Annons:
Etikettgoda-nyheter
Läst 1167 ggr
[NeferNefer]
2018-08-26 19:34

Sociala medier skapar ogrundad skräck

Så det så.

https://www.va.se/nyheter/2018/08/24/professorn-sociala-medier-gor-att-alltfler-tror-pa-katastrof-trots-att-sverige-gar-som-taget/

Donald Trump, Brexit och 25 procent SD-anhängare – professor Per Ödlings databaserade förutsägelser har varit kusligt träffsäkra. Nu konstaterar han att inga argument tycks bita på en växande skara svenskar som har fått för sig att det går riktigt dåligt för landet.

(…)

Det han och hans forskarkollegor sliter sitt hår över är att så många som var tionde svensk tycks leva i en masspsykos med högst verklig skräck om att Sverige går en dyster framtid till mötes.  

(…)

Per Ödling berättar att forskarna är rätt säkra på att en starkt bidragande orsak till den mörka framtidssynen är att sociala medier under senaste 10 åren gått från att vara plattformar för samvaro där man umgås med vänner och skrattar till att bli också bli plattformar för grupperingar med ljusskygga åsikter.

(…)

Det handlar inte bara om att cirka 10 procent av befolkningen tycks lida av en masspsykos, utan Per Ödling bedömer att grupper som just ”Stå upp för Sverige”, där ca 2 procent av väljarna ingår, på fullaste allvar tror att landet ska invaderas av muslimer, att Sharia-lagar kommer att råda i landet och att brotten tiofaldigats.

(…)

Annons:
Lona
2018-08-26 20:06
#1

Skrämmande men tror tyvärr att det stämmer även om "masspsykos" är ett väl starkt uttryck. (Att prof. Ödlings teorier stämmer alltså, inte att vi ska bli invaderade av muslimer och IS!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[NeferNefer]
2018-08-26 20:22
#2

Jag tyckte också att det var ett starkt ord att använda, men jag går ju själv inte in i såna grupper på sociala media som han har studerat så jag kan inte yttra mig om vad som sägs där och hurdan stämningen är. Det han talar om gör inte att jag känner mig speciellt lockad dit heller, så jag får nog aldrig veta exakt hur det är. Förmodligen lika bra.

Upp till toppen
Annons: