Politik

Tågtrasseleländet

2018-09-09 10:07 #0 av: NeferNefer

När ska det ta slut? Ja, inte så länge som tågtrafik drivs i vinstsyfte i alla fall.

https://www.vansterpartiet.se/resursbank/strategi-och-visionsprogram-for-tagtrafiken/

Tåg är idag det snabbaste landtransportmedlet och har en nyckelroll för den framtida samhällsutvecklingen, inte minst eftersom det är det mest lämpade motordrivna färdmedlet inför omställningen till ett miljöanpassat transportsystem.

Trots denna vetskap har tågtrafiken i Sverige de senaste åren haft stora problem med verksamheten. Såväl tåg som banor är hårt nedslitna och kan inte längre ge den service och pålitlighet som är rimligt att kräva. Det gäller såväl persontrafik som godstrafik.

Idag styrs svensk järnvägstrafik utifrån vinstsyfte, inte utifrån vad som är bäst för samhället. Privatiseringar och konkurrensutsättning har lett till att det saknas ett helhetsansvar. I takt med den ökade privatiseringen har underhållet försämrats allt mer och förseningarna har ökat år efter år.

Vänsterpartiet vill vända denna negativa utveckling. Med hjälp av större satsningar på järnvägen generellt och framtida investeringar som ger en offentligt ägd och styrd verksamhet kan vi påverka tågtrafiken i positiv riktning och se till att både persontrafiken och godstrafiken ökar sin andel av den totala trafikmängden.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-09-09 10:11 #1 av: Magi-cat

Håller med. Om tåget ska framhållas som ett miljöalternativ, vilket givetvis är önskvärt, måste det givetvis fungera och det går inte ihop med en vinstdrivande verksamhet!

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-09-09 11:29 #2 av: Hayabusa

Är SJ ett statligt eller privat bolag?

Anmäl
2018-09-09 11:48 #3 av: Taggeman

SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten med uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och erbjuder tågresor i egen regi och på uppdrag av nationella och regionala trafikmyndigheter.
https://www.sj.se/sv/om/om-sj.html

Men det är infrastrukturen runt om som fallerar som SJ inte har något att göra med.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-09-09 12:14 #4 av: Hayabusa

#3 OK. Det är alltså privata företag som äger infrastrukturen? Vilka är dessa, det vore intressant att syna dessa lite noggrannare. 

PS Eftersom jag inte är så insatt i just denna frågeställning så försöker jag förstå problematiken.

Anmäl
2018-09-09 12:29 #5 av: Taggeman

Infrastrukturen upphandlas dom olika tjänsterna av olika företag.
Det finns inga långsiktiga lösningar längre som det gjorde förr i tiden.
Ex. som när banverket skötte o hade hand om spår o signaler o hade egna fordon.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-09-09 13:02 #6 av: Hayabusa

#5 OK. Dessvärre blev jag inte klokare. Har du exempel på företag? Hur går upphandlingen till? Om det är så att staten styr upphandlingen så borde de kunna ställa krav på vinstintresse.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.