på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-05-27 13:05
#1

Det är skrämmande att det har kunnat bli så här.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2018-05-27 13:16
#2

Håller med Maria, det är skrämmande att pensionärer har det så här, oavsett om de är ålders eller sjukpensionärer. 

Alla ska väl ha rätt till en inkomst som man kan leva på och när det gäller pensionerna så är de en gång beskattade och så ska man betala skatt igen på det?

Idag tycker jag att ingen ska ha mindre än 15 000 kr netto att leva på. För det kostar att bo, äta och leva. Dålig ekonomi som man inte själv rår för att man har mår man psykiskt dåligt av i längden. 

Ingen ska vara beroende av någon familjemedlem. 

Känns som att vi närmar oss införandet av fattighus igen……

[Rhonda]
2018-05-27 13:26
#3

Jag skulle aldrig klarar mig om var ensam, jag får bara  ut 6100/mån. 200kr  mindre än när jag var sjukpensionär för 2 år sedan.

Mooniq
2018-05-27 13:32
#4

.., och en annan sak som skrämmer mig är:

Ingen verkar fatta, alla jag pratar med tycks tro att pensionen är ca 80% av lönen - de kommer bli såå förvånade. 

Man borde skrota pensionsystemet och arb.löshets-systemet, och några av bidragen och istället ha bara 1 utbetalningsmyndighet som försäkringskassa, sjukvård och facket anlitar för utbetalningar. Då minskar även bidragsfusket, om allt ligger på en utbetalningsmyndighet. Barnbidraget ska vara till dem som behöver det - inte till höginkomsttagare - min alldeles privata åsikt. 

Sen borde man över 20 års ålder få existensminimum. Gratis årskort på kollektivtrafiken där man bor och gratis läkarvård/tandvård. 

Då skulle många fler förstå hur viktigt det är med eget sparande och många pensionärer skulle få det bättre. Många ser pensionen som en slags lön - men om man gjorde om det så skulle det bli tydligare att det är en typ av bidrag som tack för arbetslivet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Shamanensväg]
2018-05-30 18:45
#6

Bidragsfusket är inte en myt men den är orättvis ? alla länkar är inte sanna men dom kan tyckas så.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-06 09:29
#7

Min man har låg pension och själv har jag en låg sjukersättning.Vi klarar oss pga att vi har så lite lån på vårt hus.Vi kommer aldrig att ha råd att flytta till en normalstor lägenhet.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: