Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 2757 ggr
Magi-cat
2018-06-14 16:14

Tiggeriförbud!

Eskilstunas KF har idag röstat för ett tiggeriförbud i praktiken, inte formellt är kanske bäst att tillägga. 😢 Men det ska nu krävas tillstånd för "passiv pengainsamling" som det ska bli så dyrt och krångligt att söka att det inte är någon idé, är tanken…

Sverigedemokraterna och Moderaterna vill se ett nationellt tiggeriförbud. Sossarna velar. 😐

Jag tycker det är dåligt och vidrigt!
Har partierna månne någon plan för hur de ska "hjälpa på plats" som det så vackert brukar heta? (Naturligtvis inte!)

Detta är sannerligen ingenting som hjälper människor utan de redan utsatta blir ännu mer utsatta.

En annan sak: Hur går det med bössinsamlingar till välgörande ändamål, som Röda Korsets Katastrofhjälpen och Världens Barn?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Kv7E1e/omrostning-klar--sa-vill-eskilstuna-fa-bort-tiggarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-14 16:22
#1

Det här är bara ännu ett sätt att sparka på de som redan är så utsatta. 😢Inte kommer någon att jaga små tanter med Röda Korsetbössor eller skolbarn som samlar pengar till klassresa, för det är inte pengainsamlingen i sig som är måltavlan. Vi vet nog vilka som än en gång är måltavlor. Det är bedrövligt, sorgligt och förfärligt.

Candy Blue
2018-06-14 16:34
#2

Det är ju jättebra :D
Avskyr att se tiggare sitta utanför butikerna eller att BLI FÖRFÖLJD av tiggare vid tåget och sådär, det är riktigt grisigt av de! 

Så de tycker jag äntligen är på tiden!!!!!

Magi-cat
2018-06-14 16:37
#3

#2 Menar du allvar?

Om du verkligen blir förföljd av någon, så finns redan lagar mot det, bara att anmäla. För det behövs nämligen inget tiggeriförbud…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-14 19:16
#5

" Beslutet motiveras med att det ska skydda utblottade människor, men åtföljs inte av några stöttande åtgärder som skulle kunna leda till en mer hållbar tillvaro."

https://www.amnesty.se/agerahub/sag-nej-till-tiggeriforbud/

Fruktansvärt illa att förvärra tillvaron för utsatta människor på det här viset! 😢
Hoppas att man inom partierna tar sitt förnuft till fånga och inser att ett införande av nationellt tiggeriförbud är fel!

Påverka de partier som går att påverka!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-06-14 20:16
#6

#2 Ja, eller hur? Det är så mycket bättre att förbjuda de utsatta och fattiga att vistas blad oss som har mat på bordet varje dag. Slipper vi se dem så kan vi låtsas att de och fattigdom inte finns. Vacker människosyn! (Eller inte). 😕

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-14 20:18
#7

#6 🌺Precis vad jag också tänkte.

vendelay
2018-06-14 21:41
#8

Hur någon kan vilja förbjuda tiggeri är helt beyond me, men att folk faktiskt säger det högt utan att skämmas visar ju verkligen hur jäkla rasistiska och klassföraktande vårt samhälle är. Vad tror de kommer hända med personerna som har tiggt? De försvinner ju knappast, de blir bara ännu mer utsatta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2018-06-14 21:55
#9

Och så fegt av politikerna att låtsas som om det  handlar om något annat än att bli av med dessa människor…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-06-14 22:00
#10

#8 Att folk säger högt saker som de tidigare bara tänkt eller inte ens tänkt visar också förutom att vi blivit mer rasistiska och klassföraktande, att det faktiskt blivit mer accepterande och normalt att vara det. 

Och det är det som skrämmer mig… när saker normaliseras och gränserna sakta flyttas kan till slut även de mest hemska saker ske utan att någon reagerar eller opponerar sig.

[NeferNefer]
2018-06-15 07:37
#11

#10: Exakt. Normaliseringen är fruktansvärt skrämmande 😕

Magi-cat
2018-06-15 07:46
#12

…och alltid drabbas de mest utsatta…först… Att det är så enkelt och så… på något sjukt sätt godtagbart att rikta in sig på dem…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-06-15 07:48
#13

😢

I Tyskland hämtade de först kommunisterna,
och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;

Sedan hämtade de de fackanslutna,
och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;

Sedan hämtade de judarna,
och jag protesterade inte, för jag var inte jude;

Sedan hämtade de mig,
och då fanns ingen kvar som protesterade.

(Martin Niemöller)

Annons:
DesK
2018-06-15 08:00
#14

Det är fruktansvärt! Att någon uttalar sig positivt omett sådant förbud visar den personens fullständiga okunskap och det är riktigt illa att det dessutom börjar få viss acceptans!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
2018-06-15 09:16
#15

#10 Jag uttryckte mig inte lika bra som dig, men det var så jag menade. Det är hemskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Sia Lo]
2018-06-15 10:25
#16

# 2 Det är lätt att sparka på dom som redan ligger 😕blir du förföljd gå därifrån så enkelt är det avklarat.12 bra inlägg har du hittills fått vilket visar på hur människor ser ner på andra medmänniskor i utsatthet . Sorgligt😕och alla kan vi hamna i en situation där vi behöver be om hjälp.

Ditt inlägg retar faktiskt upp mig, du börjar med orden Det är ju jättebra :D och du är glad för det 😮 ? hur kan man vara glad över att människor saknar pengar,mat och tak över sina huvuden ? usch säger jag bara 😕

Vi har tiggare här på orten och aldrig någonsin har nån av dom vart påträngande eller förföljt tvärtom dom är så himla trevliga mot oss alla och omtyckta av ortsbefolkningen.

# 0 Tycker inte det här är rätt väg att agera, tänker dock på den människohandel som förekommer där har vi brott och brott ska stävjas men alla begår inte brott men brottslingarna förstör för dom som verkligen är i behov av hjälp.

Reagerade starkt på orden passiv pengainsamling åter ett sätt att trycka ner människor som har det svårt genom att nedvärdera med ord och åter sparka på dom som redan ligger 😕.

Magi-cat
2018-06-15 10:39
#17

#16 Människohandeln lär inte bli mindre av att vi förbjuder människor att söka en hjälpande hand.

Håller med dig om att det där med att "sparka på dom som redan ligger." 😕 Det är ju just vad det är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sia Lo]
2018-06-15 11:14
#18

Kan bara instämma med dig Katten ❤️och förbjuda människor att söka hjälp övergår mitt förstånd.Man blir bara ledsen och bedrövad för varje människa har rätten till mat och husrum😕

Jag blir så lack på ord som avskyr att se tiggare sitta utanför butikerna som vi ser här ovan med 13 bra inlägg hittills 😡 Det är rädsla och innerst inne känns det för alla att se utsatta för vi berörs över att det finns dom som saknar allt och jag kan inte tro att nån på riktigt känner avsky men dom känner rädsla.

Istället för att säga så gör nåt bra istället och ge en slant till en människa i nöd det glädjer både den som ber om och den som ger. Allvarligt vad är ni som säger så rädda för ? är ni rädd för fattiga människor ?🤔

Loris M
2018-06-15 13:46
#19

En historieforskare har skrivit ett jättebra inlägg just om det här och jag hoppas att ni (och speciellt du #2 Candy Blue och andra som sympatiserar med dig) kan och vill ta er tid att läsa hela blogginlägget. 

"Det fanns vad som i äldre tid brukade kallas för ”rätta” och ”orätta” fattiga. Rätta fattiga var de som tillhör det egna lokalsamhället och var för gamla, för sjuka eller för unga för att kunna försörja sig själva. De hade rätt till hjälp. Orätta fattiga var de som kom utifrån eller de som ansågs arbetsföra men ändå tiggde, så kallade ”vanartiga stortiggare”, som kollegiet kallar dem. De hade ingen rätt till understöd.

Jag tror ingen idag skulle ha lust att fälla liknande omdömen om de som efter bästa förmåga försökte hanka sig fram i 1670-talets fattiga, smutsiga, sjukdomsdrabbade Stockholm. Det är förhållandevis lätt att sympatisera med de fattiga när de befinner sig på ett tidsmässigt avstånd. Inte var våra amerikautvandrare några ohyfsade, illaluktande, gräshoppor som reste över havet på överlastade båtar för att suga ut ett annat lands resurser. De var äventyrare, lycksökare, modiga, djärva och företagsamma nystartare. Inte räknas torpare, fattigbönder, soldater och båtsmän – sådana som utgör stommen i de flesta svenska släktträd – som hopplöst tärande på det gamla samhällets kropp. Tvärtom så byggde de landet. Deras fattigdom lade grunden för vår välfärd. 

/…/

När jag läste om änkan som 1675 sparkade ut sin piga på gatan slutade jag läsa av ren upprördhet. I efterhand tänker jag att vi har fortsatt att sparka. Och att vi, till skillnad från den där änkan, har rätt oklara grunder till vårt sparkande. Hon gjorde det för att hon antagligen inte hade råd att föda en person som inte kunde arbeta. Vi gör det för att… vi tycks ha fått för oss att vi ännu är den där änkan. Eller för att vi fått för oss att sjukdomen, fattigdomen, olyckan helt enkelt inte är äkta. Världen kan inte vara en så eländig plats som den tycks och de människor som lever i misär måste ha gjort något för att orsaka misären själva. De måste vara orätta behövande. För om det inte är så, om fattigdom, sjukdom och olycka kan drabba precis vem som helst utan urskiljning och utan egen förskyllan, betyder det ju att ingen går säker. Det betyder att vi alla, närsomhelst, kan bli pigan som sparkas ut. Denna skräckinjagade tanke, eller kanske omedvetna aning, gör oss helt oresonliga, ja, kanske rentav lite dumma i huvudet. Vi står liksom bara inte ut med vår egen skörhet och dränker den i allt vi kan komma på: hat, vämjelse, irrelevanta mediedrev, ängslig smygrasism och flåshurtiga badrumsrenoveringar."

https://annasarahammar.com/2015/05/17/ankan-och-pigan/#comments

[Sia Lo]
2018-06-15 14:29
#20

# 19 Det där var alla tiders bra skrivet och så sant 👍

Det för min tanke till våra egna förfäder som vart fattiga och sparkar vi på nutida fattiga så sparkar vi också på våra egna förfäder för garanterat har dom flesta av oss fattigdom bakåt i leden om vi gör en släktforskning.

Jag kan inte tänka mig att nån vill slå på sina förfäder så innan man dömer bör man tänka längre hur har den egna släkten haft det genom tiderna,dom som gav oss liv för utan dom vore vi inte här flera generationer senare.

Råkar man nu mot förmodan inte ha det bakåt i tiden så kan man tänka mänskligt och föreställa sig själv hur det skulle kännas att bli sparkad på när man redan ligger.

Annons:
Pyttelite
2018-06-16 08:40
#21

Det är väl få som inte vill hjälpa fattiga men de som sitter och tigger framför affärerna i Sverige idag har det som arbete. Många får heller inte behålla pengarna själva och tyvärr blir inte de mindre fattiga. Däremot blir de grovt utnyttjade. Istället för att hjälpa dessa människor blir det precis tvärtom. En god tanke konserverar de dåliga förhållanden som redan finns istället för att skapa en bättre livssituation för de som har det sämst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-16 08:48
#22

#21 Det är nog många som inte vill hjälpa fattiga.😕

…och så återkommer vi till att ingenting blir bättre av att förbjuda en möjlighet att be om hjälp! 
Utnyttjandet har funnits i alla tider - utan att någon brytt sig nämnvärt - och inte blir det bättre av ett förbud maskerat i någon slags salig självgodhet. Inte skapar det någon bättre "livssituation" att i praktiken ge människor kalla handen!

Vi kan samtidigt också jobba med projekt i hemländerna och långsiktigt politiskt arbete för mänskliga rättigheter - även för t.ex. romer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-16 09:01
#23

#22 Du har faktiskt fel i det du skriver. Förutom den hjälp var och en gör via skatter är det väldigt många som är engagerade i olika hjälporganisationer eller skänker, köper prylar eller på annat sätt bidrar med insatser som går till dessa organisationer. Låt dessa organisationer leda hjälparbetet istället för att ge pengar till den enskilde tiggaren för det är missriktad hjälp och du skapar en mycket sämre situation och du hjälper ingen genom det agerandet. Det är möjligt att fattiga alltid blivit utnyttjade med det är ingen ursäkt för att fortsätta att utnyttja denna grupp trots att det görs i all välmening.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-16 09:14
#24

Även en hel del hjälporganisationer som hjälper på plats tycker inte heller att tiggeri är en bra väg att gå för att förbättra de fattigas situation. https://www.svd.se/hjalporganisationer-sluta-ge-pengar-till-tiggare https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/ska-man-ge-pengar-till-tiggare-eller-inte


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-16 09:20
#25

Här är välgörenhetssiffror från 2016 och det finns inget tecken på att trenden förändrats. Förutom reda pengar är många svenska medborgare engagerade i olika typer av ideella föreningar vars huvuduppgift är att hjälpa andra eller bekämpa misär och fattigdom. Man hjälper och gör insatser utan att kräva ersättning. Det är minst lika värdefullt som att ge ett ekonomiskt bidrag. https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2017/svenskar-ger-mer-an-nagonsin-till-valgorenhet/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-16 09:43
#26

#23 Jag är själv involverad i diverse hjälparbete, så jag känner till allt det där. Det hindrar inte att jag genomskådar det osunda i tiggeriförbud. Det är lätt att läsa ut i såväl politiska diskussioner som i kommentarsfälten att ett förbud inte i främsta hand är för att "hjälpa" på ett bättre sätt. Det bara kallas så.

Som jag sade ovan kan vi hjälpa både kort- och långsiktigt, men vi ska inte  i vårt land ha ett förbud att be om hjälp. Det är ovärdigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-06-16 09:43
#27

Pyttelite,

Ja, vi fattar grejen, svenskar är jätteduktiga på att ge pengar till välgörenhet och det är många som är engagerade i hjälporganisationer. Utan tvekan. Det är något vi kan vara stolta över.

Men ditt sätt att resonera och skriva påminner om politikers uttalanden och tänkande - de klumpar ihop och delar människor i stora grupper där de blir just grupper där den lilla människan med egna känslor, upplevelser, historier försvinner. Du hjälper inte heller dem genom att ignorera dem när de står och ber om hjälp utanför ICA. Du vet inte heller vad just den lilla människa i stort och hemskt system har varit med om och vad som gjort att just hen sitter där. 

Ja, det finns en del som blir utnyttjade och tvingas till tigger men det finns väldigt, väldigt många som känner sig illa tvungna att stå där för att de inte har något annat val och för att de även i sina egna länder blir diskriminerade, tänker på romer främst. Jag ser den lilla människa som stå utanför min ICA-butik och ber om mat för sina barn och jag kommer att ge mat, pengar och annat oavsett hur många förbud staten kommer med. Jag tycker inte om sådana kalla inställningar som bortser från att de flesta (vågar jag påstå)  tigger för att de inte har något annat val, för att de inte har mat på bordet varje dag. Sedan finns det olika sätt att hjälpa, om du är rädd att dina pengar går till någon annan kan du alltid köpa till tiggare det de behöver åtminstone för stunden och underlätta just den dagen. Jag brukar bjuda in dem i affären eller caféet och fråga vad de vill äta, köper, kaffe, baguette, något att dricka. Allt behöver inte vara så himla komplicerat när vi väljer att se människan.

Annons:
Pyttelite
2018-06-16 09:51
#28

Problemet är att ni faktiskt inte inser att ni gör dessa människor mer illa än vad ni hjälper dom. Det är minst sagt själviskt att ge pengar till tiggare. Det ger er en omedelbar lättnad ungefär som de gamla avlatsbreven men det kommer inte att förbättra situationen för dessa människor snarare tvärtom. Lösningen på fattigdom kan inte vara att skicka ut folk på tiggarstråt. Förutom att det inte ger den enskilde tiggaren någon bättre situation följer det med annan brottslig verksamhet. Så hjälp gärna men hjälp inte bara med hjärtat utan också med hjärnan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-16 09:53
#29

#27 Tiggare är i allmänhet inte intresserad av annat än pengar och blir inte speciellt glada när de får andra saker som de inte själva kan få pengar för.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-16 09:58
#30

#29 Vad vet du om vad "tiggare i allmänhet" är intresserade av?

Detta är människor och ofta människor som i generationer blivit förföljda och diskriminerade.
Vad vill vi lära "dem"? Att inte be om hjälp? Att vi hellre fortsätter blunda?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-16 10:00
#31

#28 Själviskt? De tigger för att de upplever att de inte har något annat val! De måste ha pengar till mat, till sina barn, så vad gör de - JUST NU? Väntar på att världen avskaffat diskriminering och fattigdom?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-06-16 10:07
#32

#30 #31 Exakt!! 👍❤️

Pyttelite
2018-06-16 10:10
#33

#30 Så du menar att du tror att jag bor i en tiggarfri omgivning eller menar du att det endast är dina erfarenheter som räknas? #31 Ja det är själviskt för du snarare befäster fattigdomen än att du gör nytta och förändrar något. Visst är det konstigt att dessa fattiga människor körs runt och släpps av på förmiddagarna så att de kommer till jobbet i tid då affärerna öppnar. Samma bilar hämtar upp på kvällarna när skiftet är slut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-16 10:16
#34

Jag tror inte att ni läser innehållet i denna länk bara för att jag klistrar in den på nytt. https://www.svd.se/hjalporganisationer-sluta-ge-pengar-till-tiggare


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Loris M
2018-06-16 10:19
#35

#34 … Och jag tror inte att du lyssnar på vad vi vill förmedla. 

Det känns rätt onödigt att klistra in samma länk på nytt. Det visar bara att du vill övertyga oss om att du har rätt (det har du inte).

Pyttelite
2018-06-16 10:29
#36

#35 Det är inte min röst som talar i länken. Det är personer som faktiskt arbetar aktivt med att hjälpa på plats men de vet väl förstås inte lika mycket som ni. De har också stor erfarenhet av både romer och fattiga rumäner. Ge hellre pengar till en organisation som arbetar med grundorsaken än att befästa fattigdomen i Sverige.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-16 10:46
#37

Vad finns det då för erfarenheter av tiggeriförbud från andra ställen? (min markering i texten)

"I de länder där man prövat att förbjuda tiggeri har situationen för de fattiga tiggarna knappast förbättrats utan endast lett till att problemen sopats under mattan. Det har också blivit ett alibi för myndigheterna att inte ta itu med bakomliggande problem som återkommande seglivade myter om fattiga människor, diskriminering, brister i utbildningssystem, arbetslöshet, brister i försörjningssystemen och så vidare. Det är tiggarnas ställning som extremt fattiga som i praktiken har kriminaliserats och därmed fattigdomen.  "

https://www.etc.se/debatt/tiggeriforbud-loser-inte-nagra-problem-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-16 11:00
#38

Men nu är det ju inte landets tiggare vi pratar om. Om jag inte minns fel har det dessutom funnits tiggarförbud i Sverige tidigare så det är inget unikt. Du hade heller inte rätt att förflytta dig hur som helst. Vi har under lång tid genom många förändringar och förbättringar arbetat upp en ganska hyfsad levnadsnivå i Sverige med goda trygghetssystem. Nu handlar det inte om Sveriges tiggare utan om människor som har tiggeri som affärsmodell. De flyttar till ställen där de tillåts att tigga. Den absolut bästa hjälpen vi kan ge är att arbeta med grundorsaken och förbättra de villkor som är på hemmaplan för dessa människor. Det kommer inte att ge en varaktig hjälp genom att ge den lokala tiggaren pengar ge hellre till de hjälporganisationer som arbetar på plats. Nej, att förbjuda tiggeri ger inte per automatik en förbättrad hemsituation för dessa människor men det gör inte ett tillåtet tiggeri heller. Det som gör skillnad är att arbeta med grundorsaken och då på plats.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Dioramabyggare
2018-06-16 11:18
#39

#38: Jag håller med Pyttelie helt.

Som jag ser det så handlar det inte om att bli av med tiggarna, utan om att bli av med tiggeriet.

Själv handlar jag ofta i dagligvarubutiker  och ibland sitter det en människa utanför, med en mugg eller burk bredvid sig. Jag skulle i och för sig kunna skänka pengar till de, men det går ju inte att säkert veta om den människan själv får behålla pengarna, eller om han eller hon måste ge de till någon annan som bestämt att den människan ska tigga och själv tar pengarna… 🤔

[Sia Lo]
2018-06-16 12:26
#40

#29 Tiggare är i allmänhet inte intresserad av annat än pengar och blir inte speciellt glada när de får andra saker som de inte själva kan få pengar för.

Hur vet du det ? har du frågat alla så du kan föra samtliga tiggares talan ?

Det tror inte jag och här hjälper folk till med både mat,saker samt lägger en slant i deras mugg. Jag har själv bjudit på mat, lämnat filtar och alla möjliga vardaglig varor som vi behöver vilket tagits emot med överväldigande tacksamhet.

Absolut välgörenhetsorganisationer är ett bra val men alla har inte tillgång och dom räcker inte till för alla fattiga på vår jord. Det är dessutom oftast baserat på ideell verksamhet vilket inte alltid är så lätt att få ihop folk som ställer upp utan att få nåt i gengäld.

Jag är engagerad i två,en i USA och dit åker jag två gånger om året för att dela ut mat och allt som behövs i människors vardag samt en i Kanada som jag åker en gång per år och jag kan garantera dig det är långt från alla som får hjälp även om det finns eldsjälar som gör sitt yttersta för sina medmänniskor så räcker dom inte till för hela världens folk.

Alla dom som inte får hjälp vad ska dom göra ? för hjälpverksamheten räcker omöjligt till för alla och inför vi förbud mot att tigga och be om hjälp så blir resultatet böter och gripande vilket är lika med att det skulle vara olagligt att vara fattig och så ska vi absolut inte ha det. Vi kan inte förbjuda fattigdom, vi kan inte göra fattigdom olagligt 😕

Ok det finns dom som utnyttjas det gör det och sånt stör så klart och jag har rysligt svårt för det där  men ska vi  vända ryggen mot dom som faktiskt är i behovet av hjälp bara för att en del inte kan hålla sina olagliga fingrar i styr och medvetet förstör för den som befinner sig i en fattig situation. Låt lagen ta hand om dom och tänk med hjärtat istället för den vi går förbi och ser ner på den kan vara den äkta utsatta så vad tar vi för skada av att lägga en slant i muggen om vi tänker efter.

Pyttelite
2018-06-16 13:11
#41

#40 Jag har väldigt svårt att förstå hur ni kan försvara tiggeriet från EU-migranter som företeelse.

 Vi vet alla att de som tigger kommer hit just för att det är tillåtet i Sverige. De tigger inte i andra betydligt närmare länder för där är det förbjudet. De har tiggeri som sysselsättning.

Många svenska kommuner har gett bidrag till sovplatser, mat och andra förnödenheter till dessa EU-migranter och det handlar om miljonbelopp flera gånger om. 

Pengar som kunde gått till annan verksamhet eller om de satsats i de länder EU-migranterna kommer i från skulle gjort större nytta.

När samma personer kommer år efter år drog kommunen i min närhet in sponsorskapet för de tyckte att det inte längre handlade om någon akut hjälp utan det här är inplanerade resor till Sverige.

Länken som jag postat tidigare har du säkert heller inte läst för där är det aktiva personer från hjälporganisationer som uttalar sig och berättar att det faktiskt inte är någon större hjälp att ge pengar till tiggarna i Sverige utan bästa hjälpen är att vara på plats och hjälpa - ja du får läsa själv.

Jag vill inte ha fattigdom och jag lider lika mycket när jag ser dessa tiggare som ni gör men jag vill att pengarna ska användas på bästa sätt och att de ska göra skillnad. 

Om tiggeriet skulle förbjudas i Sverige vilket det har varit tidigare kommer just dessa människor att dra vidare till nästa ställe. Det kommer inte att göra folk varken  fattigare eller rikare men kommunerna kan lägga sina pengar på annan verksamhet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2018-06-16 13:25
#42

Här är en förteckning över var tiggeri är förbjudet i Europa - märkligt att det just är förbjudet i Rumänien.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fakta-tiggeriforbud-i-olika-lander


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2018-06-16 16:50
#43

Håller med pyttelite.

[Sia Lo]
2018-06-16 16:58
#44

#41 Jag har väldigt svårt att förstå hur ni kan försvara tiggeriet från EU-migranter som företeelse.

Det har inte jag för jag har sett på nära håll hur människor går under av fattigdom genom mina resor till en kultur som människor med pengar vill utrota och där är det ändå sämre än vad vi ser genom tiggeri i Sverige. Vi brukar säga tredje världen men dom människor jag mött under många många år dom kallar sig själva för den fjärde världen.Har man sett på plats och vet hur misären är då är det inte svårt att försvara tvärtom.

Vi vet alla att de som tigger kommer hit just för att det är tillåtet i Sverige. De tigger inte i andra betydligt närmare länder för där är det förbjudet. De har tiggeri som sysselsättning.

Hade jag vart i behov av att tigga och be andra om hjälp hade jag valt det land och den plats där man inte smällt igen dörren för mig för det är det man gör man smäller igen dörrar i ansiktet och försöker skyffla fattiga under mattan så dom inte ska synas. Bort med dom för då ser det snyggare ut på gator och torg det är vad målet är 😕

Sysselsättning ? ja men snälla nån det här är deras sätt att försöka få en inkomst vad är det som är så svårt att förstå i det ?

Många svenska kommuner har gett bidrag till sovplatser, mat och andra förnödenheter till dessa EU-migranter och det handlar om miljonbelopp flera gånger om. 

Pengar som kunde gått till annan verksamhet eller om de satsats i de länder EU-migranterna kommer i från skulle gjort större nytta.

När samma personer kommer år efter år drog kommunen i min närhet in sponsorskapet för de tyckte att det inte längre handlade om någon akut hjälp utan det här är inplanerade resor till Sverige.

Bra att man ställt upp men man får inte ge upp, man måste fortsätta att kämpa så länge som det finns fattigdom oavsett var i världen vi möter den.Det räcker inte med tillfälliga lösningar och åter smälla igen dörrar i ansiktet vi måste se dom här människorna för dom lever och dom finns till som oss alla.

Inplanerade resor, ja det är klart att dom som alla andra planerar sina resor,dom planerar och kämpar för att få en dräglig vardag så inget konstigt eller unikt i att planera sina resor det gör vi alla oavsett vad för form av resa det rör sig om.

Vi måste sluta slå på fattiga och se dom inte blunda, inte skyffla undan dom som om dom vore gårdagens sopor för så behandlas man om man förbjuds för att man är fattig .

Jag har inte läst länken men så fort jag kommer åt en dator som orkar öppna länkar så ska jag ta mig en titt.

#42 Här är en förteckning över var tiggeri är förbjudet i Europa - märkligt att det just är förbjudet i Rumänien.

Det vittnar om hur kallt och hårt det är, inte undra på dom flyr Rumänien och söker sig till platser där det fortfarande inte är totalförbud det skulle vem som helst av oss göra om vi var i en sån situation där vi saknar allt  så drar vi så klart iväg inget märkligt alls i det tvärtom helt naturligt.

Pyttelite
2018-06-16 17:25
#45

Om Sverige inte varit med i EU utan självständig stat skulle det aldrig accepterats att det tiggdes på våra gator och torg. 

Vi hade fått se till att dessa människor hamnat inom ett tryggt nätverk eller fått lämna landet - så är det inte idag och det är främst en fråga för EU där även Sverige ingår.

Det finns ingen värdighet i tiggeri och den som ger pengar befäster fattigdomen istället för att hjälpa. De människor som kommer hit och tigger hamnar längst ner på skalan och far illa.

Det finns flera lösningar på problemet - fördela om de enorma penningsummor och hjälp Rumänien och Bulgarien fått från EU och ge det till de länder som vill hjälpa dessa människor till en dräglig tillvaro i de EU-länder som får pengarna så att de kan leva ett riktigt liv.

Idag lever dessa EU-migranter ett mycket dåligt liv i Sverige. Även om de många gånger får gratis mat och hjälp med sjukvård från hjälporganisationer är det inte mänskovärdigt att leva på det viset - inte i Sverige. 

Den som kommer hit som flykting utanför Europa får en betydligt bättre start i Sverige än våra EU-vänner som har det svårt. 

Det andra alternativet är att fortsätta hjälpa Rumänien och Bulgarien med att bygga upp verksamhet på plats. 

Sverige har bidragit med sådan hjälp både i EU-regi men även via hjälporganisationer och det finns många förändringar som skett på senare år.

Tyvärr är det fortfarande en bit att gå när det gäller hur mycket av EU-pengarna som dessa länder får som hamnar i rätta händer. Nu har man i alla fall nått 80% och det är inte lite pengar som de fått de senaste åren.

Det finns idag en hel del Svenska hjälporganisationer som handfast hjälper till i de länder som har det svårt. De bygger upp näringar och verksamheter och ger barnen möjlighet till bättre skolgång eller snarare att de får en skolgång.

Att direkt ge pengar till dom som sitter och tigger idag är naturligtvis behjärtansvärt men det handlar mer om att döva ett samvete än att göra verklig nytta.  

Den verkliga nyttan kan vi göra på plats eller om vi accepterar dessa EU-medborgare så att de får ett svenskt medborgarskap  och kan starta ett riktigt liv här - tiggeri är inte ett värdigt alternativ.

Exempel på en mycket väl fungerande hjälporganisation:

http://hjartatillhjarta.se/rumanien/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Sia Lo]
2018-06-16 18:26
#46

Jag hoppar alla svar i den här tråden för jag kan omöjligt stå för den politik som tråden medför men jag kan gå min egen väg och jag kan kämpa för människans rädsla och rätt

Pyttelite
2018-06-16 18:43
#47

#46 Hur menar du då? Vad är det som säger att du behöver stå för mina inlägg eller menar du att det får bara vara en åsikt som ska gälla?

Jag kan också tillägga att det är högst troligt att de som kommer hit och tigger inte nödvändigtvis är de som behöver hjälpen mest. De som verkligen skulle behöva stöttning och hjälp kommer inte att få det via tiggeri i Sverige de kommer aldrig så långt.

Lägsta lagstadgade månadslön i Rumänien är kring 2500 kr och dagsinkomsten i Sverige för en tiggare kan variera mellan 50 - 500 kr beroende på plats och ort. En hel del tiggare får hjälp med förnödenheter och mat via hjälporganisationer i alla fall där jag bor så det är borträknat.

Det säger sig självt att det finns många intressenter och mycket pengar att tjäna  i den här typen av människohandel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Sia Lo]
2018-06-17 05:17
#48

#47 Hur menar du då? Vad är det som säger att du behöver stå för mina inlägg eller menar du att det får bara vara en åsikt som ska gälla?

Jag menar exakt det jag skriver jag kan inte ställa mig bakom en politik där man vill få bort människor i nöd, få bort dom för då ser det snyggare ut på gator och torg. Det är det lägsta beteende att stänga ute dom så dom inte syns och syns dom inte så finns dom inte så är man av med det "problemet".

Det säger sig självt att det finns många intressenter och mycket pengar att tjäna  i den här typen av människohandel.

Ja det finns men ska dom som verkligen har behovet lida för att en del inte kan hålla sig inom lagen ? aldrig 😕

Annons:
[Sia Lo]
2018-06-17 05:44
#49

Det finns människor med hjärta och så här önskar man att det kan lösas istället för att skyffla undan se människan i nöd och erbjuda hjälp.

– Tiggandet är inte ett fastighetsproblem utan ett samhällsproblem och tyvärr har det blivit en så laddad fråga att många inte vågar ta i den. Vi ville göra något konstruktivt och erbjuda honom en bättre livskvalité, säger vd:n Magnus Kroon.

VD:n har helt rätt inställning det är inte ett fastighetsproblem utan ett samhällsproblem som vi behöver ta tag i och hjälpa människor till en bättre livskvalitet.

[Hayabusa]
2018-06-17 08:15
#50

#49 Det var ju behjärtansvärt, dock står det inte någonstans i artikeln hur mycket mannen fick betalt. För inte ska vi väl ha låglönejobb i Sverige..?

Pyttelite
2018-06-17 09:16
#51

#48, #49 Du pratar om människor med hjärta och det är exakt vad det handlar om.

Det handlar om dina känslor och hur du mår inte om hjälpen kommer till rätt ställe eller om insatserna sker där de gör störst nytta. Den som lyckas ikläda sig tiggarrollen bäst och ser lidande ut får mest pengar oavsett om nöden är stor eller inte. 

Rent krasst är det så att de flesta av tiggarna tjänar mer pengar och behöver arbeta kortare tid här än om de skulle ha ett jobb i Rumänien.

Tiggeri är inte en acceptabel människovärdig  sysselsättning för att skaffa pengar och det är inte ok att alla dessa människor bor som uteliggare i bilar eller tält i eller nära städer. 

Du skriver att dessa människor inte ska skyfflas undan och att man inte satsar på dom. 

I Göteborg gjordes en satsning för att integrera dessa människor, en satsning som kostade kring 7 miljoner på ett bräde.  Min kommun som är betydligt mindre har årligen betalt en miljon för att finansiera härbärgen och matutspisning ända tills nu.

Det är svårt att uppskatta hur många personer som kommer till Sverige men man har gjort en schablonuppskattning på att det finns ca 5000 EU-migranter som tigger i Sverige. Antalet håller på att minska och det finns inga siffror på hur många individer som kommer tillbaka på tremånadsbasis.

Ser man till hur Sverige sponsrat dessa människor  med uppehälle, mat,   förnödenheter, organiserad rådgivning och stöttning känns det orättvist. Lägger man dessutom till de frivilligorganisationernas satsning med egen tid och skänkta pengar. De som verkligen gör skillnad i tiggarnas hemländer då kommer vi upp i ännu mer.

Pengar är inte allt men visst kan man tycka att det är smått orättvist mot de som verkligen skulle behövt pengarna både utanför och innanför Sveriges gränser.

När det gäller fattigdomen i Rumänien och Bulgarien finns det många olika anledningar inklusive att behärska och hantera ett byråkratiskt system. Det är där hjälpen ska ske inte rådgivning i Sverige utan på plats där grundorsaken finns. 

Det är också en EU-fråga där hårdare sanktioner behöver göras mot de länder som inte uppfyller motprestationer i medlemskapet när de dessutom får öronmärkta pengar för att hjälpa befolkningen. Dessa länder har idag fått över 500 miljarder men har haft svårt att redovisa vad pengarna har använts till.

Återigen du gör störst nytta om du ger pengar till organisationer som bedriver verksamhet på plats. Det är då stor sannolikhet att pengarna går till rätt saker, används effektivt och ger de som har de sämst ställt en bättre framtid.

Ger du pengar till tiggare i Sverige befäster du tiggeriet och hjälpen går till de som skor sig på andras olycka eller de som är tillräckligt driftiga att ta sig hit. Du hjälper inte dom som behöver hjälpen mest.

Hjärta till Hjärta, Stadsmissionen, Röda korset, IM, Erikshjälpen tillsammans med kyrkliga organisationer hjälper på plats och är ett  bättre alternativ att satsa på.

http://hjartatillhjarta.se/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Milkshake
2018-06-28 11:33
#52

Håller också med Pyttelite. 

Här är en intressant bulgarisk dokumentär om bulgariska tiggare i Sverige, där de själva säger att tiggeriet är organiserat.
https://www.youtube.com/watch?v=6vsLK9Hcu6w

[kattemor]
2018-06-30 18:10
#53

Vilka konstiga argument i tråden, det är kriminellt och ska så förbli kring allt tiggeri.

Magi-cat
2018-07-03 13:15
#54

Lidandet, fattigdomen, utanförskapet har funnits länge. Bara det att vi inte "sett" det förrän det blir till en vanlig levande människa som sticker fram sin mugg mot oss och ber om hjälp, i vår hemvana trygga miljö.
Vad gör vi då? 
Ett sätt är att prata om "hjälpa  på plats" och införa tiggarförbud. Som om man genom ett förbud av tiggarmuggen på något sätt skulle hjälpa bättre när det är att att hindra människor att be om hjälp. Tro inte på att det på något sätt skulle förhindra människohandel. Det tar bara andra former innan rättvisefrågorna är lösta.

Nej, att stänga dörren och förbjuda tiggeri förhindrar inte människohandel. Det gör bara att dessa människor inte syns.

Lite som att ta bort parkbänkar och bänkar i tunnelbanestationer eller sätta hinder på dem för att förhindra att hemlösa lägger sig där… Vilket inte löser några problem, bara flyttar dem, kanske till farligare platser.

Så, fortsätt gärna hjälpa på plats, gör det mycket, ofta och kontinuerligt! Fortsätt jobba politiskt och socialt med rättvisefrågorna!
Men förbjud inte människor att be om hjälp och låt dem och deras behov vara synliga! 

På sikt ska vi naturligtvis avskaffa fattigdomen på jorden. Men tills dess…
Människorna måste leva, här och nu också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-07-03 15:02
#55

Bra sagt, Magi-cat 🌺

Annons:
Pyttelite
2018-07-03 15:49
#56

Tyvärr blir det gärna fokus på de givandes käsnlor. Det är sällan man ser till helheten eller till orsaken att situationen är som den är.

Man vill heller inte ta ansvar för vad det enskilda goda hjärtat kan ställa till det för andra eftersom man är så inkapslad i den egna godheten.

Sanningen är att ge tiggare pengar hjälper kanske just den tiggaren för stunden men din gåva kommer inte att utrota någon fattigdom eftersom de som tar emot din gåva är nödvändigtsvis kanske inte de som behöver den bäst.

För att förstå det måste man se EU-migrationen i sin helhet inte bara till den enskilde tiggaren som vi alla tycker synd om. Vi ska också vara väl medvetna om vad en acceptans av tiggeri kan medföra i det svenska samhället och det är faktiskt lite så att det är du som givare som kan påverka resultatet och sätta gränser.

EU har som union en ansats att stödja samarbetet mellan EU-stater. Det ska finnas möjligheter att byta arbete inom EUs gränser. Den förmånen var inte avsedd att specifikt utnyttjas av tiggare  så som det sker idag. Reformen var till för att öka rörligheten mellan staterna.

Ett av felen har varit att godkänna medlemsstater som inte rett upp sin interna politik. Problemet är inte tiggarna för de bara utnyttjar ett system - problemet är de makthavare i dessa länder som bedriver en koruptiv politik. Dessa länder har fått mycket pengar men som stannat i fel fickor. Att direkt ge tiggare pengar gynnar även dessa makthavare.

När det gäller den enskilde tiggaren är det sällan den som är fattigaste som kommer hit. De har helt enkelt inte råd.

Minimimånadslönen i dessa länder är kring 2500 kr. En industriarbetare har en lön på 4500 - 5000 kr i månaden. 

En tiggare i Sverige beräknas ha en dagsinkomst från 50 - 500 kr säkert med stora variationer uppåt. Det innebär att dessa tiggare tigger ihop inkomster som visar sig vida överstiga sina medbröders inkomster i hemmaländerna - medbröder som utbildat sig men ändå inte får betalt för sina jobb -  inte konstigt att folk blir upprörda på plats då.

Det finns även en kategori av människor som vägrar att "skatteskriva" sig i sina respektive länder - vilket då innebär att de står utanför alla sociala program inklusive skola, socialhjälp och bidrag.

Förutom orättvisan mot sitt egna folk innebär det att stora obeskattade summor förs ur landet varje månad.

De som kommer hit och tigger eller jobbar svart har heller inget skydd. Blir de skadade under ett arbetspass finns det ingen hjälp att få från den arbetsgivare de arbetar åt - är det ok?

Väldigt många kommuner har satsat stora summor pengar på att hjälpa dessa tiggare. Där jag bor har det varit fria sovplatser, kläder och regelbundna måltider som gäller. Dessa pengar var inte budgeterade till den typen av verksamhet utan andra verksamheter har fått dra ner.

Tittar man på ett sjukvårdsbiträde i Stockholm är medellönen kring 18 000 kr efter skatt. Dra bort bostad, kommunikation och mat per månad så har du i bästa fall 10 000 över. Det är för en hel del tiggare en dålig månadslön - å då har de både mat, logi och kläder betalda.

Jag vet inte om jag tycker att det är rättvisa - att dessa länder låter andra betala dubbelt för sin ovilja att hjälpa sina egna landsmän.

Om det nu är så att vi tycker att tiggeri är ett riktigt arbete - hur blir det sedan med de som är utförsäkrade, pensionärer med dålig pension, föräldrar till handikappade barn som inte får någon ekonomisk hjälp?

Det finns mellan 20 000 - 30 000 hemlösa i Sverige.

Kan vi inte minska de offentliga bidragen till dessa kategorier?

FK kan köpa några bra tiggarplatser i de största städerna för de drabbade kan väl tjäna ihop till sin lön via tigger istället nu när det anses som ett riktigt jobb?

Naturligtvis ska de inte utelämnas till tiggeri. Tiggeri bör förbjudas och är inte en värdig sysselsättning. Varje samhälle har sitt ansvar för sina medborgare och tiggeri är inte ett acceptablet val.

Naturligtvis ska vi hjälp de som som har det fattigt och dåligt och vi  Svenskar hjälper som aldrig förr. Dels via EU, direkta skatter men även via privata insamlingar eller direkt ideelt arbete. 

Det är du själv många gånger som kan välja om du vill hjälpa dom som behöver hjälp eller hjälpa dom som faktiskt lurar dig med sitt beteende för de kanske inte är de allra fattigaste trots allt.

Jag upprepar som ett mantra - ge till organisationer som hjälper på plats för de gör större nytta än de pengar du ger till din lokala tiggare.

Eller ändra villkoren för dessa handelsmän. Ta in en kvot varje år, se till att de får skolgång och utbildning men förbjud dom att tigga!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[NeferNefer]
2018-07-03 15:56
#57

Om jag ger en person pengar, så ger jag den personen pengar. Basta. Det hjälper den personen just där och då, och det kan vara precis det som får just den enskilda personen att orka fortsätta kämpa eller att skicka hem de pengarna som behövs för att barnen ska få mat eller fortsätta gå i skolan.

Jag ger också pengar till olika organisationer som hjälper fattiga kvinnor (samt till organisationer som arbetar för att rädda natur, ta hand om föräldralösa barn, hjälpa djur osv). 

Det ena utesluter verkligen inte det andra.

Som Magi-cat så klokt sa, "Ett sätt är att prata om "hjälpa  på plats" och införa tiggarförbud. Som om man genom ett förbud av tiggarmuggen på något sätt skulle hjälpa bättre när det är att att hindra människor att be om hjälp. "

Pyttelite
2018-07-03 16:39
#58

#57 Du ger naturligtvis pengar till vem du vill men det innebär inte att du genom den handlingen representerar någon godhet. 

Dina pengar leder till andra problem istället som du sedan inte kommer att ta ansvar för. 

Ja, man hjälper bättre genom att inte föda dessa tiggare och jag har ovan angivet en väldigt massa skäl som ni inte vill ta till er - ni vill hellre luras till att finansiera tiggeriet än att verkligen ta tag i problemen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[NeferNefer]
2018-07-03 16:42
#59

Kvalificerat skräpsnack. Det var andra och sista gången jag svarar på något du skriver. Nu har jag sagt mitt till dig. Ha ett bra liv, hörrö, och hoppas inte samvetet gnager dig alltför hårt den dagen du ligger på ditt yttersta (vilket förhoppningsvis dröjer länge).

Pyttelite
2018-07-03 16:52
#60

#59 Du får naturligtvis blunda för fakta om du vill det men när till och med hjälporganisationerna ber oss att inte ge pengar till tiggarna ligger det kanske något i det.

Jag ger mina pengar till organisationer som jag vet kommer att sörja för dom som står längs ner i samhället inte till dom som ser till att utnyttja ett system och som dessutom föder kriminalitet och befäster orättvisor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-07-03 18:07
#61

Väl talat Nefer, instämmer. 💟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2018-07-04 10:45
#62

"Fattigdom är den gemensamma nämnaren för både kvinnor och män som kommer till Sverige. Till exempel; efter att under några veckor ha tiggt utanför en butik i Sverige åker personerna till hemlandet. Efter en tid återkommer de i samma armod som vid det förra tillfället. Familjen saknar fortfarande ekonomiska förutsättningar för ett liv under rimliga villkor i hemlandet." 

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6ae610001636c9c68e535f80/1529502411785/EU%202018%20L%C3%A4gesbild%201%20Sk%C3%A5ne.docx

Annons:
Pyttelite
2018-07-04 11:37
#63

#62 Tyvärr är nog sanningen den att det måste ske förändringar i hemländerna och att tiggeriet i Sverige har en hel del baksidor men som man gärna blundar för. Var och en borde fundera över om vi hjälper rätt eller hjälper vi bara oss själva så att vi kan hävda att vi är mer godhjärtade än andra? Det finns ju begränsad plats i himmelen. Betänkandet nedan från 2016 talar återigen om vikten att hjälpa på plats. Nu vet jag att väldigt få av dom som gillar tiggeriet i Sverige ens kommer att öppna länken och läsa om inte annat så för att utredningen är på över 200-sidor och fakta är man inte intresserad av. Framtid sökes … Slutredovisning från den nationell samordnaren för utsatta EU- medborgare SOU 2016. https://www.regeringen.se/contentassets/b9ca59958b5f43f681b8ec6dba5b5ca3/framtid-sokesslutredovisning-fran-den-nationella-samordnaren-for-utsatta-eu-medborgare-sou-2016_6.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Roslagen.
2018-07-04 12:26
#64

Många av dessa människor som åker till Sverige tar stora lån i Rumänien och Bulgarien, lånen är ofta 100 till 200% i ränta och det är inga banker som lånar ut pengarna utan det är kriminella och lånehajar som era pengar hamnar hos till 90%. 

Många ber svenska myndigheter om hjälp om att få komma till sina ambassader för att kunna ta sig hem efter som dom inte har tjänat några pengar och är skuldsatta för livet.

Självklart är det upp till var och en att ge pengar till tiggeri men var medvetna om att1000 kr intjänade pengar går 900 kr till någon annans ficka.

Det finns projekt som någon nämnde i tråden där många av dessa istället får hjälp med arbete.

Tiggeri är ingen lösning utan ett sätt för ligorna att tjäna pengar på utsatta människor.

[Hayabusa]
2018-07-04 13:07
#65

#63 Så är det. Sedan anser jag att det är så oerhört motsägelsefullt att det finns ett motstånd mot "låglönejobb" samtidigt som tiggeri anses som rimlig försörjning. Dessvärre visar sig sprickorna i EU när vissa länder vägrar att ta tag i de problem som sannerligen borde ta tag i. Länder som gärna deltar i de positiva sidorna av EU men när det kommer till skyldigheter - då är det inte lika kul…DÄR har vi det verkliga problemet.

Calcifer
2018-07-04 13:42
#66

Nefer, bra sagt! 🌺


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[vallmar]
2018-07-04 17:45
#67

Det här är en fråga som gör ont i oss alla, jag kan omöjligt tro den går förbi någon av oss oavsett vilken syn vi har på människor., oavsett vilken folkgrupp eller stam vi kommer från så berörs vi med ilska, hat, eller kärlek samt frustration över att vi inte kan påverka mer än vi faktiskt vill.

Vi måste respektera varandras olika åsikter i ämnet och vi måste respektera att en del av oss väljer att lägga en peng direkt när vi ser en person som vi vi hjälpa.

Vi måste också respektera att andra väljer vägar genom organisationer  men idag är inte samhället så upplyst på vad som finns och vad som är seriöst.

Vem kan jag tro på, vem är seriös där finns mycket att ta tag i ,men sluta aldrig kämpa för människor i nöd för vet ni vi alla kan hamna där en dag oavsett hur rik vi är så kan allt i dagens läge tas ifrån oss men vi ska vara väldigt försiktiga och inte låta oss luras och vi ska inte sparka på dom som redan ligger tvärtom kämpa för deras rättighet.

Vill vi göra insatser så ser jag det bästa med organisationer som är etablerade och säkra så som Stadsmissionen för dom gör nåt bra .

Loris M
2018-07-05 23:44
#68

Om åttaårige Jack Karlsson … ❤️

"Mamman Josefine uppmärksammade Jacks godhet i ett inlägg i en stor Facebookgrupp för tjejer – i skrivande stund har över 2700 gillar inlägget

När vi har betalt ber grabben om en glass och jag öppnar paketet och ungen försvinner ut, han öppnar sin plånbok och tömmer den i den hemlöses kopp och ger honom glassen. Han frågar om mannen ätit idag och får till svar att han faktiskt fått flera mål idag utav snälla kunder från Willys så som han själv. Grabben svarar ”vad bra. Behöver du något?” Mannen ler och säger att han hade behövt en kram och grabben ger honom världens kram och önskar honom en trevlig dag” skriver hon om händelsen. 

– Jag tycker det är jättefint. Han har gjort sådant här sedan han var liten, innan ens vi hade något inflytande, det är lite han som har fått oss vuxna att tänka om, säger Josefine Karlsson.

Enligt henne gav han bort en macka som treåring till en annan person som satt utanför en butik.

– Det var där det hela började hos oss allihopa. Man har varit lite trångsynt innan och trott på allt som står – att man ska inte ge pengar eller mat, att det är organiserat. Men grabben har fått oss att tänka om gällande det, det är han som har lärt oss något och inte vi honom."

https://www.aftonbladet.se/a/XwA75n

Pyttelite
2018-07-06 00:11
#69

Hoppas att mamma upplyser pojken om var pengarna kommer att hamna och vilka konsekvenser det får för andra när vi accepterar tiggeri som ett yrke. Det är ju hemskt när vuxna lurar barn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-07-06 06:04
#70

Tack för att du delade detta upplyftande inlägg, Loris! 💟 Lär av barnen! Pyttelite, att tillåta barn att på det sätt man kan hjälpa den som behöver är människovärdigt. Att luras är något helt annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-07-06 09:01
#71

Ja, det handlar om människovärde helt rätt och det finns inget människovärdigt i tiggeri. Tiggeri leder inte till något annat än fortsatt armmod. De föräldrar som sitter vid ingångarna vid våra mataffärer behövs bättre hemma än vid tiggarstaven. Förutom alla tidigare argument jag givit är det extra illa att lura barn på det här viset. Det som fascinerar mig är att ni godhjärtade verkligen ser fram emot att det finns tiggeri. Ni bryr er inte om ifall dessa personer blir hjälpta eller inte det handlar bara om er och era känslor och de svenska barnens känslor. Ni behandlar dessa tiggare som sommarkatter. Jag tycker att ni är cyniska och väldigt självupptagna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-07-06 09:07
#72

Nu få du lägga av pyttelite, låt bli att tillskriva oss åsikter som vi inte gett uttryck för. Och sluta vara oförskämd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-07-06 09:17
#73

#71 Håller med Magi-cat, lägg av nu! Se det här som en varning. Du har redan berättat vad du tycker och förklarat varför och det räcker så, tack! På den här sajten vill vi vara positiva och lyfta fram medmänsklighet, solidaritet, lika värde m.m. Sitta, gnälla och leka allvetande kan du göra någon annanstans. 

Att lära barn empati är inte att luras. Att låta dem gå förbi en medmänniska som ber om hjälp är att beröva dem att känna empati.

Loris M
2018-07-06 09:26
#74

…. och det här med att låta barn gå förbi tiggare, det är precis så vi skapar känslokalla framtida medborgare som kommer kunna gå förbi precis vad som helst och tycka att det inte är deras ensak. I framtiden kan de gå förbi någon som blir misshandlad, mobbad, förolämpad… utan att reagera. Nej, tack det vill jag inte lära mina barn. Är det att vara cynisk och självupptagen?

Pyttelite
2018-07-06 09:30
#75

Jag tillskriver ingen någonting - ni anväder känsloargument och inte rena fakta i er argumentation.

Det är först när man tänker igenom hela konsekvensen för sin handling som solidariteten kan komma fram men visst kan ni kalla det för oförskämdhet om ni vill.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[NeferNefer]
2018-07-06 09:56
#76

Förutom att säga att Jack verkar vara en fullständigt underbar och kärleksfull människa vill jag också säga att Magi-cat och Loris har skrivit mycket bra i sina inlägg efter Jack-inlägget, och det vore otroligt skönt om den här sajten kunde handla om kärlek, solidaritet och allt gott utan att en ständigt ska behöva möta cyniska kommentarer, fånflabb och häcklande i alla trådar.

Annons:
[vallmar]
2018-07-06 16:30
#77

pyttelite ! hur kan du läsa in det här i artikeln om pojken ? Det är ju hemskt när vuxna lurar barn.

Mamman säger tydligt att dom inte påverkat honom och istället lärt sig att ibland är vi för hårda i dom här frågorna och åter man måste respektera andras val att hantera såna här situationer. En del väljer att ge direkt andra via organisationer. Vi gör olika val så enkelt är det eller så gör vi både och.

Hade det vart mitt barn så hade jag vart så stolt så jag gick på moln för det där var nåt så godhjärtat och vi borde lära oss mer av barnen och deras naturliga sätt att se en utsatt människa.

Än sen om vi känner medlidande vad har det med saken att göra egentligen ? medlidande = medmänsklighet nåt vi borde vara förbaskat rädd om istället för att förvandlas till isbitar.

Än sen om min lilla peng råkar i fickan på en som utnyttjar men ärligt vad vet jag om personen som sitter utanför butiken om det är seriöst eller inte och  hellre avvarar jag en slant och hoppas den kommer rätt.

Ni bryr er inte om ifall dessa personer blir hjälpta eller inte det handlar bara om er och era känslor och de svenska barnens känslor.

Nej det handlar om den som behöver inte om våra känslor men hade vi inte känslor för andra så vore vi omänskliga och skulle hamna i kategorin där vi stöter ut dom som är i nöd och fortsätter vi på den linjen lär det kunna införas ett förbud att ge till en tiggande människa så vi får allt passa oss för hur vi är och agerar mot våra medmänniskor.

Jag kan hålla med om att organisationer är en bra väg men alla har inte förmånen att få hjälp från dom och här får vi leva med att vi gör olika en del väljer direkt på gatan andra via organisationer och det är absolut inte att uppmuntra till tiggeri tvärtom det är att se sina medmänniskor och göra en liten insats för dom.

Jag börjar bli så fasligt trött på tjabbet om att inte ge för att det uppmuntrar, jag gör vad jag vill och när jag vill och vill jag inte så låter jag bli men andra ska minsann inte  tillskriva mig åsikter som jag inte alls gett uttryck för och åter igen det handlar inte om mig utan om människor som faktiskt existerar och behöver hjälp och då ska dom ta mig tusan få den också  det kan ingen annan ta ifrån dom 😡

[NeferNefer]
2018-07-06 16:46
#78

Så otroligt bra skrivet, och jag skriver gärna under på den fantastiska slutklämmen: 

"Jag börjar bli så fasligt trött på tjabbet om att inte ge för att det uppmuntrar, jag gör vad jag vill och när jag vill och vill jag inte så låter jag bli men andra ska minsann inte  tillskriva mig åsikter som jag inte alls gett uttryck för och åter igen det handlar inte om mig utan om människor som faktiskt existerar och behöver hjälp och då ska dom ta mig tusan få den också  det kan ingen annan ta ifrån dom"

Exakt så känner jag också.

Honestyisdead
2018-07-06 16:53
#79

Skillnaden är vad vi anser vara hjälp.

Pyttelite
2018-07-06 17:04
#80

#77 Vallmar man lurar barn när man inte berättar hela historien bakom utan bara reagerar på det man ser. 

Man lurar oxå pojken att tro att hans pengar kommer till bäst nytta genom den uppoffring han gör men så är det tyvärr inte.

Varje tiggare har sin historia och vill man ge en enskild individ pengar har man all rätt i världen att göra det men att göra det för att man vill utrota fattigdom eller göra en permanent förbättring då ska man lägga pengarna någon annanstans.

Jag har inte tillskrivit dig eller några andra några åsikter om det är mig du syftar på.

Jag har sakligt refererat till utredningar och uttalanden från organisationer som arbetar med problematiken.

Jag har också redogjort för det politiska spelet och varför vi har rumäner och bulgarer är i vårt land just nu som tiggare.

Jag har också berättat att det är en stor skillnad på valutakurs mellan länderna så det är mer lönsamt att tigga i Sverige än att ta ett riktigt jobb på plats.

Jag har också talat om att det finns vissa grupper som inte är registrerade fullt ut i dessa länder och därför får de heller inga bidrag.

Däremot har jag inte fått några goda argument tillbaka utan det läggs mycket stort fokus på era egna känslor, inte på om hjälpen kommer fram eller om den gör nytta eller om den faktiskt till och med gör saken värre.

Den som sitter och tigger spelar ju på er känslor och utnyttjat också det.

Hjälporganisationen Hjärta till hjärta har samlat artiklar och information om tiggeriet i Sverige.

http://hjartatillhjarta.se/hjarta-till-hjarta-i-media-2/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[vallmar]
2018-07-06 17:38
#81

NeferNefer,, tusen  tack  för dom fina orden och detsamma till dig du skriver alla tiders bra i frågan 🌺

Hera, vad anser du vara hjälp ?

pyttelite, du har fått så många bra argument i tråden så jag förstår inte vad är du ute efter egentligen 🤔 du lägger ett oerhört stort fokus på vad vi känner vi som skriver i tråden men du glömmer bort dom verkliga känslorna dom som finns där ute på gatan utanför din egen butik, hur känner dom det är den stora och väsentliga frågan som genomsyrar allt. Kan du inte se det då har jag inget mer att tillägga i frågan  och vi får gå oense ur diskussionen.

Honestyisdead
2018-07-06 17:42
#82

#81. Som jag skrev håller jag med pyttelite.

Pyttelite
2018-07-06 17:49
#83

#81 Nej, jag har inte fått många bra argument - de stående argumentet är att döva våra känslor inte att hjälpa dom som har det svårt.

Ni tycker att det är ok att tiggarna förblir tiggare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-07-06 17:50
#84

Vallmar, fint skrivet. ⚘


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[vallmar]
2018-07-06 17:56
#85

# 82  Ok, du värderar människor olika men du då du är också människa så vad ger dig rätten att sätta dig på dom som inget har ?  är du så perfekt så du kan dra alla över en kam. Har du det så rikt så du kan se ner på dom som inte har ?

Det är vad som framgår av ditt inlägg och svar. Fy vilken inställning till medmänniskor, ni har ingen aning om hur det ser ut där ute på fältet  så ni borde bara vara tyst.

Pyttelite
2018-07-06 18:06
#86

#85 Jag svara på detta eftersom Hera refererade till mitt inlägg.

Jag tror att det största problemet i den här typen av diskussioner är att ni aldrig läser vad andra skriver för ni är så uppfyllda av era egna idéer.

Det är ingen som säger att vi inte ska hjälpa men vad jag och vad flera säger är att vi ska hjälpa på rätt sätt så att vi hjälper så många som möjligt.

OCH att allting inte riktigt är så som det ser ut

PLUS att synsättet att om det är ok att tigga också kan utvidga sig till Svenska medborgare att om ersättningar eller sjuklöner blir för låga är det ett ok sätt att börja tigga för det är ett arbete. Vi är ju alla lika, svensk som rumän kan ju kvitta!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2018-07-06 18:15
#87

#85 Eeh. Goddag yxskaft?

Läs vad som skrivits istället för att hitta på värderingar som inte uttryckts. Tack.

Och vi kan ju diskutera vem det är som saknar kunskap i frågan här. Inte är det jag.

[vallmar]
2018-07-06 18:15
#88

Jag tror att det största problemet i den här typen av diskussioner är att ni aldrig läser vad andra skriver för ni är så uppfyllda av era egna idéer.

Det är just det vi gör lyfter våra egna diskussioner , heja oss 👍

Honestyisdead
2018-07-06 18:17
#89

#88 Nej du tar till personangrepp. Det är motsatsen till att lyfta diskussion.

Calcifer
2018-07-06 18:18
#90

*Applåderar till vallmar* 🎈


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Loris M
2018-07-06 18:19
#91

Vallmar, ❤️

[vallmar]
2018-07-07 11:32
#92

❤️🌺  Detsamma till er, Magi-cat, Calcifer , NeferNefer och Loris M alla tiders fint skrivet av er genom hela tråden 👍 ❤️🌺

Pyttelite, det handlar inte om om att tiggare ska förbli tiggare tvärtom vill man att dom ska få arbete så dom slipper sitta och tigga men att förbjuda utan att ge dom alternativa vägar så kan vi inte göra. Man kan inte skyffla undan människor i behov och låtsas sen som att dom inte finns man måste se till att lösa situationer. Vi har dessutom flera av våra svenska medborgare som också tigger och samma där vi ska se till att lösa situation inte förbjuda person.

 Hera, nej det är inga personangrepp  snarare frågor och personangrepp är påstående  och följs inte av frågetecken.

Nu ska yxskaftet ta sig en liten tupplur så skaftet orkar att tänka lite längre men det blir nog lite svårt eftersom yxskaft inte kan tänka men jag kan ju försöka i alla fall 😉  😃 

Yxa, Indian, Verktyg, Vapen

Bild pixabay.

Pyttelite
2018-07-07 11:46
#93

"Pyttelite, det handlar inte om om att tiggare ska förbli tiggare tvärtom vill man att dom ska få arbete så dom slipper sitta och tigga men att förbjuda utan att ge dom alternativa vägar så kan vi inte göra. Man kan inte skyffla undan människor i behov och låtsas sen som att dom inte finns man måste se till att lösa situationer. Vi har dessutom flera av våra svenska medborgare som också tigger och samma där vi ska se till att lösa situation inte förbjuda person."

Jo det handlar dels om era så kallade goda samveten för ni vill ha dom där för det gynnar er godhet. Det visas också med de kommentarer jag får av er och ni tänker inte längre än var koppen står.

När det gäller tiggarna är de streetsmarta och utnyttjar situationen mycket väl. Det vill inte ni kännas vid för då kommer ni att inse att ni föder illegal verksamhet från människohandel, korruption, svartjobb  och prostitution för det är vad det handlar om. 

Dessa människor har svårt att få arbete i Sverige eftersom de inte har någon utbildning. Eftersom valutakursen ser ut som den gör är en liten svensk allmosa värd mycket för en tiggare.

Ingångslönen för en utexaminerad läkare i dessa länder är omkring 3500 per månad. 

Klart att om jag hittade en sådan plats som Sverige skulle jag också åka dit och tigga för det är lönsamt även om det finns många mellanhänder.

Det är heller inte de fattigaste som kommer hit och tigger.

Förbjud tiggeriet och kvotera in en grupp från dessa länder varje år. Kvitta kostnaden mot EU-bidragen som dessa länder får och se till att dessa människor får utbildning och kan försörja sig själva. 

Den som är flykting från ett icke EU-land blir bättre behandlade än dessa människor. 

Alternativet är att fördjupa samarbetet med respektive hemland för att bygga upp verksamheten där men se till att förbjuda tiggeriet här för det gynnar ingen.

När det gäller det svenska tiggeriet har det varit mer eller mindre avskaffat fram tills nu eftersom vi har haft ett socialt skyddsnät.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-07-07 12:02
#94

#93 Genom hela tråden så talar du om att vi som ger en slant till tiggare gör det så att säga för att "samla poäng till himlen"

Att vi inte kan se de stora problem som ligger bakom.

"Jo det handlar dels om era så kallade goda samveten för ni vill ha dom där för det gynnar er godhet."

Tror du verkligen att folk som har ett hjärta för tiggare är dumma? Den meningen jag har citerat här som du skrivit är ganska elak tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-07-07 12:24
#95

"Genom hela tråden så talar du om att vi som ger en slant till tiggare gör det så att säga för att "samla poäng till himlen"

Att vi inte kan se de stora problem som ligger bakom.

"Jo det handlar dels om era så kallade goda samveten för ni vill ha dom där för det gynnar er godhet."

Tror du verkligen att folk som har ett hjärta för tiggare är dumma? Den meningen jag har citerat här som du skrivit är ganska elak tycker jag."

Då tycker jag du ska läsa allt i tråden inklusive de referenser jag har med. Du tycker jag är elak men det kan jag nog tycka att en hel del svar till mig också är förutom de personangrepp jag får.

"Kvalificerat skräpsnack. Det var andra och sista gången jag svarar på något du skriver. Nu har jag sagt mitt till dig. Ha ett bra liv, hörrö, och hoppas inte samvetet gnager dig alltför hårt den dagen du ligger på ditt yttersta (vilket förhoppningsvis dröjer länge)."

"Håller med Magi-cat, lägg av nu! Se det här som en varning. Du har redan berättat vad du tycker och förklarat varför och det räcker så, tack! På den här sajten vill vi vara positiva och lyfta fram medmänsklighet, solidaritet, lika värde m.m. Sitta, gnälla och leka allvetande kan du göra någon annanstans. "

Att ha hjärta för tiggare och hjälpa fattiga är inte per definition samma sak som att stödja tiggeriet på våra gator. 

Vad jag och även de som  faktiskt arbetar på plats i dessa länder säger är att det är bättre att gå till grundorsaken och hjälpa där än att ge tiggare pengar här i Sverige. 

Det finns idag många etablerade organisationer att ge pengar till eller stötta så det kan inte anses som något problem.

Varför ska vi förbjuda tiggeriet? 

För att det cementerar fattigdomen och dessa människor kommer aldrig att komma ur den situation de befinner sig i för tiggeriet är så lönsamt. Vi hjälper dom inte vi stjälper dom.

Resten av argumentationen kan du läsa om  och om i tråden. Argumentation som är underbyggd med fakta. Det är jobbigt att vara nörd!

Jag ser inte annat än känsloargument när tiggeriet försvaras, tyvärr men har du bättre argument så får du gärna föra fram dom. 

För mig handlar det inte om att vara känslokall, osolidarisk eller egoistisk utan faktiskt se förhållande för vad det är och hjälpa på riktigt och långsiktigt inte så att det bara ska kännas bra för stunden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[vallmar]
2018-07-07 12:39
#96

#93 FörskräcktJo det handlar dels om era så kallade goda samveten för ni vill ha dom där för det gynnar er godhet. Det visas också med de kommentarer jag får av er och ni tänker inte längre än var koppen står.

Vi kanske skulle frysa till isbitar allihop men vill vi ha ett sånt samhälle som ser ner på människor i behov ? det vill då rakt inte jag ha brrr 🥶

Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå att jag har visst insikt i att det pågår illegal verksamhet men alla ägnar sig inte åt den och ska åter kriminella få förstöra för dom som verkligen är i behov ? nej inte enligt mig.

Sen det här med att vara tiggare skulle det vara så himla fult att be andra om hjälp när man är på botten ? tiggeri kommer i många former inte enbart dom som sitter utanför våra butiker .

#95 Varför ska vi förbjuda tiggeriet?

För att det cementerar fattigdomen och dessa människor kommer aldrig att komma ur den situation de befinner sig i för tiggeriet är så lönsamt. Vi hjälper dom inte vi stjälper dom.

Vi kan inte bara förbjuda fattigdom och ska man införa förbud så ska man se till att erbjuda alternativ och inte bara skyffla undan människor och det handlar mer om att få de snyggt på gator och torg för så värderas dessa människor att dom förfular vårt samhälle och det är så ofattbart nedrigt 😕

Nu ger jag upp den här diskussionen och går raka vägen ut på stan och söker upp några tiggare och bjuder dom på en fika.

Maria
2018-07-07 12:46
#97

#95 Jag skrev inte att du var elak utan jag skrev att den meningen var ganska elak. Det är en viss skillnad där.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
2018-07-07 13:01
#98

Vi kan ju också vända på resonemanget på olika sätt.

Att just bulgarer och rumäner är här och tigger beror ju på att gränserna öppnats i och med EU-medlemskap för dessa länder.

De kommer inte hit för att de blivit fattigare utan för att de just kan. 

Varför kan vi inte öppna gränserna för alla som vill komma hit? Det finns mängder av människor som är fattigare i världen  än vad  dessa EU-migranter är.

Varför låter vi inte övriga flyktingar behandlas på samma vis som EU-migranter?Varför ska just asylsökande flyktingar få ett ordnat boende när dom kommer hit i väntan på beslut? 

Varför kan inte de bedriva sin tid här i Sverige som tiggare - det är ju en ok sysselsättningen enligt er eller?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2018-07-07 13:04
#99

#98 Det tål att tänka på…

Calcifer
2018-07-07 13:06
#100

Det är väl ingen som VILL att vi ska ha tiggare?! Bara för att man inte anser att man ska skuffa undan dem som nåt legistpack och inte tycker det är en bra idé att förbjuda dem betyder väl inte att man VILL att vi ska ha tiggare? Oavsett vart de är ifrån… Det är totalt omöjligt att bara förbjuda tiggeri rakt av utan att ha en bredare lösning kring hur man ska hantera det problem som lett till att de tigger. Och då spelar det ingen roll om de tigger för att de har lust, för att det är enkla pengar, för att de inte har bättre för sig, för att de tvingas till det av ligor, eller för att de helt enkelt inte har något annat val. Problemet försvinner inte för att man stänger ögonen och slänger händerna för öronen och vrålar la la la la la…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2018-07-07 13:19
#101

#100 Det har du rätt i - det bästa sättet att lösa situationen är att lägga en slant i pappmuggen. Det känns bra i sinnet när man traskar hemåt för att ta itu med vardagsproblemen.

[NeferNefer]
2018-07-07 13:22
#102

Precis, Calcifer! 🌺👍

De tigger för att de måste, inte för att de vill. Och vi hjälper dem för att de behöver hjälp, och för att vi har såväl hjärna som hjärta.

Pyttelite
2018-07-07 13:22
#103

#100 Problemet är att om man accepterar tiggeri som sysselsättning finns det heller ingen anledning till att sluta.

Det handlar inte heller om att skuffa undan några som ligistpack utan gå till grundorsaken och börja förändringen där inte här.

Många åtgärder har gjorts i hemländerna av många hjälporganisationer och det har funnits tillfällen då man fixat jobb och försörjning i hemlandet men man har ändå åkt tillbaka till Sverige för att det är lönsammare att tigga här än att jobba på plats.

Skillnaden i valutakurser är så stora och vi i Sverige är extremt givmilda i relation till det så varför då ha en annan sysselsättning än tiggeri?

Många svenska skulle säkert gjort detsamma.

Vad jag tidigare har nämnt handlar det inte om att stänga ögonen och slänga händerna för öronen utan att hjälpa på bästa sätt och ändra från grunden och det sker inte med hjälp av tiggeri i Sverige men det finns det ju redan spaltmeter om i denna tråd redan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-07-07 13:23
#104

#102 Nej de tigger inte för att de måste de tigger för att det är lönsamt att tigga i Sverige och vi är mycket givmilda här.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[NeferNefer]
2018-07-07 13:24
#105

#100: Jag gillar verkligen din slutkläm, Calcifer, för den säger liksom allt som behövs sägas egentligen.

"Problemet försvinner inte för att man stänger ögonen och slänger händerna för öronen och vrålar la la la la la…"

[Hayabusa]
2018-07-07 13:25
#106

Problemet försvinner för varje slant man lägger i pappmuggen…likt en önskebrunn.

Loris M
2018-07-07 13:25
#107

#104 

Hur vet du det? Gäller det alla? Hur vet du att just den personen som sitter utanför din Ica-butik tigger för att det är lönsamt och inte för att hen är så illa tvungen?

[NeferNefer]
2018-07-07 13:29
#108

#107 🌺Eller, som en klok person sa för en stund sen:

"Problemet försvinner inte för att man stänger ögonen och slänger händerna för öronen och vrålar la la la la la…"

Calcifer
2018-07-07 13:30
#109

Jag har inga pengar att lägga i någons pappmugg så sådana spydiga kommentarer kan alltså inte gälla mig. 😃

Naturligtvis löser det inte heller problemet.

Men vem har sagt att det måste vara det ena eller det andra? Antingen låtsas vi att tiggeri inte är ett problem och ger dem en tia när vi ser dem och struntar i att söka andra lösningar. Eller så anser vi att de är parasiter som ska bort från våra gator och dra dit pepparn växer bara vi slipper dem.

Det är ingen som kan se att det kanske finns en lösning någonstans mer på mitten…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
2018-07-07 13:32
#110

#107 

  • De som kommer hit är per definition inte de fattigaste annars hade de ingen möjlighet att komma hit.
  • Om du läser artikelsammanfattningen som hjärta till hjärta gjort finns det mycket att dra lärdom om av där.
  • Hur kan man vara så illa tvungen när det innebär en ganska stor investering att ta sig hit? Hur har man råd till det?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2018-07-07 13:38
#111

#110

Vad gäller den första punkten, det kan du omöjligt veta. I svåra tider krävs svåra och drastiska åtgärder. De kanske har belånat huset, sålt sina ägodelar, tagit lån…. även om de kanske har ett hus i hemlandet så är lösningen inte att stanna kvar och svälta. Om de säljer har de pengar till resan och i Sverige kan de åtminstone få ihop lite till det nödvändigaste. Det kan de inte i hemlandet där de ofta är diskriminerade och oönskade. Det är också svaret på den tredje punkten.

Annons:
[NeferNefer]
2018-07-07 13:39
#112

#111 🌺Så sant.

#109: Mycket klokt tänkt 🙂

Pyttelite
2018-07-07 13:40
#113

#108 Problemet är tvärtom så länge vi ger tiggare pengar så kommer inte problemet att försvinna för det har varit lönsammare att tigga här än att arbeta i hemländerna.

Som jag tidigare nämnt är det stor skillnad mellan en månadslön i dessa länder jämfört med vad en tiggare får här.

En tiggare tjänar typ 50 - 500 SEk per dag i Sverige minimilönen i dessa länder är kring 2500 SEk/månad. 

En nyutexaminerad läkare får typ 3500 SEk/månad och en industriarbetare ungefär samma eller något mer.

Det är billigt att leva i dessa länder trots mellanhänder så är det mer attraktivt att åka till Sverige och tigga här än att göra något annat där.

Ett annat problem har varit att de som är romer har inte ordentliga papper i sina hemländer så de är inte berättigade till understöd. 

Därför är en grundåtgärd att fixa detta på plats inte i Sverige.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Calcifer
2018-07-07 13:41
#114

#110 Nåja. Jag har själv en gång i tiden sålt i princip alla ägodelar och lånat pengar av mor för att flytta till England trots att jag hade varken bostad eller arbete när jag kom dit och således enbart hade pengar för att överleva några veckor om jag inte fick tag på ett arbete. Visserligen behövde jag inte tigga pengar på gatan, men hade jag inte fått ett jobb så fort som jag fick ett hade jag stått där med tomma fickor och inte ett öre på banken och noll resurser till att ta mig hem på.

Så det är inte alls omöjligt att man lyckas ta sig till ett annat land men när man väl är där ligger man risigt till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
2018-07-07 13:44
#115

#111 Varför tar du inte och läser informationen från den statliga utredningen och informationen från de som varit på plats och hjälpt?

Hur kan det komma sig att ni vet så mycket mer än de som verkligen jobbar med frågorna?

Ja dessa människor kommer att fortsättningsvis vara oönskade och hatade så länge de lever utanför samhället samt att det åker till Sverige och tjänar stora pengar utan utbildning, eventuella studieskulder och med ett jobb som innebär kortare arbetstid än för de som verkligen försökt. 

Självklart att det föder konflikter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-07-07 13:46
#116

#114 Fast nu är det ju inte därför de tar sig hit - för att jobba alltså - även om det var därför 3-månaders regeln kom till - de tar sig hit för att de vet att de kan tjäna pengar på att tigga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[NeferNefer]
2018-07-07 13:47
#117

"Problemet försvinner inte för att man stänger ögonen och slänger händerna för öronen och vrålar la la la la la…"

Calcifer
2018-07-07 13:48
#118

#117 😃😎🌺


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Pyttelite
2018-07-07 13:49
#119

#117 Vem är det som säger att vi ska blunda är du seriös nu tycker du?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[NeferNefer]
2018-07-07 13:52
#120

#118: 🤗😃🌺

[Hippe Dharma]
2018-07-07 13:53
#121

Jag kan inte hålla mig undan diskussionen för det är så viktigt att vi ser dom här människorna och inte stänger alla möjligheter för dom.

Lägger in ett par länkar från stadsmissionen,

Skrev tidigare som vallmar i tråden och jag kommer aldrig någonsin att ge upp kampen för fattiga människor och det handlar inte om mig och mitt samvete det handlar om att vi har medmänniskor som verkligen saknar allt. Människor vi måste se och här kommer information från stadsmissionen och dom om några vet hur våra tiggare har det.

https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/migration-och-integration/vart-att-veta-om-tiggeri

http://www.sverigesstadsmissioner.se/dettagorvi/eu-migranter-som-resurs/att-vanda-muggen/

Ge aldrig upp kampen, vänd inte dom här människorna ryggen, se dom och räck ut en hjälpande hand istället för att smälla igen dörrar i ansiktet på dom 😕

[NeferNefer]
2018-07-07 13:57
#122

#121: Vackert, klokt och starkt skrivet, Hippe Dharma! 🌺🤗

Pyttelite
2018-07-07 13:58
#123

#121 Det är  ingen som säger att vi inte ska ge upp kampen vi ska följa de råd vi får från de organisationer som arbetar på plats för det är de som ser verkligheten inte vi som lever i Sverige.

Är det så att man tror att man kan fixa grundorsaken genom att ge tiggare i pengar i Sverige så har man fel - tyvärr är det så.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Calcifer
2018-07-07 14:03
#124

#123 Det ena behöver inte utesluta det andra, allt är inte svart eller vitt, det finns gråskalor. Naturligtvis måste vi lösa problemen där de uppstår så gott vi kan i första hand. Men det betyder inte att man ska känna sig som en lus för att man lägger en tia i någons mugg en gång i halvåret eller ler tillbaka och hälsar på tiggaren utanför sin lokala ICA-butik även om man inte ger pengar. Man behöver inte behandla dem som smuts.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Hippie Dharma]
2018-07-07 14:07
#126

#122  🌺🤗🌺

#123 Så med andra ord har stadsmissionen fel. Kopierar in några rader om just det du driver på om i tråden att inte skänka en slant. Här måste vi tänka om och istället kämpa för och hjälpa för så här ska ingen människa behöva ha det.

Då utsatta människor syns utanför livsmedelsbutiker, på stationer och andra offentliga utrymmen har en debatt blossat upp i Sverige gällande tiggeri. Förbud har diskuterats och politiker har uppmanat att inte skänka pengar i muggen. Sveriges Stadsmissioner anser att diskussionen är felaktig. Att diskutera tiggeriets vara eller inte vara handlar inte om att lösa problem, utan snarare om att mörklägga ett symptom på stor fattigdom i närsamhället som vi inte orkar se. Diskussionen borde i stället handla om fattigdomsbekämpning bland människor i stor utsatthet.

Pyttelite
2018-07-07 14:11
#127

#124 Jag har inte sagt att man inte får le mot tiggaren vid ICA.

 Självfallet  tvärtom - jag har heller inte sagt att man ska känna sig som lus om man ger till en tiggare. 

Jag säger bara att det inte är speciellt smart om man vill utrota någon fattigdom eller förändra i stort.

Du ger väl dina pengar till vem du vill däremot är det verkligen att blunda om man inte inser vad det "organiserade" tiggeriet för med sig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-07-07 14:14
#128

#126 Det finns alldeles för mycket andra indikationer på att det inte är speciellt smart att ge pengar. 

Jag vet inte vilken typ av hjälpinsatser stadsmissionen har på plats så de ser inte hela bilden.

Jag refererar återigen till spaltmetrar av artiklar i länkarna ovan.

Att ge tiggare pengar kommer inte att lösa grundproblematiken - det är återigen på plats som den bästa hjälpen kan ges och  fås.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2018-07-08 03:57
#129

#85 Ok, du värderar människor olika- Det är ett påstående som du hittat på. 1 men du då du är också människa så vad ger dig rätten att sätta dig på dom som inget har ? - Du påstår att jag sätter mig på dom som inget har. Ännu ditt påhitt utan sanningshalt. är du så perfekt så du kan dra alla över en kam. Har du det så rikt så du kan se ner på dom som inte har ?- Jag är inte rik och ser inte ner på dom som inget har. Jag är inte perfekt heller så frågorna är löjliga. Det är vad som framgår av ditt inlägg och svar. Fy vilken inställning till medmänniskor, - det är inget fel på min inställning. ni har ingen aning om hur det ser ut där ute på fältet så ni borde bara vara tyst.- Ännu ett falskt påstående. Du har helt uppenbart inte läst inläggen och har noll rätt. Så fram till du läst och också förstår det du läser är det du som ska vara tyst så vi slipper fler lögner. Detta verkar du ha insett som tur är eftersom du raderat ditt konto. Bra.

Magi-cat
2018-07-08 07:06
#130

Otrevligt sagt av Hera att en ifokusmedlem att det är bra att hen gått ur. 😑


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2018-07-08 07:56
#131

#130 Och du väljer att ignorera biten som jag tycker är bra. Känns lagom kul. "Detta verkar du ha insett som tur är " Intressant hur ni väljer att "diskutera".

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Hayabusa]
2018-07-08 08:50
#133

Är Magdalena Andersson ond? Nej, hon är landets finansminister…När t om personer av den digniteten uppmanar folk att inte ge pengar till tiggare, då ligger det nog mer bakom än ett plötsligt infall av ondska. 

Eller Åsa Regnér, Martin Valfridsson m fl.  Har de fel?

Milkshake
2018-07-08 12:21
#134

Tack Pyttelite för att du orkar diskutera. Många av er andra beter er otroligt barnsligt, vuxna människor som sitter och hejar på varandra på ett forum istället för att faktiskt komma med fler argument än "det är synd om dem". 

I mitt förra inlägg (#52) länkade jag en video, och det är tydligt att de flesta här inte sett den så jag länkar igen. Det är en bulgarisk dokumentär i tre delar där de intervjuar människor som åker till Sverige för att tigga. Den representerar verkligheten för majoriteten av de bulgariska/rumänska tiggarna vi ser i Sverige. 

Om ni sett videon - är det fortfarande synd om dem? Har ni själva sett hur de har det i deras hemland? 

https://www.youtube.com/watch?v=6vsLK9Hcu6w

[Hayabusa]
2018-07-08 12:31
#135

#109 "Jag har inga pengar att lägga i någons pappmugg så sådana spydiga kommentarer kan alltså inte gälla mig."

Jo, det gäller alla som går förbi en tiggare. Men du tar kanske omvägar..?

Calcifer
2018-07-08 12:48
#136

#135 Nej det gäller inte mig. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2018-07-08 13:06
#137

#136 För att..?

Loris M
2018-07-08 17:01
#138

Nu stänger jag den här tråden! Det har blivit alldeles för mycket smutskastning och personangrepp. Ni som i vanliga fall inte brukar skriva här kommer in och kallar mina medlemmar och mig för diverse saker som barnsliga, cyniska, självupptagna m.m. Det är inte okej! 

Den som vill skapa sig en egen uppfattning om tiggeri kan läsa i tråden. Här finns redan många bra argument både för och emot. Jag tror inte att vi kommer med fler bra saker utan nu har det vänt mot en annan riktning där det håller på att spåra ur helt och hållet.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: