Annons:
Etikettpolitik
Läst 1114 ggr
[NeferNefer]
2018-09-03 17:44

De verkliga Sverigevännerna

Så sant, så sant! 🌺

https://www.expressen.se/kultur/vi-ar-de-verkliga-sverigevannerna/

(…)

Hur någon som säger sig, om än bara poserande, vara Sverige-vän så föraktfullt kan vända ryggen åt Sverige, Sveriges skogar, Sveriges bönder och Sveriges natur är en gåta, och än större gåta är att så många svenskar ändå är beredda att rösta på honom. Eller är det samma människor som fortsatte använda engångsgrillar under den värsta torkan?

Borde inte gränsen gå där, om inte förr? Vid naturen.

Jag har alltid uppfattat oss svenskar som ett ”naturfolk”. Vi älskar våra skogar, våra sjöar, våra berg och våra kuster. ”Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill, jorden vi ärvde och lunden den gröna”, hur kan det inte vara tillräckligt för att säga nej till ett klimatförnekande SD? 

(…)

Deras lojalitet och gemenskap är i första hand med andra nationalister och högerauktoritära krafter oavsett vilket land de kommer ifrån. 

Att de, som i årets valkampanj tar på sig mjukisbyxor och tonar ner sina auktoritära sidor, är bara ett spel för gallerierna.

Liksom Sverigevänligheten.

SD:s partisekreterare Richard Jomshof erkände det själv för något år sedan: ”Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget."

Förebilden är det auktoritära Ungern. Inte det demokratiska Sverige. 

(…)

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-03 17:48
#1

Slutklämmen är helt fantastisk. Gardell, jag bugar mig för dig. Här kommer den:

SD brukar som bekant hävda att det inte går att vara jude och svensk, eller same och svensk.

Att man inte kan hålla sig så att säga med ”dubbla lojaliteter”.

Detta måste i så fall sägas verkligen gälla Sverigedemokraterna själva.

Det går inte att vara Sverigedemokrat och svensk.

Man måste välja.

Det har SD gjort. Och de väljer inte Sverige.

Som jag gör och förhoppningsvis du. För att våra barn och barnbarn ska få ungefär lika småkalla och regniga somrar som vi fått ha, och för att också de ska få sjunga med Tomas Ledin att sommaren är kort.

Kanada får vänta. Låt oss försvara vårt land.

Lona
2018-09-03 18:03
#2

TACK Jonas Gardell! Som alltid klarsynt och med en lagom avvägning mellan humor och allvar. Sverige behöver fler som du - inte fler Sverigedemokrater!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
2018-09-03 19:23
#3

Gardell är fantastisk! ❤️ Jag följer honom på FB och det är det många andra som gör, gillar och delar hans inlägg. Det ger mig hopp att vi som tar avstånd från SD och allt de står för, fortfarande är väldigt, väldigt många. ❤️

[Stjärnfall.]
2018-09-04 05:15
#4

#0 Alla tiders bra skrivet av honom 👍

Gardell är bara för underbar en man som verkligen kan sätta ord på precis allt  ❤️

DesK
2018-09-04 05:50
#5

Instämmer med er Jonas Gardell är fantastisk

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2018-09-05 14:35
#6

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-09 09:28
#7

Rösta för alla sanna sverigevänners Sverige, ett demokratiskt och öppet samhälle för oss alla - där vi kan gå vart vi vill, när vi vill utan att frukta hot och våld från nazister, och där små tanter kan hålla hand och sjunga utan att bli bortfösta av poliser för att nazisterna blir så rädda för de små tanterna.

https://www.expressen.se/nyheter/aldre-kvinnor-omringade-nmr-avvisades-av-polis-/

Upp till toppen
Annons: