Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1493 ggr
Loris M
7/5/18, 8:39 AM

Nazisterna i Almedalen

Jag blir så upprörd att man tillåter nazister marschera fritt och hålla möten. På bekostnad av andras säkerhet och på bekostnad av andras yttrandefrihet. 😡Polisen har gett tillstånd till nazisterna, NMR och deras samlingsplats ligger i direkt anslutning till RFSL-s lokaler. Detta har gjort att RFSL Ungdom ställer in sin medverkan i Almedalen för att inte riskera ungdomarnas säkerhet. 

Så NMR får stå där och sprida sitt hat helt obehindrat och med polisens godkännande och de får skrämma iväg RFSL som så väl behövs för att stötta, upplysa och sprida demokratiska värderingar. Hur sjukt är inte det?! 

"Den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen, NMR, har fått tillstånd att hålla torgmöten i direkt anslutning till organisationen RFSL:s lokaler i Almedalen. Vi, 41 organisationer inom svenskt civilsamhälle, känner oss hotade och otrygga men också förbannade. /…/

Det är fler än vi som är oroliga över det utrymme som nazisterna får i Sverige. FN har flera gånger kritiserat Sverige för att ännu inte ha förbjudit nazistisk organisering i enlighet med den CERD-konvention som FN antog 1965 och som Sverige ratificerade 1972. 

FN:s kritik omfattar också en oro över att rasistiska organisationer tillåts att fortsätta verka i Sverige."

https://www.expressen.se/debatt/rfsl-darfor-ar-vi-bade-radda-och-forbannade-/

Annons:
[Hayabusa]
7/5/18, 8:41 AM
#1

Varför gör regeringen inget åt saken?

_Fisken
7/5/18, 8:44 AM
#2

Det är nog inte bara FN som är kritiska. Det är förvånande att en rättsstat tillåter såna här organisationer att verka. Det samma gäller dessa MC-gäng. Samtliga  sådana grupperingar borde gå under kategorin Terrorister och förbjudas.

[Hayabusa]
7/5/18, 8:56 AM
#3

#2 Svenska FN-förbundet är inte detsamma som FN. 

Instämmer, det finns en hel del organiserade grupperingar som borde förbjudas. Men visst - någonstans får börja. Dock torde det ju vara regeringens sak att förbjuda NMR. Finns det ens på agendan? Om inte - varför?

Loris M
7/5/18, 9:17 AM
#4

Läste precis att en person misshandlades av NMR igår när hon försökte konfrontera dem för att de tagit hennes regnbågsflagga och kallat henne för pedofil. 😕

Dioramabyggare
7/5/18, 9:22 AM
#5

#1: på grund av konflikträdsla, kanske…?

[Hayabusa]
7/5/18, 9:25 AM
#6

"FN:s generalsekreterare Antonio Guterres lovordar Sveriges roll globalt och kallar vårt land för en viktig allierad och en engagerad "brobyggare" multilateralt för fred- och konfliktlösning, liksom i klimatfrågan. Sverige har agerar "föredömligt" och ligger i framkant, enligt Guterres."  

Saxar från SVD

Annons:
Martin
7/5/18, 9:30 AM
#7

Problemet är ju att polisen har lagstiftningen att ta hänsyn till när man ger eller avslår ansökningar om tillstånd. Och så länge en organisation inte är förbjuden är det i grunden ganska svårt - nästan omöjligt - att inte ge dem tillstånd. Det som avgör är ju - och får bara vara - ordning och säkerhet (samt trafik och  vissa fall även gångtrafik). Inte politiska ställningstaganden.

T.ex. så stoppades en demonstration till förmån för Durmaz i landslaget från att hållas på Sergels torg med motiveringen att utifrån hur många som verkade komma på den så skulle nödutgångar och annat blockeras då det var en byggarbetsplats. Nu kunde den hållas (eller skall hållas, vet inte när den var/skall vara) i Kungsan istället och där fick den tillstånd. 

Förvaltningsrätten har avslagit ett överklagande från RFSL där man tydliggör att det polisen skall ta hänsyn till är ordning och säkerhet, inte politiska ställningstaganden. Jag förstår att man är orolig från RFSL sida men jag tycker det är beklagligt att man ställer in sina evenemang. Man borde (det kanske man har) istället fört en dialog med polis och kanske andra säkerhetslösningar också för att se om man inte kan komma fram till en lösning på situationen som ändå gör att man kan ha sitt möte.

FN har som sagt klagat - tror jag - i stort sett varje år. Sverige har skrivit under på att jobba mot nazism men man gör det enligt FN inte tillräckligt tydligt. Detta är inte bara under nuvarande regering utan klagomålen har varit även när den andra sidan suttit vid makten. 

Nu vill politiker däremot ändra lagen (Fridolin bland annat). Man vill även göra en massa annat. Det är väldigt konstigt att alla "kloka" förslag kommer månaderna innan ett val. Alla lagstiftningar som har brett stöd bland allmänheten och andra klokheter har en tendens att komma i intervall, inte sällan om just 4 år. Vi får väl se hur mycket det blir av det i slutänden, för till syvende och sist är det enkelt att skrika högt innan valet men därefter är det ju 4 år tills man behöver stå till svars nästa gång…

Förvaltningsrättens beslut, länkat från Polisens hemsida.

mvh Martin

[Hayabusa]
7/5/18, 9:37 AM
#8

#7

"FN har som sagt klagat - tror jag - i stort sett varje år. Sverige har skrivit under på att jobba mot nazism men man gör det enligt FN inte tillräckligt tydligt."

Har du en källa på det?

Roslagen.
7/5/18, 9:39 AM
#9

Ja man borde förbjuda nazisterna tyvärr låter det enklare än gjort.

Nordiska Motståndsrörelsen är registrerad som ett parti. 

Ska vi förbjuda ett parti kommer det komma krav att förbjuda andra partier vilka fler partier ska förbjudas för det kommer komma krav på det om man ändrar grundlagen.

[Hayabusa]
7/5/18, 9:48 AM
#10

"Det är få andra länder som bidrar så mycket, så aktivt och så effektivt till den människorättsbaserade internationella solidariteten som Sverige gör genom sin medlande roll och sitt finansiella stöd till internationellt samarbete och humanitär hjälp. Även civilsamhällets organisationer och andra deltagare spelar här en betydande roll”, säger Obiora C. Okafor, FN:s oberoende expert på mänskliga rättigheter och internationell solidaritet.

I ett uttalande efter ett fem dagar långt besök i Sverige hyllade Okafor regeringens engagemang i fråga om internationell solidaritet, särskilt dess ansträngningar att hitta nya sätt att hantera de många aktuella och globala utmaningar som världens samhällen i dag ställs inför.

”Jag välkomnar Sveriges åtaganden att arbeta gemensamt och respektfullt med andra länder och folk för att hitta sätt att ta itu med de allvariga arbetsmarknadsproblemen runtom i världen och låta globaliseringens fördelar komma alla till del”, sade experten.

”Som det första landet i världen med en uttalad ’feministisk utrikespolitik’ är Sverige en förebild med en enastående potential att bidra till arbetet för jämställdhet och ökad egenmakt för kvinnor och flickor världen över”, menade Okafor."

Saxat från www.unric.org

Loris M
7/5/18, 10:09 AM
#11

#6 #10 

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med dina inlägg. Att Sverige är ett föredöme i så många avseenden och att vi i så fall borde hålla käften när nazister håller tal? 

Vi har kommit långt när det gäller många frågor, jämställdhet bland annat,  ja, men vad har det med saken att göra?

Loris M
7/5/18, 10:19 AM
#12

#9 Ska vi förbjuda ett parti kommer det komma krav att förbjuda andra partier vilka fler partier ska förbjudas för det kommer komma krav på det om man ändrar grundlagen

Vi ska förbjuda de partier som är uttalat nazistiska som NMR. Svårare än så behöver det inte vara.

Loris M
7/5/18, 10:20 AM
#13

Här står det om hur NMR misshandlat en kvinna som jag nämner ovan:

https://www.aftonbladet.se/a/Kv9A6X

Annons:
Loris M
7/5/18, 10:22 AM
#14

Och här står det om hur de stör Annie Lööfs tal bara några minuter efter att hon inledde det:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/QlAklq/nmr-forsokte-stora-loofs-tal

[Hayabusa]
7/5/18, 12:54 PM
#15

 #11 Det är enkelt, Loris. I artikeln som du länkar till (#0) så påstås det att FN har kritiserar Sverige vid ett flertal tillfälle. Är det så? Jag ställer mig frågande till det, men finns det någon källa på att så är fallet så vore det bra. Om det nu ÄR så att FN i flera avseende är kritiska mot Sverige så är ju uttalande likt de jag saxat aningen märkliga och motsägelsefulla. 

Svenska FN-förbundet är inte detsamma som FN - det är viktigt att hålla isär dessa. Föreningen är INTE en del av FN-systemet.

För övrigt ser jag mer än gärna att grupperingar som NMR försvinner. Plus en del andra, ingen nämnd ingen glömd. Det är en uppgift för regeringen.

Roslagen.
7/5/18, 2:12 PM
#16

#12

Så fort du ändrar i Sveriges viktigaste lag som är grundlagen så ändrar du förutsättningen för både partier och organisationer lagen är svårare än du tror. 

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/

Martin
7/5/18, 8:49 PM
#17

Hayabusa. En föreläsning av historik med hänvisning till en statsvetare jag inte minns namnet på, så den är såklart inte värd mycket. Var inför ett jobb jag skulle på.

Vid snabb googling för att hitta mer fakta om det:

Jag får väl backa lite också. På föreläsningen nämndes det som en konvention mot nazism men på nedan sida står att det är en rasdiskrimineringskonvention, så inte bara nazism alltså.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fn-kraver-forbud-mot-nazistiska-organisationer

En uppsats är ju vad det är, vet inte om den godkänts och har inte grävt mig vidare in i det heller men där står i alla fall hänvisningar om att CERD som är konventionens övervakningsorgan regelbundet har kritiserat Sverige. Så googlar man vidare på det så hittar man säkert mer fakta.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8897146&fileOId=8901353

mvh Martin

[Hayabusa]
7/5/18, 9:31 PM
#18

#17 Skulle gärna vilja se  konkret info från www.un.org

Att svenska FN-förbundet kritiserat Sverige är känt, men de är inte FN.

Martin
7/5/18, 11:55 PM
#19

Jag söker och söker men hittar inget just där, men tycker mig hitta andra länkar som säger att det är mer än något FN-förbund du hänvisar till (har inte sett den, eller så har jag missförstått vad CERD mm är). Det är helt möjligt då jag inte är någon FN-guru.

Brukar normalt inte hänvisa till andra debattinlägg utan att ha deras källor, men här är ett debattinlägg i Dalarnas tidning som också nämner detta med att CERD regelbundet har kritiserat Sverige.

Jag känner mig nöjd, inte med de här källorna utan de jag har från föreläsningen jag var på och det jag tagit del av nu när jag googlat. Har jag inte rätt så har jag inte, men jag vill nog påstå att det är fler än något svenskt FN-förbund som står för kritiken.

Jag tror säkert att du finner vad du söker om du söker lite på un.org.

https://www.dt.se/artikel/opinion/debatt/debatt-nej-sverige-vet-inte-battre-an-resten-av-varlden-hur-man-arbetar-mot-rasism

Från länken längst är det länkat till webb-tv på UN.org, har dock inte sett det men det är det närmsta jag kommer un.org.  TV-länken nedan. Det rör dock inte rasism, men arbetet med antirasismkonvensionen. 

http://webtv.un.org/meetings-events/human-rights-treaty-bodies/committee-on-the-elimination-of-racial-discrimination

https://www.svd.se/sveriges-hoga-svansforing-sticker-i-ogonen

mvh Martin

[Hayabusa]
7/6/18, 12:46 AM
#20

#19 Tro mig - även jag önskar att NMR och liknande grupperingar (från höger till vänster) försvinner från Sverige. Men samtidigt tycker jag att det är olyckligt när media använder FN som källa när det inte går att bekräfta. Ungefär som för att ge mer tyngd åt något. OM det nu är så att FN anser att Sverige en nation som på något sätt upprätthåller rasism & nazism så är ju uttalande likt de från #6 & #10 oerhört märkliga. 

Krister Thelin -  I september 2008 valdes han i New York till ledamot av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter (där satt han i ordinarie 4-årsperiod till 2012).

Mer att läsa om Thelin här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krister_Thelin

2009 gav han ut "FN´s MR-Kommité - i teori och praktik".

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2792/12174.pdf

Under 5. Slutsats kan man bl a läsa följande:

"FN-systemet lider ingen brist på konventioner och andra bindande instrument på MR-området. Syftet är gott att genom återkommande granskning påminna staterna om deras skyldigheter och också ge enskilda medborgare en möjlighet att få sin sak prövad i konkreta fall av påstådda kränkningar. MR-kommittén, som också fått stå modell för andra övervakningsorgan i ett växande antal konventionsintrument inom speciella rättighetssektorer, är utmärkt i teorin. I praktiken lider kommittén av den vanliga FN-sjukan, att inte vilja eller våga behandla staterna efter förtjänst; diktaturer och demokratier förutsätts på något sätt vara lika ”goda” också i MR-sammanhang, bara de anslutit sig till någon MR-konvention. Stater som skulle vara betjänta av en mera ingående granskning och kritik granskas över huvud taget inte, medan länder som uppfyller alla rimliga kriterier på att vara demokratiska rättsstater återkommande kritiseras för MR-brister som i sammanhanget får anses tämligen beskedliga."

Annons:
Martin
7/6/18, 9:44 AM
#21

Jag håller i grunden med dig, men även om jag inte hittar något protokoll eller annat från UN.org eller CERD så tycker jag att det finns tillräckligt för att påstå att FN vid flera gånger (kanske inte "nästan varje år" som jag skrev, för jag har nu sett att granskningarna inte sker varje år).

mvh Martin

[Hayabusa]
7/6/18, 10:48 AM
#22

#21 Absolut granskas även länder som Sverige, vilket i sak är helt i sin ordning. Det framgår även i Krister Thelins text. Stötestenen förefaller vara verktygen för Sverige att förbjuda politiska organisationer/partier. Exakt varför det är så, det vet jag personligen inte, men det kan ju vara så det ligger en poäng i #16.  

Visst kan man rikta kritik mot Sverige och luta sig mot rapporter från FN, men det är ju heller inte osanning att påstå att Sverige blir hyllade av FN m fl. Dessvärre verkar det fallit bort och det är lite synd. 

Frågan om varför NMR (och liknande) inte är förbjudna i Sverige bör ställas till sittande regering.

Loris M
7/6/18, 12:13 PM
#23

Från TNKVRT på Facebook:

"Magnus Wardmo, 50 år, är en av de 30-tal nazisterna som befinner sig i Almedalen just nu. Magnus har ett förflutet i Sverigedemokraterna på 90-talet och var sedan distriktsledare för Svenskarnas parti, ett nazistiskt parti som lades ner för tre år sen. Nu är han ledare för den nazistiska distriktavdelningen i Småland. Nazisterna är lätta att känna igen; de har på sig vita pikéer med svartvita texten "Vi är inte politiker, vi är folket! — Nordiska Motståndsrörelsen" på ryggen. När Magnus såg tre kvinnor hålla i en prideflagga, gick han till attack. Han gick med bestämda steg rakt in i flaggan och drog kvinnorna med sig. Flera nazister anslöt och började anfalla kvinnorna. Nazisterna hånade och kallade de för pedofiler och folkförrädare. En av kvinnorna, 36 år, blev upptryckt mot en lyktstolpe och fick flera slag mot armarna och fick sitt finger skadat. Hon fick åka till akuten. En annan kvinna, 51 år, blev tacklad bakifrån av en nazist och ramlade och slog sig i bakhuvudet. En civilklädd polis var som tur på plats i Södertorg och var snabb med att gripa en av nazisterna."

[NeferNefer]
7/6/18, 12:26 PM
#24

Nazister ska inte ges utrymme att hata, hota, misshandla och sprida sin propaganda. De som gav dem tillstånd är de ytterst skyldiga till det här, för det är inte svårt att räkna ut vad som händer när nazister tillåts ta plats.

Martin
7/6/18, 2:03 PM
#25

#24 Det finns ingen som gett dem tillstånd att hota och misshandla såvitt jag vet.

Jag är själv inte på plats men utifrån mediarapporteringen tolkar jag det som att de varit på flera olika ställen där de inte haft tillstånd för en allmän sammankomst och gjort sina olika aktioner och uttryck åsikter.

Vad gäller deras tillstånd som de fick (de kan ha flera, vet ej) så är det ju så att vi har en lagstiftning att förhålla oss till. Jag har sett flera politiker uttrycka sig om att nazisterna måste stoppas vilket givetvis är bra, men jag har inte sett så många lagförslag om detta från de politikerna. Men det kommer kanske…

mvh Martin

Loris M
7/6/18, 2:15 PM
#26

#25 Enligt Svenska FN-förbundet ska det finnas utrymme för polisen att agera kraftigare även inom den nuvarande lagstiftningen.

"FN:s rasdiskrimineringskonvention ställer långtgående krav på hur konventionsländerna hanterar rasistiska och nazistiska yttringar. FN:s experter har vid återkommande tillfällen riktat skarp kritik mot Sverige rörande rasistiska och extremistiska organisationers verksamhet och deras spridning av hat och propaganda.

När Sverige granskades i FN:s rasdiskrimineringskommitté i maj i år fick regeringen åter kritik för att Sverige bryter mot efterlevnaden av konventionens artikel 4(b) genom att tillåta dessa grupper verka fritt. Kommittén uppmanar i sina rekommendationer regeringen att vid nästa granskningstillfälle om fyra år redogöra för konkreta åtgärder i syfte att implementera bestämmelsen om ett förbud mot dessa rörelser. Också Säpo har vid flera tillfällen varnat för vit makt-rörelsens framfart och dess hot mot demokratiska värderingar.

Yttrandefriheten är grundläggande i en demokrati men den får inte innebära att nazister ska kunna sprida rädsla och oro på Sveriges gator och torg. Skyddet för utsatta grupper måste innebära att rasistiska och våldsbejakande grupper inte fritt ska kunna välja var de vill manifestera sina antidemokratiska idéer. I stället bör de hänvisas till alternativa platser. /…/

Signalerna från statsråden Bah Kuhnke och Fridolin om skärpning av ordningslagen är välkomna. Polisen bör dock inta en mer strikt hållning även inom ramen för nuvarande lagstiftning. Att det kan göras visar agerandet mot extremistiska organisationer under 1990-talet."

https://fn.se/aktuellt/uttalanden/nazister-i-visby-kan-motverkas-aven-med-nuvarande-lag/

[Stoffe.]
7/6/18, 4:42 PM
#27

#26 Polisen har tidigare avslagit deras ansökan om allmän sammankomst men nazisterna överklagade beslutet till Förvaltningsrätten och fick rätt, sen dess följer polisen det beslutet.

Som det står här har dom ett starkt stöd i lagen att ha sin sammankomst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/6n7MAr/polisen-darfor-ingriper-vi-inte-mot-nazisterna

Varför förbjuder man inte NMR som man gjort i Finland?

År 1994 var frågan uppe i riksdagen men röstades ner även idag finns det inget sådant stöd att förbjuda NMR och även om man skulle rösta så måste man rösta två gånger och med två olika regeringar.

Man vill förbjuda deras flagga samt stärka lagen om hets mot folkgrupp men sådan lag kan tidigast komma år 2019.

Annons:
[vallmar]
7/6/18, 4:49 PM
#28

Lås in dom och släng bort nyckeln  så vanliga fredliga människor kan vistas och röra sig fritt som dom vill.

Martin
7/6/18, 7:58 PM
#29

#27 Jag är väl medveten om kritiken och tycker det är konstigt att alla de regeringar som suttit vid makten inte gjort något åt det, det är ju båda sidor som suttit vid makten så ingen kan skylla på den andra. Man skulle kunna ana att det är lite rädsla för att ta ställning… Sen är det väl svårt, för det handlar ju såklart inte bara om nazister som måste förbjudas - så det är säkert svårt att hantera juridiken så att man får en heltäckande lag. 

Man måste dock hålla isär begrepp. Man kan inte skriva att de som gett dem tillstånd (oklart till vad, men jag tolkar det som sin manifestation) är skyldiga till hoten och misshandelsfall. Det är ju direkt trams och ger inte debatten något.

Vad gäller de ordningsstörningar som de verkar ha gjort sig skyldiga till finns det såklart stort utrymme i nuvarande lagtext att hantera den på olika sätt. Det kan man göra med alla som är ordningsstörande oavsett om det är nazister eller inte så där är det bara att agera.

mvh Martin

[NeferNefer]
7/6/18, 8:04 PM
#30

Jo. Det handlar om att bara nazister ska förbjudas.

[Hayabusa]
7/6/18, 8:43 PM
#31

#21 Bara som info:

CERD består av 18 oberoende & opartiska experter från olika länder. I Sveriges fall fick experterna info från bl a Samerådet, Sametinget, Svenska FN-förbundet, RFSL, Nätverket Svenska Muslimer i samarbete, Civil right Defenders och Afrosvenskarnas Riksförbund. 

Enligt Per Olsson Fridh (statssekreterare för Alice Bah Kuhnke) så fick Sverige också beröm för framsteg av kommittén. (inte bara negativa påpekande alltså).

[Hayabusa]
7/7/18, 9:43 AM
#32

#30 Borde inte ALLA grupperingar som lutar sig mot rasism & främlingsfientlighet förbjudas? Om inte - varför?

Martin
7/7/18, 11:27 PM
#33

#30 Oerhört kortsiktigt problemlösning att bara vilja förbjuda nazister och inte övriga rasistiska organisationer. Alla rasister är ju inte nazistiska. Men ser man inte rasismen utan bara nazismen som ett problem är det såklart en dellösning…

mvh Martin

[Hayabusa]
7/7/18, 11:34 PM
#34

#33 Precis. Samt att det måste juridiskt klarläggas vem/vilka som är nazister. Och dessutom bokföras på ett eller annat sätt.

Annons:
Dioramabyggare
7/8/18, 2:00 AM
#35

#10: jag anser att det är högst märkligt att lika goda och starka krafter inte ges möjlighet att över tid verka inom Sveriges gränser… 🤔. Det vore väldigt intressant att få veta vad de styrande i det här landet har att säga om det.

[Hayabusa]
7/8/18, 8:52 AM
#36

#35 Eller så är Sverige inte en skurkstat som upprätthåller nazism & rasism.

Loris M
7/8/18, 10:00 AM
#37

Nazister attackerade cyklist och sedan satte sig ner och fortsatte fika. Ingen vågade reagera. 

"En grupp nazister ska ha attackerat en cyklist utanför ett bageri i Klintehamn på Gotland. Efter attacken satte de sig ner på bageriets uteservering och fotsatte fika, enligt vittnen till händelsen. 

– Jag har inget annat val än att servera dem. Polisen är en halvtimme bort, säger bageriägaren Arild Kleven."

https://www.svd.se/nazister-gav-sig-pa-cyklist--sen-satte-de-sig-for-att-fika

[NeferNefer]
7/8/18, 11:26 AM
#38

😮Bra att veta. Sparkar nassarna ner mig är det ingen som kommer att hjälpa mig, däremot kommer de att ge nassarna kaffe och bullar. Härligt.

Roslagen.
7/8/18, 1:39 PM
#39

#38 Så är det ju för många när regeringen vägrar ge poliser högre lön då slutar poliser och man får vänta längre på hjälp. Polisen på Gotland kom och fick beskrivning på gärningsmännen och söker nu personen som blev nersparkad.

Calcifer
7/8/18, 2:47 PM
#40

Tyvärr blir det ju så att man inte vågar ingripa. En nära vän till familjen blev brutalt misshandlad för kanske 10 år sen av en grupp nazister. Mitt på en välfylld tunnelbanestation. Han blev misshandlad för att han sa ifrån när de hade slängt glåpord efter en annan oskyldig, mycket yngre kille. Visst, polisen ringdes, men ingen annan gjorde nåt. Folk klämde sig förbi, då han blev nersparkad precis där rulltrappan slutar, så att de kunde ta sig vidare till sina tåg, men ingen stannade. När polisen kom till platsen var de redan borta, inget gripande hände någonsin, och han fick flera brutna revben, en bruten hand, och blåmärken överallt. (Har för mig att han fick sy rätt många stygn i ansiktet också.)

Jag erkänner direkt att jag inte heller skulle våga ingripa, även om jag skulle vilja.

Något måste ju förändras.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
7/8/18, 4:27 PM
#41

#39 Enligt FN så sporrar & stöttar Sverige rasistiskt hat.  Det torde ju betyda att regeringen är pro-rasism och landets poliser närmast att beteckna som ett slags Gestapo. 

https://www.svd.se/fn-larmar-sverige-stottar-och-sporrar-rasistiskt-hat

Låst artikel, men rubrik & ingress säger en hel del.

Annons:
Carmarino
7/8/18, 7:56 PM
#42

_NMR-aktivisten Rami Joukanen, 27, är dömd för att under tortyrliknande former ha slagit ihjäl en handikappad man tillsammans med en annan man.
_Med basebollträ, knogjärn, kniv och stålhättade kängor pågick dödsmisshandeln över flera timmar – och filmades av mördarna.

Under Almedalsveckan har Joukanen synts i NMR-kläder både uppe på Södertorg, där NMR fått polistillstånd för att hålla allmän sammankomst, men också nere vid Hamnplan, där nazisterna har hållit torgmöten under torsdag, fredag och lördag i veckan.

https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/har-ar-mordaren-rami-joukanen-mitt-i-almedalen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
7/8/18, 8:09 PM
#43

Såg på text-TV igår att en majoritet av svenskarna vill förbjuda nazistiska organisationer.

Loris M
7/11/18, 9:36 PM
#44

Mer om NMR hämtat från FB:

"Jag är ICA-handlare i en liten stad som heter Trosa, jag driver butiken tillsammans med min syster. Vi jobbar varje dag för att vara ”handlaren på orten” som gör skillnad för de som bor i Trosa. Vi har ett stort engagemang i att få Trosas ungdomar in i arbete med allt vad det innebär; ansvar, kamratskap, gemensamma värderingar och affärsidé. Vi brinner även för att hjälpa nyanlända in i arbetslivet - hos oss i butiken eller hos någon annan av de lokala företagare som vi känner. Vårt engagemang är viktigt, inte bara för oss personligen utan också för Trosa. Vi gör skillnad här och bidrar till den positiva, trygga kommunen som Trosa ska vara.

Igår fick jag dock en ny upplevelse till mig. Medlemmar ur nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) stod utanför VÅR butik och delade ut sin vidriga propaganda. De betedde sig hotfullt mot människor som inte ville ta emot flygbladen. De vägrade att avlägsna sig och menade att de skulle besöka oss varje dag under 2-3 veckors tid.
Nordiska motståndsrörelsen är numera kända för att manifestera sin våldsideologi relativt obehindrat, vilket vi ju såg nu senast under Almedalsveckan. De har hittills mestadels bara klistrat upp sin hatpropaganda på lyktstolpar och elskåp här i kommunen, men nu har de alltså tagit det ett steg längre. Vad blir nästa steg?

Jag är homosexuell. Min fru jobbar också i butiken. Vi tillsammans med många andra av olika ursprung, läggningar, identiteter och utseenden utgör butikens kärna tillsammans med alla våra kunder. Det som utgör själva kärnan i NMR, å andra sidan, är en stark, gemensam övertygelse om att människor som oss inte har någon rätt att existera, och att de är beredda att få igenom sin ideologi med våld.
Mina kunder och Medarbetare blev illa berörda av deras närvaro. Många blev rädda. 
Vi ringde polisen, som inte hade tid att komma. Vi kallade till vaktbolaget vi anlitar, som befann sig 10 mil bort. De skyndade sig och när de anlände så valde nazisterna att avlägsna sig. Men med det uttalade löftet om att komma tillbaka.

Vår butik med kunder och Medarbetare är hotade - människor är rädda. Jag är förbannad.
Detta är en verklighet vi numera upplever i allt större utsträckning, men jag vägrar acceptera att det ska få vara så här. Det är en skam och VI behöver gå ihop för att stoppa de våldsbejakande organisationernas framfart.

Kvällen avslutades med att vi hissade prideflaggor utanför butiken♥️

Vänligen

Jenni Steiner"

vallhund
7/12/18, 5:38 PM
[Hayabusa]
7/12/18, 7:52 PM
#46

Leif GW Persson ger sin syn i TV4 Nyhetsmorgon:

DesK
7/13/18, 8:26 PM
#48

#47 Förstår inte varför det inte redan finns ett förbud, eller tyvärr gör jag nog det. Sverige har alltid varit pronazistiskt, utom möjligen de 20 första åren efter WW2😭

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
DesK
7/13/18, 11:31 PM
#50

#49 Den bilden hör inte hemma i den här tråden!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
7/14/18, 8:44 AM
#52

#51 Jag förstår inte riktigt vad du håller på med. 🤔 Vad då faller i smaken? Vi pratar om nazister i Almedalen i den här tråden. Håll dig till det, tack!

Dessutom vill jag inte ha några bilder här inne som troligen är skyddade av upphovsrättslagen.

[Hayabusa]
7/14/18, 8:49 AM
#53

#52 Inte? Bilden i den borttagna kommentaren #49 var  exempel på en högerextrem gruppering som jag (och många andra) vill har bort från våra gator. Varför ska det inte synliggöras? Av vilken anledning hör bilden inte hemma i tråden?

Loris M
7/14/18, 8:58 AM
#54

#53 Det var DesK som sa det och hon får svara på frågan. Men jag tog  bort den för att jag vet inget om bildrättigheter, precis som med bilden i #51 som jag blir nog tvungen att ta bort av samma anledning. Sen vad gäller den första bilden den innehöll även en webbadress till den högerextrema grupperingen och det vill jag inte uppmuntra mina läsare (speciellt unga) att gå in och läsa eller göra reklam för dem. Så även därför passar den inte här.

[Hayabusa]
7/14/18, 9:06 AM
#55

#54 Du gör som du vill. Dock var det du som bad mig "hålla mig till ämnet" och i min värld var ämnet att få bort högerextrema/nazister från våra gator - inte bara Almedalen.  Vad det gäller webbadresser så förstår jag din poäng, men…idag tror jag att de allra flesta hittar vad de söker ändå. Att googla på NMR är ju dessvärre inte så svårt. Eller kanske ändå bra, för att få en bild av vad de är för typer?

Vad det gäller bilden i #51 så får du gärna ta bort den - den är hemsk…

Annons:
Roslagen.
7/14/18, 12:37 PM
#56

#48 "Sverige har alltid varit pronazistiskt".

Har du en källa till det där? Har inte hört dom orden sen jag gick förbi kommunisternas möte vid statyn La Mano för många år sen när dom hyllade Stalin.

Upp till toppen
Annons: