Annons:
Etikettpolitik
Läst 809 ggr
Novachan
9/8/18, 9:54 AM

Vad tycker ni om direktdemokrati?

Kort och gott, vad tycker ni om direktdemokrati? Tankar, fördelar, nackdelar osv.

Jag tycker det låter intressant och mer demokratiskt med att ha direktdemokrati som en komplement jämfört med vårat nuvarande system som känns som en blandning av demokrati och något annat som inte är demokratiskt (svårt att beskriva det, men det är så jag tycker och tolkar). MEN jag vet inte om det skulle fungera att göra röstningarna praktiskt sätt så att de går rätt till t.ex. om anonymitet om man röster elektroniskt.  Jag har typ inte hört något om saker som skulle vara dåliga med direktdemokrati i sig men tänker att det borde finnas nackdelar också. Min enda tanke om det är att med vissa resultat av röstningar i olika ämnen kanske man inte kan genomföra efter resultaten av olika anledningar, men det beror nog också upp upplägget, vilka saker som ska direktröstas om m.m.

Vad tänker eller tycker ni? 🙂

Annons:
[NeferNefer]
9/8/18, 1:04 PM
#1

Jag är inte påläst om saken, har inte haft tid med det, men jag har hört talas om det. Utan att veta något om det är min spontana tanke att jag självklart vill ha mer att säga till om i politiken.

Jag får sätta mig in i det här bättre efter valet.

kattöga
9/8/18, 1:54 PM
#2

Jag har velat mellan Direktdemokrati  - jag ser gärna en förändring i hur politiken drivs i vårt land, systemskifte, och gillar idén om att vi medborgare får mer att säga till om i olika frågor…. - och Djurens parti.
Det blir Djurens parrti - jag vill lyfta fram våra vänner Djurens rättigheter och livssituation. Både vilda som tama djur behöver mer stöd från oss människor! Det är ju vi som förstör deras livssituation mer och mer för varje dag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
9/8/18, 2:56 PM
#3

Angående djuren kopierar jag in mitt svar från en annan plats:🙂🐖🐱🐶

Vill ni se hur partierna ställer sig i djurfrågor:

https://www.djurensratt.se/val2018/vad-vill-partierna

Granskning av partiernas djurpolitik sedan förra valet visar att V och Miljöpartiet är bäst:

https://www.djurensratt.se/val2018/granskning2014-2018

En röst på någon av dessa är antagligen bättre för djuren, än på ett parti som inte kommer att klara 4 %-spärren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: