Annons:
Etikettpolitik
Läst 916 ggr
[NeferNefer]
9/8/18, 10:45 PM

Sk*tbesvikna SD-väljare

Ja, de har tid på sig att ändra sig ifall de har förtidsröstat. Bra att det här kom fram innan valdagen. 🙂De får gärna rasa, bara de ser till att rösta på ett demokratiskt parti också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvjL5r/sd-valjare-rasar-mot-partiet-vi-ar-skitbesvikna

Annons:
Loris M
9/8/18, 10:54 PM
#1

Ja, så kan det gå när man nyttjar sin demokratiska rätt och lägger sin röst på ett odemokratisk parti. Vad har de väntat sig?

[NeferNefer]
9/8/18, 10:56 PM
#2

Exakt … men, som sagt, nu när den putsade fasaden har rasat i tid kan de ju ändra sig och rösta på ett demokratiskt parti i stället. Då räddar de det Sverige de säger att de älskar. ❤️Upp till bevis, alla sk*tbesvikna SD-väljare 🌺👍

Novachan
9/8/18, 11:45 PM
#3

Vad vill SD åstadkomma med ett sådant förslag?!

Att de personer med dubbla medborgarskap måste välja ett eller att de per automatik förlorar sitt svenska och måste åka tillbaka till landet som har kvar medborgarskap i? Blir inte det att man förlorar väldigt många av "dom bra invandrarna" a.k.a helt eller någorlunda integrerade i Sverige? Har uppfattat som att "den vettiga delen av SD" inte vill att sådana personer ska lämna landet. Är de bara inte överens och ej skapat ett konkret förslag till följd av det eller är det ett förslag som hålls undangömt så länge?…

Nu kanske hjärnan är trött men om ett sådant förslag skulle vara i verk, betyder det att folk med medborgarskap i andra länder inte kan skaffa medborgarskap i Sverige för då har de per automatik dubbla medborgarskap? och alltså ett inte så tydligt sätt men ändå skapat ett sorts förbud mot invandrare? Jag vet inte hur det går till när man skaffar medborgarskap i Sverige för folk som har annat medborgarskap sedan innan - Kan de ens avskaffa sig från sitt medborgarskap i annat land om de vill när de skaffar svenskt medborgarskap? (alltså välja Sverige framför sitt moderland?) Eller blir det ett möjligt tvång det med om de vill stanna i Sverige så måste de avskaffa sitt andra medborgarskap?

Jag minns att det varit tal om att man inte vill, iaf SD, att invandrare ska kunna vandra vidare till Sverige när de redan att tillstånd i andra "säkra" europeiska länder. Men jag kommer inte ihåg om det var tal om uppehållstillstånd eller medborgarskap, eller kanske något annat. Jag är inte så bra på byråkratiska delar… men har fått för mig att någon förändring skedde för att förhindra detta, eller till viss del/begränsningar, men jag kan ha helt fel. Informera gärna ni som har koll är ni snälla 🌺

Novachan
9/8/18, 11:54 PM
#4

Kom på en till fundering. Skulle ett sådant förslag också göra så att folk som är födda i Sverige inte kan skaffa medborgarskap i annat land är "grannnordländerna"? Alltså förhindra svenskar från att flytta utomlands? eller iaf försvåra för dem. Skulle det kunna göra det svårare för dem att flytta tillbaka till Sverige senare med ett medborgarskap i annat land`.

Om detta är dum fråga/frågor så skyller jag på att jag är trött… Blir intressant att läsa i tråden imorgon.

[NeferNefer]
9/9/18, 9:40 AM
#5

Ja, det skulle innebära att dubbla medborgarskap är omöjligt. De väljare som är både finska och svenska medborgare, till exempel (som många sd-väljare är), kommer inte att kunna vara det längre.

Annons:
Magi-cat
9/9/18, 9:47 AM
#7

Precis, har man ångrat sig är det bara att uppsöka sin vallokal så slängs de gamla rösterna och man kan rösta definitivt. Men då måste man gå till sin egen vallokal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
9/9/18, 11:54 AM
#8

Har SD sagt vad dom vill göra med dom människor som redan har dubbla medborgarskap?

Magi-cat
9/9/18, 1:53 PM
#9

"”Sverigedemokraternas mening att medborgarskap som regel endast bör innehas i en enskild stat. Den som förvärvar ett svenskt medborgarskap ska därför, om möjligt, avsäga sig sitt tidigare medborgarskap och den som blir medborgare i en annan stat ska avsäga sig sitt svenska”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/l1jqWA/jimmie-akesson-du-far-ha-svenskt-och-finskt-pass

Dock har de ändrat sig beträffande medborgare i de nordiska länderna. Dessa ska få ha dubbelt medborgarskap, av "historiska skäl."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stallmima
9/9/18, 7:37 PM
#10

Nu är det ju alla partier som röstar i riksdagen så tror inte att allt av SD;s vallöften kommer att gå igenom

Novachan
9/9/18, 7:51 PM
#11

Finns det något annat land som använder sig av, eller liknande, det förslaget SD föreslår om dubbla medborgarskap och tvång på att avsäga ett medborgarskap?

Antar att SD vill att man ska avsäga sitt svenska medborgarskap om man flyttar till annat land för att försöka förhindra invandrare som har tänkt återvända till sitt hemland inte ska kunna bli medborgare i Sverige igen, eller iaf inte lika enkelt, och därför inte få flytta till Sverige igen.

Magi-cat
9/9/18, 7:59 PM
#12

Andra länder som erkänner/inte erkänner dubbla medborgarskap:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelt_medborgarskap


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
9/9/18, 8:15 PM
#13

#12 Tack för länken! Synd att infon är från 2001, fast det är intressant att se med. Får se om det finns nyare info om detta någonstans

Annons:
Sommarek
9/11/18, 10:07 AM
#14

Man menar alltså att SD har gjort något riktigt dumt, och sedan pudlat när folk blev arga - och det förvånar folk?  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
9/11/18, 10:34 AM
#15

Ja, det är märkligt. Det är ju verkligen inte som att det var första gången … eller som att deras pudlande kändes speciellt uppriktigt heller.

Upp till toppen
Annons: