Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 912 ggr
Loris M
2018-06-11 11:55

Idas sommarvisa, skolavslutning och riksdagsvalet

Nu i dessa tider med skolavslutningar och den underbara "Idas sommarvisa" som nästan blivit ett måste på skolavslutningar runt om i landet och samtidigt ett riksdagsval om knappt tre månader, kan det vara värt att påminnas om….

Den älskade "Idas sommarvisa" liksom andra Astrid Lindgrens visor komponerades av Georg Riedel som kom till Sverige som flykting fyra år gammal. Han tonsatte även Lennart Hellsing och Barbro Lindgren samt skrev signaturmelodin till Alfons Åberg.  

Med SD-s politik hade han aldrig fått chansen! De hade skickat tillbaka honom till dåvarande Tjeckoslovakien , med motiveringen att "vi inte kan ta emot alla" som det brukar heta. Gör ett genomtänkt val och välj inte SD enbart för att du är kritisk till flyktingpolitiken. Även om det är frågan som SD profilerat sig med så är det inte deras enda fråga. De vill också inskränka aborträtten, införa samvetsfrihet för vårdpersonal som vägrar utföra aborter, ta bort pappamånaderna i föräldraförsäkringen, avskaffa genuspedagogiken i förskolan och införa sambeskattningen igen, en erkänd kvinnofälla som togs bort redan 1971.

Genom att rösta på SD röstar du också för och samtycker till allt det ovannämnda som är ett allvarligt hot mot jämställdheten och jämlikheten. 

Står upp för vårt Sverige! Stå upp för jämställdheten! Stå upp på allas rätt att leva ett värdigt liv! Stå upp för HBTQ-personers och kvinnors rättigheter! ❤️

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-11 12:14
#1

Mycket tänkvärt, och jag skulle aldrig lägga min röst på SD. Jag röstar bara på demokratiska partier (och här vill jag påminna om att bara för att ett parti har fått röster i demokratiska val betyder det inte att det är ett demokratiskt parti).

Jag vill också påminna om att inför förra valet lovade de att sänka pensionärernas skatt. Men när frågan kom upp röstade SD emot den sänkningen.

De lovade också att höja a-kassan, men röstade sen emot det förslaget.

Den som är nyfiken kan ju leta upp deras alla löften från förra valet och sen jämföra med hur de har röstat.

[NeferNefer]
2018-06-11 12:26
#2

David Lega: "Om Sverigedemokraterna hade styrt när jag föddes hade jag aldrig kunnat skapa det liv som jag nu har."

https://www.expressen.se/debatt/jag-hade-aldrig-lyckats-om-sd-suttit-vid-makten/

Magi-cat
2018-06-11 13:31
#3

Jättebra skrivet, Nefer och Loris!🌺

Bra att du tar upp det här, Loris! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2018-06-12 09:21
#4

Vi måste alla hjälpas åt med detta, så att vi får behålla vår demokrati. Jag vill också påminna om att bara för att ett parti har ordet demokrat i sitt namn, så betyder det inte att det är ett i grunden demokratiskt parti.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-06-14 06:07
#5

Kan bara instämma med er alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: