Annons:
Etikettpolitik
Läst 1392 ggr
DesK
2018-07-09 08:31

Demokrati och Lika villkor

Om du vill upprätthålla demokratin och lika villkor i vårt svenska samhälle ska du inte rösta på SD. Det är dock mycket viktigt att du röstar och inte röstar blankt, båda dessa kan ge SD extra makt. Läs hela den bifogade artikeln!

https://expo.se/2018/07/en-folkomr%C3%B6stning-om-demokratin

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2020-10-17 22:00 av Loris M
Annons:
vallhund
2018-07-09 08:44
#1

Fast det är klart, att inte rösta eller att rösta på SD innebär att man accepterar att det införs sambeskattning, att aborträtten urholkas, att samkönade par eller ensamstående inte får adoptera samt att IVF för ensamstående avskaffas samt att vissa, som t ex samer o judar o andra som saknar "den svenska essensen" t ex Zlatan inte kommer att betraktas som riktiga svenskar.

För att inte prata om att dom öronmärkta pappadagarne av FL tas bort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DesK
2018-07-09 08:56
#2

Vallhund, så sant!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sjuttan
2018-07-09 09:04
#3

Ja inte lär jämställdhet/jämlikhet bli bättre!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Mooniq
2018-07-09 09:12
#4

Detta valet kommer att vara en rysare, och i värsta fall så kommer SD att dupera så många att de blir riktigt starka. Så började det i Tyskland innan kriget oxå. Fruktansvärt. Bra att dela tex partiprogrammen i media, och uppmana vänner o bekanta att verkligen läsa alla partiprogram och även tänka till om vad som inte står i klartext utan som flyter mellan raderna. De aktuella sakfrågorna som ältas i media är inte orsak till att vinna ett val, utan partiprogrammen - vad varje parti egentligen står för och att folk förstår. Börja diskutera med både äldre o yngre.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

koppargaller
2018-07-09 09:14
#5

Deras vision av Folkhemssverige för oss tillbaks till -50 talets familjepolitik. Bulldoft o hemmafruar.

Loris M
2018-07-09 09:29
#6

Ja, det handlar inte enbart om frågan som de hittills vunnit röster på. De är riktigt kvinnofientliga och allt arbete med jämställdhet de senaste årtionden kommer att vara förgäves. 

Håller med, viktigt att upplysa vad mer som står i deras partiprogram.

Annons:
Mooniq
2018-07-09 09:42
#7

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Loris M
2018-07-09 09:49
#8

#7 Bra, tack! 🌺

Vi kanske kan hjälpas åt att i den här tråden länka till artiklar m.m. och hur de olika partierna ser på jämställdhet och jämlikhet så andra som är intresserade av dessa frågor kan orientera sig lättare inför valet?

vallhund
2018-07-09 10:15
#9

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2018-07-10 05:40
#10

Era tankar kring den här artikeln, debattinlägget av Björn Söder?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1kbAeq/sd-motstandare-tolkar-min-syn-pa-judarna-fel

Där finns även länkar till flera debattartiklar i frågan som jag inte hunnit läsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DesK
2018-07-11 20:12
#11

Min gode vän Urban Anjar la upp den här texten på Facebook och jag har tillstånd att kopiera den hit.

Även bortsett från deras sunkiga politik är SD dessutom politiska amatörer. Titta på alla avhopp, uteslutningar, politiska vildar och partibyten. 

Antag, för ett ögonblick att Sverige, som SD försöker lura i oss, verkligen stod inför en katastrof, eller rent av befann sig mitt i den. I så fall skulle vi behöva erfarna män och kvinnor med god förmåga att samarbeta, organisera och leda. Inget av detta finns i SD. 

Ser vi på ett rimligt utfall av valet kommer inget parti att få egen majoritet. Troligen inte heller något block. Det eller de partier som ska bilda regering kommer att behöva vara duktiga på att förhandla och kompromissa. Ju fler SD-mandat desto svårare kommer det att bli att hitta fram till de behövliga politiska lösningarna. Det är aldrig bra, men påstår man att vi står inför något slags kris är det rent fatalt. Då har vi inte tid och råd med regeringskriser och extraval. 

Jag menar i och för sig att Sverige på det stora hela mår väldigt bra. Ekonomin går för högtryck och Sverige kommer väldigt högt upp, inte bara i fotbolls-VM utan också i rader av internationella undersökningar. Men politisk osäkerhet, och oerfarna ledare skulle kunna ödelägga detta. Osäkerhet gör att människor skjuter upp beslut om att bygga hus, köpa lägenhet eller byta bil. Det går ut över jobben och färre jobb leder till ökad osäkerhet och så är de dåliga cirklarna igång. Hotet om ekonomisk nedgång och ett extremparti i ledningen kommer också att förstöra Sveriges rykte och dra undan internationella investeringar.  Det kommer att göra oss alla fattigare och inte minst utarma pensionspengarna och skjuta viktiga förbättringar in i en obestämd framtid.

Även du som på något sätt gillar Åkeson och hans sätt att argumentera måste tänka efter noga. Hur många tiotusentals kronor ur din egen plånbok är det där äventyret värt? Är det värt att bli av med jobbet? Är det värt sänkt pension? Är det värt att köra bilen tio år till? 

Vi skulle aldrig skicka några kaxiga korplagsspelare under ledning av någon skrikhals från ståplatsläktaren till Fotbolls-VM. Med kompetent folk kom vi i alla fall en god bit på väg där. 

Tänk på samma sätt i valet. Toppa laget och satsa på folk med kunskap, erfarenhet och förmåga till förhandling, samarbete och kompromisser. Så gör man om man verkligen vill Sverige något gott.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sjuttan
2018-07-11 22:34
#12

Fantastiskt klokt skrivet!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

DesK
2018-07-12 10:16
#13

En text från Facebook

Funderar du på att lägga din röst på SD i höst?

* Du kan inte rösta på SD för att du värnar om pensionärerna, för de röstade nej till sänkt pensionärsskatt. 

* Du kan inte rösta på SD för att du tycker att arbetarna ska ha bättre rättigheter, för de röstade nej till arbetsmiljöarbete och nollvision mot dödsolyckor på jobbet. 

* Du kan inte rösta på SD för att du vill få bort vinster i välfärden, för de röstade för mer vinster i välfärden. 

* Du kan inte rösta på SD för att du vill förbättra läget för arbetslösa/arbetssökande, för de röstade nej till höjd A-kassa. 

* Du kan inte rösta på SD och vara för kvinnors rättigheter, för de vill kontrollera kvinnokroppen, låta andra bestämma över den genom att inskränka aborträtten (Källa alla ovan: riksdagen.se). 

* Du kan inte rösta på SD och stötta HBTQ+, för deras framstående politiker jämför homosexualitet med pedofili (Källa: interasistmen). 

* Du kan inte rösta på SD för att invandringen förstör för Sverige, för statistiken visar tydligt på att migration höjer tillväxten. Migrationsvågen mot slutet av 2015 ledde till större offentlig konsumtion och kraftigt ökade bostadsinvesteringar (Källa: SCB). 

* Du kan inte rösta på SD för att det är bättre att hjälpa på plats, när hela den svenska befolkningen avråds från att åka till exempelvis Afghanistan, Syrien eller Somalia (Källa: Swedenabroad). Utöver det vill de minska biståndsbudgeten (Källa: SD's partiprogram), så de vill ju egentligen bara inte ha med flyktingar att göra. 

* Du kan inte rösta på SD för att du värnar om den svenska kulturen, för de ser inte ens ursprungsbefolkningen som ”svenskar” (Källa: SVT.se). 

* Du kan inte rösta på SD för deras djur- och miljöpolitik, för de ställer sig negativa till alla förslag för en bättre och mer hållbar miljö (Källa: rapport Naturskyddsföreningen). 

* Du kan inte rösta på SD för att du är rädd för att det går åt helvete med Sverige, för faktum är att det går bra nu. Väldigt bra. Sveriges BNP gjorde en liten dipp 2010, men har ökat stadigt sedan dess (Källa: SCB). 

* Du kan inte rösta på SD för att de är ”folkets” verkliga representanter. Jag undrar – vilket folk? Inte jag eller några jag känner i alla fall. 

* Du kan inte rösta på SD och vara en bra människa, det är faktiskt omöjligt. Gör ett informerat val när du röstar för vårt framtida samhälle (Källa: logik + vanligt folkvett). 

Enda anledningen till att rösta på SD är faktiskt om du är en girig rasist som obefogat hatar människor som inte är som du och om du bara vill gynna dig själv. 

_ _ _

Dock finns det ju en del som resonerar så här: "Nu när det är 20 % som röstar SD betyder det faktiskt att det är ett okej parti. Så många kan ju inte ha fel eller vara blinda eller dumma".

* 17 % av befolkningen har ett riskbruk av alkohol.

* I åldrarna 45-63 röker 21 % av kvinnorna och 17 % av männen dagligen.

* 19 % av männen snusar dagligen.

* MAJORITETEN av svenska befolkningen kör för fort på 40-vägar

* 14 000 personer kör onyktra, varje dag.

* 40 % av befolkningen tränar inte regelbundet.

* 10 % av befolkningen GILLAR Trump. Uttryckligen. I en offentlig undersökning.

* 15 % av de som fick rösta, gjorde det inte i förra valet.

Så jo, väldigt många människor kan ha fel, vara blinda/dumma, eller fatta dåliga beslut. Även om de just är många. Att det nu är en femtedel av alla därute som tänker fatta det dåliga beslutet att rösta på SD gör det inte mindre dumt. Det är lika dumt att försvara sin röst på det partiet med att "många andra ju gör likadant nu", som att försvara sitt eget riskbruk av alkohol på samma sätt.

Nu när du läst hela det här, dela!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2018-07-12 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Till alla som funderar på att rösta på SD, det enda icke-demokratiska partiet i riksdagen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sjuttan
2018-07-12 11:05
#15

Tack Desk! Klokt, intelligent, klarsynt och skrivet på ett utmärkt förklarande sätt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

DesK
2018-07-12 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En till från Facebook

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

koppargaller
2018-07-13 04:25
#18

"Nazistiska sprängdåd

Den "smittsamma epidemi" som Emerich Roth skriver om är svår att stoppa när den väl börjat spridas. För när Sverigedemokraterna växer så ökar även nazistiska kamporganisationer som Nordiska motståndsrörelsen sin verksamhet. I spåren följer hat, våld och angrepp på oliktänkande.

Återigen sker nazistiska sprängdåd mot vänsteraktivister i Sverige, flyktingförläggningar brinner och det politiska våldet ökar.

För så hänger det ihop. I högerextremismens garderob står stövlarna ständigt putsade.

Om vi glömmer det är vi förlorade."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GW256/sds-nazirotter-ar-varre-an-vi-vetat

Loris M
2018-07-13 10:33
#19

Moderater vill att utbrända och deprimerade ska ut i arbetslivet snabbare och i praktiken blir det inte möjligt att få sjukpenning efter 90 dagar vilket innebär att många står utan inkomst.

"Moderaterna föreslår en rad åtgärder för att minska sjukskrivningarna. Ett av förslagen är att korta tidsgränsen för en första prövning om rätt till sjukpenning för personer med ”lättare psykiska diagnoser”. Som ”lättare psykiska diagnoser” räknar Moderaterna depression och utbrändhet, eller utmattningssyndrom. Ett annat förslag är att återinföra den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen."

https://www.etc.se/inrikes/sa-vill-m-fa-utbranda-ut-i-arbetslivet

Martin
2018-07-14 07:32
#20

Ja, höstens val kommer att bli både intressant och säkert i en del avseenden kanske även skrämmande. 

Själv slås jag över hur mycket politiska partier har en förmåga att vilja göra, ändra på och lova. Inte alltid, utan med jämna mellanrum. Faktiskt, när jag tänker efter… ungefär var fjärde år fläskar man på med allt man har - från tårna och uppåt. 

Det är också en aspekt att ta hänsyn till: 

- Är det här rimligt att man kommer jobba för även efter valet? Kan man ens driva igenom det?

- Menar man allvar, eller låter det bara bra?

- Är det ekonomiskt genomförbart?

- Är det ekonomiskt rimligt?

Osv. 

Framförallt skulle jag vilja att partierna började prata om sin egen politik, istället för att prata om hur dåliga och vilka fel alla andra gör. För att det skall bli lättare att få en uppfattning av vad de står för.

mvh Martin

Annons:
Loris M
2018-07-14 07:46
#21

#20 Absolut är det så, det ingår i det politiska spelet. Det är därför som jag tänkt att vi ska hjälpas åt i den här tråden att se hur de olika partierna ställer sig när det gäller lika villkor och jämlikhet, vilket är viktigt för oss på den här sajten.

Sen att de pratar mer om andra än om sig själva, behöver inte vara så dåligt heller. Jag tänker att de brukar ta fram det värsta när de pratar om andra och det gör ju knappast partierna själva. Andra ger ju troligen en mera sann bild än de själva gör när de ska berätta om sitt program.

[Hayabusa]
2018-07-14 08:08
#22

#20 "Handling säger mer än ord"

[Hayabusa]
2018-07-14 09:10
#23

Är bilden i #14 eventuellt skyddad av upphovsrättslagen?

Martin
2018-07-14 10:42
#24

#21 Visst är det bra att dåliga saker kommer upp i ljuset. Alla har något dåligt och det berättar de såklart inte om själv. Jag menar inte att man skall tiga om sådant. Jag tycker t.ex. att det är bra att man skrev om NMR i Almedalen men jag tycker också att det har fått orimligt mycket mediautrymme i förhållande till hur mycket bra saker där måste ha varit. Nu var jag inte där, så där var kanske inte så många bra saker i och för sig - vad vet jag… 

Men jag tänker så här: Om jag har en bra produkt som jag vill sälja. Marknadsför jag då den, eller berättar jag om alla dåliga produkter på marknaden? Berättar man bara om alla dåliga så är det om de det skrivs. All publicitet är inte nödvändigtvis dålig publicitet. Vet ingen om min fina produkt så köper ingen den, oavsett hur mycket jag berättat om alla de dåliga som finns.

mvh Martin

Sjuttan
2018-07-14 10:57
#25

Jätteviktigt få att någon annan ser det från annat håll.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Hayabusa]
2018-07-14 11:50
#26

#24 Om ditt enda argument för att sälja din produkt är att "de andra är mycket sämre"…ja, då har du med stor sannolikhet en riktigt usel produkt att erbjuda. Det är enpartistaters främsta argument: "Det behövs inte fler partier, vi har ju redan det bästa som finns!"

Martin
2018-07-14 13:07
#27

#26 Precis.

mvh Martin

Annons:
Calcifer
2018-07-14 20:55
#28

#19 Jag är ju totalt körd om något sådant går igenom. Depression lättare diagnos? Ahaha fuck off. -.-'


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: