Invandring- och flyktingpolitik

Asylsökande

2018-08-25 10:37 #0 av: DesK

Anne Frank fick avslag på sin asylansökan i USA. Om hon istället hade fått asyl, så hade hon idag varit en 86-årig kvinna boende i Boston.

Detta borde man alltid tänka på när människors rätt till asyl avslås

Désirée

Anmäl
2018-08-25 10:55 #1 av: Loris M

Något annat vi borde tänka på idag när NMR marscherar på Stockholmsgator är att nazismen inte är en åsikt utan ett brott mänskligheten. 

Ännu en sak att tänka på är att Hitler började inte med att direkt gasa judar och funktionshindrade, utan han tog det steg för steg tills tillräckligt många övertygades om att vissa inte hörde hemma bland oss andra och skulle utrotas. 

SD plockade ner Prideflaggor igår på ett bibliotek eftersom det är enligt dem vänsterpolitiskt. De har redan pratat om att plocka bort utländsk litteratur och alla spår av andra kulturer. Det är det vi har att vänta om de får som de vill. 

https://www.metro.se/artikel/prideflaggor-plockades-ned-fr%C3%A5n-bibliotek-p%C3%A5-sds-beg%C3%A4ran

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-08-25 13:14 #3 av: NeferNefer

Skrämmande utveckling. Inte nog med att nazister marscherar, SD tillåts bestämma om vad som får och inte får finnas på bibliotek. Ännu ett av de där stegen som Loris nämner. ArgStorgråter

Från länken:

"En anställd på biblioteket vittnar om hur biblioteksanställda fick gå runt i lokalerna och plocka ned pridesymboler tillsammans med representanter från SD.

– Mina kollegor fick gå en golgatavandring med SD:s representanter och valförrättaren som pekade på vad som skulle tas bort. Så vidrigt förnedrande, berättar en anställd på biblioteket, för SVT."

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-08-25 14:06 #4 av: Loris M

På Tweeter:

"I dag stänger torghandlare och affärer sin verksamhet, partiers planerade torgmöten ställs in och folk väljer att lämna sina hem på Kungsholmen. Demokratin, tryggheten och företagande får stå tillbaka för att nazisterna ska demonstrera. Det gör mig förbannad."

Anmäl
2018-08-25 14:53 #5 av: Calcifer

En dag som denna glad att jag bor långt från Stockholm. Skulle aldrig våga utanför mitt hem där sånt där får pågå.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2018-08-25 18:03 #6 av: NeferNefer

Tyvärr håller de där nazisterna på med någon sorts Sverigeturné, de demonstrerar i alla möjliga städer ... så ingenstans går folk säkra.

Vi skulle ha hälsat på släktingar på Kungsholmen idag. Det blev inte av.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-08-26 13:37 #7 av: NeferNefer

Flaggorna åker upp igen på biblioteket. Men obehaget är säkert kvar inom de bibliotekarier som tvingades till golgatavandringen med de pekande sd-arna Gråter

https://www.expressen.se/gt/val-2018/sd-stoppade-prideflaggor-nu-far-de-sattas-upp-igen/

Anmäl
2018-08-26 21:00 #10 av: Loris M

För kännedom,

Jag kommer att moderera rätt så hårt nu. Mycket p.g.a. att sajtvärden för Politik länkade till den här tråden och skrev att jag inte låter henne diskutera här. Det stämmer inte. Hon skrev en enda kommentar som var negativ och som jag tog bort.

Hennes länkning har resulterat i  att jag nu fått SD-are från den sajten på halsen. Jag vill inte ha er här. Politik tar emot er med öppna armar och det är där ni hör hemma, inte här. Det skrivs redan så mycket osanningar, rena lögner, propaganda m.m. som förskönar SD och inte visar dem i deras rätta ljus, som främlingsfientliga kvinnohatande homofober. Det är precis det de är. Så jag kommer inte att tillåta att ni sprider deras lögner här inne eller förskönar deras politik. 

Jag är så innerligt trött på att behöva förklara varför SD inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle och varför nazism inte är en åsikt utan ett brott. Trött på att behöva övertyga, länka, diskutera.... ni lyssnar ju i alla fall inte och här får ni inte utrymme. 

Anmäl
2018-08-26 21:04 #11 av: Calcifer

#10 *Applåderar så hårt att det ryker om händerna*

Anmäl
2018-08-26 21:05 #12 av: Loris M

#11 Hjärta

Anmäl
2018-08-26 22:31 #13 av: DesK

Loris M Amen och hatten av!

Désirée

Anmäl
2018-08-27 02:12 #14 av: Vanja

#10 jag förstår ditt hat mot nazism helt klart. Vet inte riktigt hur det blandar sig med kommentaren jag skrev.
Men jag skulle vilja veta hur min kommentar var negativ?
Vill du inte svara på det så är det helt okej. Ta hand om dig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2018-08-27 06:32 #15 av: NeferNefer

Bravo, Loris BlommaHjärtaMitt hjärta värms av alla som står upp mot hatet Hjärta

Anmäl
2018-08-27 10:46 #16 av: Tant Grön

Bravo säger jag också. Blomma

Anmäl
2018-08-27 11:22 #17 av: Tant Grön

Hade en kompis som började gilla SD. Vi hade varit vänner i ca. 15 år och hon var en snäll rar tjej men så ändrade hon helt personlighet. Hon började hata. Sa att hon HATADE invandrare, hon HATADE tiggare och började lägga ut fake news på sin facebook. När jag kollade dom och sa att det var fake, blev hon arg. Hon kunde även vara otrevlig mot mej och andra utan anledning. Sen sa hon upp bekantskapen med en kompis hon haft i 20 år och sen även med mig. Obegripligt och väldigt läskigt. 

Anmäl
2018-08-27 11:23 #18 av: Magi-cat

Bra jobbat Loris! 💞⚘ Och alla andra här som arbetar för lika villkor! Låt oss ha den här sajten i fred. Det finns andra sajter som svämmar över av ...annat.

Vi ser att rättugheter som vi tagit för självklara hotas ideligen av SD med anhang, som nu med pride-flaggorna. Det är vedervärdigt.

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2018-08-27 11:29 #19 av: NeferNefer

#17: Ja, det är otäckt, det är som att de byter personlighet totalt. Liknar faktiskt hjärntvätt FryserJag har råkat ut för samma sak med en nära vän. Det var iofs några år sen nu, men jag glömmer aldrig vad hon gjorde. Hon lurade in mig i en fälla. Hon bad mig följa med och hjälpa henne med något, minns inte vad, men när vi kom fram stod två högväxta, blonda, kralliga individer och väntade. De trängde in mig i ett hörn och skrek åt mig i en timme om att alla invandrare våldtar sjuåriga svenska flickor och att det pågår folkmord på ljushåriga. Det var liksom ingen idé att svara emot. Jag var totalt vettskrämd. Hon stod bara och såg på och flinade. Vet inte om hon trodde att det där skulle omvända mig. Jag sa upp bekantskapen med henne, förstås. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att en så nära vän skulle behandla mig på det där sättet.

Jag är säker på att hon ordnade det där för att jag brukade säga emot henne när hon sa sina rasistiska ramsor. Hon sa aldrig såna saker i början när vi lärde känna varandra, förstås, utan det kom efter några år. Kanske hon kände att hennes argument inte bet på mig (nej, fake news är inget som övertygar mig) och tog hjälp av nya vänner.

Anmäl
2018-08-27 11:42 #20 av: Tant Grön

#19 FörskräcktMen fy vad otäckt. Har också tänkt hjärntvätt när det gällde min kompis. Fattar inte hur man kan ändra personlighet så.

Anmäl
2018-08-27 11:45 #21 av: Magi-cat

Hemskt ! Det blir en normalisering av det som normalt vore otänkbart.

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2018-08-27 11:46 #22 av: DesK

Om man nu ska vara snäll, så skulle sådant ev kunna bero på psykisk ohälsa också

Désirée

Anmäl
2018-08-27 13:55 #23 av: Calcifer

#19 Fy farao. Ledsen att du fick gå igenom det, men tack gode gud att du är stark nog att inte falla i fällan utan fortfarande tror på det som är rätt trots det du gick igenom!

Anmäl
2018-08-27 14:51 #24 av: NeferNefer

#23: Jag vet vad som är rätt: att vi alla är levande varelser och vi är värda lika mycket. Det har jag aldrig någonsin tvekat över. Att två aggressiva rasister står och skäller ut mig kan inte ändra på det.

Anmäl
2018-08-27 15:07 #25 av: eskils

#10 Hej Loris. Ser att du tagit bort min kommentar. Du hänvisar bl a till att du inte gillar "osanningar, rena lögner, propaganda" här. Det förstår jag verkligen, jag gillar inte heller sådant!

Men det enda jag gjorde i min kommentar var att lägga ut ett citat till ur den tidningsartikel som du länkade till i #1, samt att jag ställde en fråga om ett i mitt tycke egendomligt påstående du skrivit. Jag tyckte att påståendet lät som en osanning och ville därför kolla med dig.

Kan försäkra att jag avskyr nazism och rasism lika mycket som ni gör här!

#24 Bra talat!

Anmäl
2018-08-27 15:51 #26 av: Tant Grön

Jag blev utsatt för en rasist när jag samlade in pengar till världens barn. Han ställde sig framför mig så folk inte skulle komma åt att lägga pengar i bössan, och menade att jag inte borde samla in pengar till dem. Vet inte om han var SD, men har hört att de gör så mot tiggare.

Anmäl
2018-08-27 16:05 #27 av: Loris M

#25 Eskils,

Jag tog bort din kommentar eftersom jag inte vill gå in i den diskussionen där jag tvingas leta efter länkar för att övertyga någon. Det är lönlöst är min erfarenhet. Mitt tålamod är verkligen slut efter alla gånger jag blivit uthängd på diverse sajter som vänsterextremist bara för att jag har den här sajten och har nolltolerans mot främlingsfientlighet och annat som gäller allas lika värde. 

Du bad om källa, jag skrev om det bl.a. på Förskolan där Sveriges främsta pedagogikforskare varnar för SD och deras skolpolitik. De vill drastiskt ändra förskolans och skolans läroplaner och ta bort allt som har med andra kulturer att göra och andra språk. De nekar praktiskt taget barnen rätten till deras modersmål. Här är länken:

https://forskolan.ifokus.se/discussions/5b654ea88e0e74718f003f09-pedagogikforskare-om-sd?discussions-1

Men jag skulle verkligen uppskatta om du kunde respektera min önskan att inte vilja diskutera det här på sajten. Den här sajten ska vara fri från SD-s propaganda. Jag vill inte att de ska få utrymme här het enkelt. 

Vanja har redan skapat en tråd på Politik om den här tråden så det går säkert bra att fortsätta diskussionen där. 

Anmäl
2018-08-27 16:13 #28 av: Loris M

#15 #16 #18 Tack! KramasBlomma

Det där med vänner som blir som hjärntvättade är rätt läskigt och sorgligt. Jag har haft tur att mina vänner har inte ändrat sig och håller fast vid sina åsikter och kämpar för alla lika värde. Däremot en hel del bekanta har gjort mig besviken men de kan jag ju leva utan. Det som är mest sorgligt tycker jag, är att många av de som gått över till SD är inga dumma eller elaka människor utan snarare tvärtom. Men någonstans har någon övertygat dem att SD är svaret på alla våra bekymmer och de har tappat förmåga att tänka själva eller ta sig en funderare över vad det är de röstar på. Sedan finns det så klart många rasister bland de också som verkligen hatar, men jag sörjer de här fina hederliga människor som blivit vilseledda. 

Anmäl
2018-08-27 16:30 #29 av: eskils

#27 Tack för svar och länk! Ja, det var det där du skrev att  SD vill "plocka bort utländsk litteratur och alla spår av andra kulturer" som jag undrade över. Trodde du menade i samhället som helhet, det vore ju groteskt! Galen Men det var alltså förskolan det handlade om.

Jag tycker det är viktigt att alla som bor här i landet kan svenska, för sin egen skull. Sedan kan de förstås gärna ha andra språk också.

#28 Känner förresten flera vänstermänniskor och de är inte heller några dumma eller elaka människor.

Men rasister är dumma, och de som förtrycker kvinnor är dumma!

Självklart respekterar jag din önskan att inte skriva mer här. Hej då. Vinkar

Anmäl
2018-08-27 17:00 #30 av: Vanja

#27 ska jag fråga på politik i fokus varför du anser att kommentaren i denna tråd var negativ?
Jag förstår inte.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2018-08-28 18:25 #31 av: [TGroth]

Det finns inte en enda Svensk som kan sätta sig in i hur det är att vara Tyskfödd speciellt under tiden Anne Frank men också år efter kristiden att födas i det landet och bli adopterad till Sverige har för mig alltid vart ett pusslande mellan hat och förvirring för även om jag föddes på 60 talet så fanns Nazism kvar när jag lämnade barnhemmet för Sverige.

Jag kan idag känna ilska och aggression för det jag utsattes för i landet Tyskland som har Nazismen så starkt och har alltid haft.

Jag ska ge er några exempel på vad som hände mig innan jag kom till Sverige som adoptivbarn och fick en frihet hos två underbara föräldrar som ansåg att jag skulle vara den som valde mitt Svenska medborgarskap 1982 om jag nu inte missminner årtalet för jag vill vara korrekt i det jag skriver till er.

1966 föddes jag och jag togs direkt från min mamma vid födsel, hon fick inte ens se mig för hon hade valt bort just för konflikter och det levde kvar så långt in på 60 talet i Tyskland.

Jag hamnade på barnhem ett ställe som innebar både våld och död, vi fick bevittna hur andra barn slogs till döds och hur vi barn beskylldes för att ha vart olydiga så hamnade vi ute på barnhemmets kyrkogård.

Jag som så många andra misshandlades,våldtogs och förnedrades för jag hade ju ingen mamma hon hade sagt nej till mig för sviterna från Nazityskland.

Vi befann oss i burar och fick slava oss fram. Jag har minnesbilder från den tiden som är lika klar och tydliga som om dom var igår.

Att döda ett barn som var olydigt var naturligt och den som opponerade sig hamnade i burarna i källaren och vi var tvunget med på dom barnbegravningarna.

Det finns många barn begravda på platsen för mitt barnhem  där vi tvingades till att bevittna hur man slog och utnyttjade sexuellt oss som om vi vore jag vet faktiskt inte vad men det gör så ont att skriva om så jag sitter faktiskt här ock gråter.

Jag har besökt mitt helvete , jag har besökt mitt barnhem som eldhärjades men som ser så exakt ut idag som på den tiden jag bodde där.

Man säger minnen glöms men jag har varje minne intakt från den tiden och det var efter den värsta Nazismen så det vore ju fan om vi inte fick stopp på den i nutid.

Jag blir så berörd och jag föll nästan offer för SD men för h-vete tänk efter, alla tänk efter jag blev protest och så gör många men tänk längre i era val inför valet att det är alla människor det handlar om.

Får jag fortsätta den här tråden så gör jag det för det finns så mycket att berätta om Tyskland och hur det är  där i nutid och jag har valt att avstå allt politiskt jag anser mig som fri och opolitiskt oberoende av allt tok i världen och förhoppningsvis sprida glädje istället för elände.

Stoppa Nazizm, för tusan stoppa skiten är min uppmaning jag levde det och det lär förfölja mig tills jag dör.

Anmäl
2018-08-28 18:46 #32 av: Loris M

#31 Tack för din berättelse Hjärtaoch jag sitter också och gråter. Gråter Inget barn borde uppleva det du upplevt och jag är så ledsen för din skull. Men även glad att du fick chansen att komma hit. Kramas

Jag kan inte låta bli att tänka på alla de barn vi kommer att neka vistelse här i framtiden om SD får som de vill. Alla barn som har det eländigt och som skulle få en ny start i livet. Medan vi sitter och diskuterar och ifrågasätter om dessa barn verkligen är barn, varför de är så stora, skäggiga, välklädda .... precis då våldtas, dödas, misshandlas barn. 

Det som många inte förstår är att SD kommer så klart inte att kunna göra alla förändringar på en gång. Det gjorde inte Hitler heller. Men steg för steg, ju fler anhängare, ju fler som faller offer för lögner desto mer makt och inflytande får de. När vi vaknar en dag och inte känner vårt eget land, då är det redan för sent. 

Tack för att du berättar och tack för att du tar avstånd från SD och nazismen. Kramar! HjärtaKramas

Anmäl
2018-08-28 18:51 #33 av: NeferNefer

#31: HjärtaBlommaInget kan någonsin ge dig barndomen tillbaka, men tack för att du orkar och vågar berätta. Ditt vittnesmål kan ge folk en liten förståelse för hur det har varit och fortfarande är för de barn som är utsatta och som ingen ger den kärlek och trygghet som varje barn behöver och förtjänar Gråter

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.