Annons:
Etiketterålderklass
Läst 815 ggr
Loris M
7/14/18, 4:50 PM

Digitalt utanförskap

Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning står minst en halv miljon svenskar utanför det digitala samhället och aldrig använder internet. I artikeln nämner de att speciellt vården har digitaliserats med en rasande fart vilket är underligt enligt skribenten då de som oftast är i behov av vård, äldre och personer med funktionsvariationer, är också de som minst använder internet. 

"Andra metoder än digitala rensas snabbt bort, för de kräver mer personal. Skatteverket tog i år bort brevlådorna för att med piskan, inte moroten, tvinga över motsträviga medborgare till digital deklaration.

Internetstiftelsens statistik används i en rapport från myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) om utvecklingen inom betaltjänster, alltså hur vi gör inköp, betalar räkningar etc.

Rapporten har ett tydligt budskap: Den digitala utvecklingen går i rasande fart i Sverige. Även om det finns stora fördelar, lämnas oroväckande många utanför. Och detta blir snabbt ett allt större och mer akut problem.

Typiskt för de grupper som inte följt med är att de ofta har mycket svårare att förstå och börja med nya saker. De tjänster som idag finns är samtidigt svårare än någonsin för en nybörjare. Målgruppen är alltid de vana, fullt digitala medborgarna. Det är de som är lönsamma."

https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/ledare/en-halv-miljon-redan-svaga-drabbas-hart-av-det-nya-stora-utanforskapet-det-digitala

Annons:
[Gyðja]
7/14/18, 6:04 PM
#1

Oförsvarligt, man kan inte stöta ut grupper som saknar kunskap eller har oförmågan att använda eller har tillgången till nutidens teknik av olika skäl.

Jag är en av dom men jag har valt bort det medvetet av ideologiska skäl inte för att jag inte kan eller hanterar tekniken jag vill inte ha den helt enkelt.

Det måste finnas alternativ så alla kan vara med utan att dras med i en digital hysteri.

Jag har lånedator och inget eget internet, jag har aldrig haft eller kommer någonsin att ha en  bankid men jag har en  enkelt idkort som alltid gällt och fungerat det där som vi håller mellan våra fingrar och visar upp. Gammalmodigt ja men så har jag valt att leva mitt liv.

Min  internettillgång är begränsad och jag har aldrig haft en egen dator men lånat av släkten, det här är min  val och jag släpper aldrig på mina värderingar tvärtom jag gör som jag vill och vård med andra får allt räkna med att brev kommer som är skrivna med en vanlig hederlig penna och kan dom inte ta emot en  då kan dom int har dom inte acceptans om människor som väljer att leva helt utan uppkoppling 

Vi är av Isländsk släkt och många gamla finns med oss som ingen dator har och dom hamnar utanför hela samhället för dom varken kan eller vill gå med i det här.

Valmöjligheter det är det vi efterfrågar  stäng inte ute oss för vi finns både gamla och unga så låt oss vara, med eller utan dator för  människor som oss  som finns och vi lever som alla andra på vår jord och vi har vår rättmätiga plats.

Denna kommentar har tagits bort.
Emo
8/28/18, 8:59 AM
#3

Jag blev inte tvingad till digitala deklarationer. Det finns en gul brevlåda i närheten och där lade jag mina i fullt frankerade brev.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: