Annons:
Etikettpolitik
Läst 642 ggr
[NeferNefer]
2018-09-09 10:50

Sveriges urbefolkning utsätts för invasiva arter

Det här är verkligen inte okej! 

Länk till den nedan nämnda rapporten:

http://www.sapmi.se/wp-content/uploads/2018/05/Contortaplantage-%C3%A4r-ett-rensk%C3%B6tselimpediment.pdf

Och så artikeln:

http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyheter/blogg/ny-samisk-rapport-visar-krnkningar-av-urfolk-/blog/61473/

I augusti 2017 enades 44 samebyar om en nolltolerans mot den invasiva trädarten contorta på deras land. Detta har dock inte hörsammats av skogsbolagen, tvärtom fortsätter de planteringen av contortatallen på samernas traditionella land. Rapporten förklarar hur samernas renskötsel försvåras eller omöjliggörs genom att denna trädart planteras på deras land.

Contortatallen infördes i Sverige av skogsindustierna på 1970-talet. Contorta är klassad som en invasiv art av svenska Naturvårdsverket. Idag utgör den 515 000 hektar av det svenska skogslandskapet. Den fick en explosionsartad etablering i Sverige, bland annat eftersom den växer snabbare än den svenska tallen och därför är mer lukrativ för skogsindustrierna, då avverkningstakten ökar.

Rapporten innehåller samernas beskrivning om hur contortatallen försvårar deras traditionella liv som de haft på platserna i flera tusen år. Bland annat försvåras renskötseln avsevärt eftersom contortan växer tätare än den svenska tallen, vilket omöjliggör renarnas passage under vallning.

(…)

Annons:
Lona
2018-09-09 12:21
#1

Det är en skam hur vi behandlar samerna! Borde kanske varit en valfråga??


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[NeferNefer]
2018-09-09 12:33
#2

Ja, det tycker jag verkligen! Tyvärr har fokus mest varit på SD och marscherande nazister, så alla viktiga frågor (klimat, ursprungsbefolkning, skola, vård etc) har kommit i skymundan 😕

Tissa
2018-09-09 12:47
#3

Tänk att de som styr hellre lägger sin kraft på att smutskasta SD och samtidigt som de agerar nedlåtande mot vår egen urbefolkning.

[NeferNefer]
2018-09-09 12:50
#4

#3: Va? "Smutskasta SD"? Det tycker jag SD gör alldeles utmärkt själva, faktiskt. Det har ju bara varit skandal efter skandal från deras sida.

Tissa
2018-09-09 13:10
#5

Det blir en annan diskussion. Tyvärr har vi svenskar en historia där samerna råkat riktigt illa ut. De är ändå fakta.

[NeferNefer]
2018-09-09 13:21
#6

Ja, det håller jag med om, men verkligen inte om det andra du skrev.

Annons:
Magi-cat
2018-09-09 13:48
#7

Va? Är tallsorten en invasiv art så är det ju bara att låta bli att plantera den! Tycker man…

Det blir så löjligt, det där med invasiva arter. Bisamråttan t.ex. som inte gjort en fluga för när klassas som invasiv och får nedgöras medan contortatallen som är invasiv och gör uppenbar skada räknas i pengar och får således fritt spelrum…

Håller med Nefer och Lpnaa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-09 13:53
#8

Ja, Katten, hur svårt kan det vara egentligen? 🤔Jag håller med dig helt och fullt.

Lona
2018-09-09 14:17
#9

Dessutom sitter många svenskar och förfasas över hur urbefolkningen i andra länder (främst i Amerika och Australien) behandlas…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[NeferNefer]
2018-09-09 15:06
#10

Ja, är det inte märkligt 😕

Novachan
2018-09-09 20:06
#11

Ja det är mycket hyckleri angående att folk påstår att man ska värna om urbefolkningen men inte gör det… Många tänker kanske inte att de har problem fortfarande än idag. Det skapas väl också problem med förståelse osv för att så många av oss bor så långt bort från samerna - lite som t.ex. att folk kan ha helt olika uppfattning om hur oroligt eller dåligt det är i vissa delar av landet för att de själva inte bor där det händer (ex. syn på kriminalitet vs förorter, hur vården är, bostadsbristen m.m.)

Gjorde en snabb sökning om det finns något parti som representerar samerna och tror jag hittade ett; som heter Partiet Samerna. Kanske kan vara något att kolla på och ev. lägga röst på nästa år om man inte känner för att rösta på några av de andra partierna

Upp till toppen
Annons: