Annons:
Etikettpolitik
Läst 843 ggr
[NeferNefer]
8/29/18, 10:45 AM

Vallöfte: extra semestervecka till föräldrar

Ja, det vore väldigt trevligt med en extra semestervecka. Gärna till alla, iofs. 👍

https://www.expressen.se/ledare/skamlost-semesterflask-ska-radda-stefan-lofven/

Annons:
[Hayabusa]
8/29/18, 10:47 AM
#1

Det är ingen extra semestervecka det rör sig om.

[Hayabusa]
8/29/18, 11:12 AM
#2

Lite motsägelsefullt:

"Stefan Löfven hävdade visserligen på pressträffen att familjeveckorna kommer att minska stress och sjukskrivningar och därmed möjliggöra för svenskarna att arbeta ännu mer."

Från länken i #0

Inte vet jag, men en familjevecka borde rimligen användas för att lösa "familjepusslet" m.m. och kanske inte i första hand för att vila upp sig. Nåväl, ett vallöfte är inte mer än ett vallöfte och möjligen ger det S några röster extra. Politik kallas det visst.

Åsa S
8/29/18, 11:36 AM
#3

Tycker det redan finns tillräckligt med föräldradagar finns ju knappt nått annat land som har så generöst med föräldraledighet. kanske snarare att det bör finnas en extra vecka för de som inte har barn det finns ju många som stressar ihjäl sig som jobbar och som samtidigt tar hand om äldre släktingar och liknande som nog skulle behöva den där veckan bättre.

Maria
8/29/18, 12:28 PM
#4

När jag började jobba så hade vi "unga" 25 semesterdagar om året. Dagarna ökade succesivt med ålder och idag har jag 32 dagar (tror jag det är)

Jag tyckte redan då och det tycker jag fortfarande att jag hade hellre behövt de dagarna när jag var yngre och levde i ett annat tempo och sonen var liten.

Så egentligen tycker jag det är ett bra förslag 🙂men som med allt annat så är det ju lätt att avge vallöften men svårare att genomföra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
8/29/18, 12:49 PM
#5

#4 Själv har jag aldrig haft mer än 25 semesterdagar, men tanken med veckan är väl inte fel. Jag är själv ensamstående förälder till 3 döttrar så visst vet jag hur knepigt det kan vara att pussla ihop jobb & livet ibland. Alla 3 är dock utflugna så nu har jag all semester i världen 😉

Om det är ett sätt för S att locka väljare på så är det uselt - om det inte finns en reel plan för att genomföra denna vecka. Att Löfvén tycker att veckan är bra "för då kan vi jobba mer" är knas i min värld.

Magi-cat
8/29/18, 1:22 PM
#6

Utmärkt förslag med en extra semestervecka! ☀️ Det behövs!

Gärna till alla, som sagt. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
8/29/18, 1:27 PM
#7

#6 Nu är det ju inte en semestervecka det rör sig om…

Caeli
9/1/18, 10:33 AM
#8

Och hur får man det här att fungera i praktiken som arbetsgivare? Vem ska vikariera när alla dessa föräldrar ska vara lediga? Hoppas att ingen väljare går på det här för den kommer troligtvis bli grymt besviken!

Draken
9/8/18, 9:49 AM
#9

Jag avstår gärna min extra semestervecka, om de hellre kan lägga pengarna på LSS eller annat vettigt ändamål. Håller här med ovanstående, det ser bra ut på papperet, men är näst intill omöjligt att genomföra i praktiken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: