Annons:
Etikettövrigt
Läst 1087 ggr
Magi-cat
2018-06-19 10:21

Barn i burar...

Trodde jag hörde fel på Nyheterna förut. Det kunde väl ändå inte vara BARN som hölls i burar, människobarn?

Men, jo, i Trump-demokratin USA är det tyvärr möjligt. 😢

Barnen skiljs från sina föräldrar vid gränsen till USA och sätts i burar (!!!) och förses med vatten, chips och filtar. Ljuset i burarna är tänt dygnet runt.

"Nära 2 000 barn har skiljts från sina föräldrar som illegalt tagit sig över gränsen till USA under de senaste sex veckorna, rapporterar AFP."

https://omni.se/hundratals-barn-halls-i-burar-utan-sina-foraldrar/a/dd2mMo

"Authorities did not allow photos or videos to be taken inside the centre, but US Customs and Border Protection later released several images. Former First Lady Laura Bush has compared it to the internment camps used for Japanese-Americans during World War Two. A Democratic congressman who visited the site said it was "nothing short of a prison"."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44518942

Borde inte FN göra något? 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-19 10:24
#1

😭

Stolt ägare till fem La permer

[NeferNefer]
2018-06-19 10:29
#2

Men vad i hela! Det är ju tortyr! Alltså, nej, nej, nej! Ljuset tänt hela dygnet? Separerade från sina föräldrar? 😭

vallhund
2018-06-19 10:36
#3

Läste senast igår i en av kvällsblaskornas rubriker att Trump uttalat att USA inte skall bli ett enda stor flyktingläger.

OT
Läste också om en 8 årig flicka från Burkina Faso som fått båda fötterna amputerade pga köldskador. Mamman o hennes två barn avvek från en flyktingförläggning (här i Sverige) mitt i natten, de har nu någon högtid där de inte bär skor. Det yngre barnet hittades i en snödriva men hens liv gick inte att rädda, trots sjukhusvård. Mamman dog till följd av köldskador.

Min första tanke när jag läste artikeln, var att jag hoppas verkligen att ingen byråkrat får för sig att utvisa till hemlandet, barnet har bara varit här i två veckor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[NeferNefer]
2018-06-19 10:36
#4

Ren ondska. Det är den rätta benämningen. Ren ondska.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2018-06-19 13:52
#8

Så var den gamla vanliga visan igång igen.

Lite typ #inteallamän

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2018-06-19 17:18
#10

Nu har jag rensat lite i tråden och tagit bort allt snack om " fake news", Hillary Clinton, Illuminati…. 

Tråden handlar om den ondskefulla och hänsynslösa Trump så håll er till det tack.

[NeferNefer]
2018-06-19 17:38
#11

🌺Tack!

Huygens
2018-06-19 17:38
#12

Obamas burar med barn år 2014, nedtystat av svensk media. Business Insider, 2018-05-29

Annons:
vallhund
2018-06-19 21:40
#14

I bland måste man tyvärr ge envetna troll skrivförbud, dom tycks inte lära sig när dom inte är välkomna att spamma på andras sajter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-06-19 21:52
#15

"De senaste sex veckorna har nära 2 000 barn separerats från sina föräldrar efter att deras familjer olagligt tagit sig över gränsen till USA, enligt färska siffror från departementet för inrikes säkerhet. Agerandet är en del av Trumpregeringens nolltolerans som innebär att alla som tar sig olagligt över gränsen ska ställas inför rätta. Men barn omfattas inte, så därför tas barn till föräldrar som grips till olika förvar."

"Politiken skapar avsky i båda de politiska lägren. Både kristna ledare och republikanska politiker – däribland talman Paul Ryan och senator Susan Collins – har kritiserat agerandet. Demokratiska kongressledamöter har protesterat, bland annat på en anläggning i New Jersey där föräldrar som tagits från sina barn hålls inlåsta, rapporterar public service-kanalen NPR."

Republikaner arbetar med olika lagförslag om gränsmuren mot Mexico och begränsad anhöriginvandring. Vissa försöker faktiskt förhindra familjeseparation:
" Enligt nyhetsbyrån AFP försöker vissa republikaner även få in ett stycke som förbjuder att familjer separeras. "

https://www.svd.se/melania-trump-uttalar-sig-om-granspolitik

"– Jag vill inte ta barn från deras föräldrar. När man brottsutreder föräldrarna för att ha kommit in illegalt, vilket bör göras, måste man föra bort barnen, säger Trump vid en företagarkonferens på tisdagen."

https://www.svd.se/trump-vi-maste-fora-bort-barnen/i/utvalt/om/usas-immigrationspolitik
(min markering i texten)

Trump har stött på hård kritik, även från det egna lägret.

https://www.svd.se/trump-vi-maste-fora-bort-barnen/i/utvalt/om/usas-immigrationspolitik

"Sessions syfte verkar ha varit att avskräcka människor att försöka ta sig över över USA:s södra gräns mot Mexiko. Trumps regering försöker även pressa kongressen att besluta om den berömda muren mot Mexiko, ett av presidentens mest välkända vallöften."

https://www.svd.se/darfor-skiljs-barn-fran-foraldrar-och-satts-i-bur-i-usa#sida-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-06-19 22:15
#16

#13 Okej, det visste jag inte, skönt att höra. Men det är fortfarande så som Magi-cat skriver i #15 och det är fortfarande så här det står i artikeln som du länkat till:

"Omkring 2 000 barn ska ha separerats från sina föräldrar när familjer illegalt har försökt ta sig över gränsen från Mexiko till USA. Det är ett resultat av den nolltoleranspolicy som Trumpadministrationen beslutade om i början av april."

Oskyldiga barn drabbas, förs bort och separeras från sina föräldrar. 😕

[NeferNefer]
2018-06-20 08:06
#17

Jag förstår inte. Om det har gjorts tidigare, betyder det då att det är mer okej att separera barn från föräldrarna nu? 🤔Obs, jag frågar bara retoriskt, jag är inte intresserad av spammar- eller trollsvar, jag vill bara påpeka att det Trump gör fortfarande är lika vidrigt och ondskefullt oavsett om andra har gjort så tidigare eller inte.

Kan vi nu fortsätta diskutera dagens situation, de barn som idag sitter i burar? Tack.

Loris M
2018-06-20 08:39
#18

I Dagens Nyheter:

"Flera små barn ropar efter mamma och pappa, andra gråter så intensivt att de kippar efter andan. En sexårig flicka från El Salvador vädjar gång på gång att få ringa till sin faster.

Ljudupptagningen av barn som just har skilts från sina föräldrar efter att de olagligt tagit sig över gränsen till USA från Mexiko väcker starka reaktioner. "

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ljudupptagning-fran-isolerade-barn-vacker-starka-reaktioner/

Magi-cat
2018-06-20 08:41
#19

😢

Vidrigt.

Positivt är dock att många reagerar, även inom de egna leden. En del kanske får upp ögonen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2018-06-20 09:11
#20

Whataboutism, kallas det som folk försvarar Trump med, och det är otroligt korkat. 

Släng in hundra  "what about x" och skifta uppmärksamheten ifrån det vidriga Trump håller på med till något vidrigt någon annan gjort tidigare, det är en väldigt vanlig strategi från presidenten och hans anhängare. Dock förändrar det inte att Trump också beter sig som en enorm idiot, bara för att någon annan gjort fel tidigare. Det hör inte till denna konversation.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Huygens
2018-06-20 11:35
#21

#20 Men det är ju precis det som händer. Makthavarna har bara satt ett nytt ansikte på fasadfiguren i Vita Huset.

År 2014 var det Obama som höll barn i burar, #12. Idag är det Trump som separerar barnen i fångläger.

Det är samma maktfamiljer på toppen som står bakom och manipulerar dom olika presidenterna. Väljer du sida, har du bara valt en fraktion av samma homogena manipulerade politikergrupp.

Donald Trump är samma bluff som alla andra USA-presidenter sedan år 1776.

Kontrollerad Opposition.

Att ensidigt köpa maktkontrollerad medias ensida rapporter mot Trump är lika naivt som att blund för Obamas hänsynslösa användande av terrordrönare mot civilbefolkning under dennes 8-åriga presidentskap.

Calcifer
2018-06-20 12:06
#22

Jag är inte intresserad i dina spejsade åsikter i någon fråga så med dig diskuterar jag inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NeferNefer]
2018-06-20 12:07
#23

Mata inte trollen. Låt tråden handla om det den handlar om, ignorera allt ovidkommande bara.

Upp till toppen
Annons: