Annons:
Etikettövrigt
Läst 729 ggr
Loris M
2018-06-16 10:25

Floden som tilldelats juridiska rättigheter

Det här var häftigt tycker jag! Det väcker tankar - måste vi skydda naturen från oss själva med juridiska rättigheter?  

"I Vetandets värld berättades i veckan om Whanganui-floden på Nya Zeeland som, inspirerat av ursprungsbefolkningen maoriernas holistiska natursyn - ”Jag är floden och floden är jag” - tilldelats juridiska rättigheter i en ny lagstiftning. Med tanke på vetenskapligt alltmer bekräftade uppgifter om människans menliga inverkan på naturen behövs kanske ett synsätt liknande många naturfolks, att människan är en del av den snarare än dess herrar och betvingare? Ett sätt att åstadkomma en sådan mer hållbar natursyn kan vara att tilldela naturen juridiska rättigheter. Det är i alla fall en tanke som prövas av ekologen Pella Larsdotter Thiel, filosofen Magnus Jiborn och juristen Visa Kurki."

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1084330?programid=793

Annons:
Pyttelite
2018-06-16 10:38

Trodde faktiskt att det var det som reglerades i miljöbalken men jag får väl tänka om. Sammanfattning av naturskyddsföreningen: https://m.naturskyddsforeningen.se/nyheter/miljobalken-samlar-lagar-om-miljoratt

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[NeferNefer]
2018-06-16 10:38

I Bolivia har Moder Jord också juridiska rättigheter sen 2010. 🌺👍Jag klipper ut det stycke som handlar om rättigheterna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_the_Rights_of_Mother_Earth

The law enumerates seven specific rights to which Mother Earth and her constituent life systems, including human communities, are entitled:[9]

To life: It is the right to the maintenance of the integrity of life systems and natural processes which sustain them, as well as the capacities and conditions for their renewal

To the Diversity of Life: It is the right to the preservation of the differentiation and variety of the beings that comprise Mother Earth, without being genetically altered, nor artificially modified in their structure, in such a manner that threatens their existence, functioning and future potential

To water: It is the right of the preservation of the quality and composition of water to sustain life systems and their protection with regards to contamination, for renewal of the life of Mother Earth and all its components

To clean air: It is the right of the preservation of the quality and composition of air to sustain life systems and their protection with regards to contamination, for renewal of the life of Mother Earth and all its components

To equilibrium: It is the right to maintenance or restoration of the inter-relation, interdependence, ability to complement and functionality of the components of Mother Earth, in a balanced manner for the continuation of its cycles and the renewal of its vital processes

To restoration: It is the right to the effective and opportune restoration of life systems affected by direct or indirect human activities

To live free of contamination: It is the right for preservation of Mother Earth and any of its components with regards to toxic and radioactive waste generated by human activities

Pyttelite
2018-06-16 10:45

Ingen större skillnad mot den svenska miljöbalken och de tillkommande förordnanden som kompletterar lagen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
2018-06-16 11:26

#0 Helt underbart och mycket tankeväckande! ❤️

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: