Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 643 ggr
vendelay
2018-07-09 22:22

Boktips - Fattigfällan

Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk handlar om en kvinnlig egenföretagare utan psykisk ohälsa, missbrukarproblematik eller några andra tidigare problem överhuvudtaget. Hon har jobbat hela sitt liv och betalat in mängder av skatt, men när hon blir långtidssjuk faller hon "mellan stolarna" och hamnar i en nedåtgående spiral med socialen och tillvaron blir allt värre.

Jag fastnade för boken direkt. Jag har läst här på iFokus om försäkringskassan osv men jag fattade väl ändå inte. Huvudpersonen Beata beskriver och förklarar så mycket som jag aldrig tidigare riktigt fattat, som varför fattiga personer generellt är tjockare än rika personer. Jag rekommenderar varmt boken. Jag lyssnade på den i uppläsning av Louise Raeder, tyckte den uppläsaren gjorde ett riktigt bra jobb.

Jag har, tack och lov, aldrig hamnat i en situation som ens går att likna vid Beatas men det finns många grejer jag känner igen mig i. Om ni, liksom jag, är egenföretagare kommer ni troligen också känna igen er mycket.

Här kan ni läsa mer om boken:

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/bKerwe/fritt-fall-genom-skyddsnaten

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
2018-07-09 22:27
#1

Tack för tipset! Kanske något för Bokcirkeln? Jag lägger det som förslag nästa månad. 👍

Loris M
2018-07-09 22:33
#2

Vad hemskt! Från artikeln ovan:

"Om man sätter ett streck i stället för två nollor i kolumnen på en av soc alla blanketter, får man avslag på sin ansökan. Om man hjälper sin pappa att betala en tågbiljett på nätet via sitt eget konto och sen ersätts av honom med pengar i handen, misstänks man ha pengar undanstoppade. Om man handlar för hundra spänn på Seven Eleven, till exempel laddar sitt SL-kort för att kunna besöka sin läkare, blir man misstänkliggjord för att vara en slösamaja."

Grodan
2018-07-09 23:09
#3

Åh, men varför är det så att "fattiga personer generellt är tjockare än rika personer"?

(utan att behöva läsa boken eftersom jag ju är en fattig människa o varit i många år… och har givetvis utbrändhet o fk i cv´t men inte socialen på många år - svälter hellre ihjäl o hamnar på gatan än gå till socialen)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[nordanvindar]
2018-07-12 18:20
#4

Jag får inte ihop det här att fattiga är tjockare än rika, Varför ??? kan nån förklara.

Jag är rik jag är adel , hör jag inte hemma  under lika villkor som alla andra.

Åker jag ut ? vi har setts förr och jag mobbas .

Grodan
2018-07-12 18:45
#5

#4 Inte jag heller, är du rik och tjock? lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vendelay
2018-07-12 19:39
#6

Därför att en person som inte har pengar har inte heller mat, och kanske svälter i tre dagar och sedan får lite pengar som spenderas på det som ger mest mättnad för pengarna. Generellt vitt bröd, vanlig pasta, vitt ris eller i bokens fall - utgångna kakor i storpack. Om en inte ätit på flera dagar trycker en i sig allt en kommer över och kroppen lagrar det eftersom den inte vet när den får mat igen. Kroppen blir pluffsig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: