Annons:
Etikettpolitik
Läst 1825 ggr
Loris M
2018-09-11 13:55

Bono kritiserar Jimmie

Medan drygt 17% av Sveriges befolkning hyllar den kostymklädda nazisten, hånar världen både honom och oss. Bono uttalade Åkessons namn samtidigt som han gjorde en Hitlerhälsning under U2:s spelning i Paris. 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/WL56ek/har-hanas-jimmie-akesson-av-u2s-bono--pa-valnatten

Annons:
Honestyisdead
2018-09-11 13:58
#1

Och det borde han få straff för. Inte ok att göra en sådan hälsning.

[NeferNefer]
2018-09-11 13:58
#2

Att inte nazistiska partier är förbjudna än i Sverige förbluffar mig. 

Jag har alltid tyckt att Bono har huvudet på skaft.

Loris M
2018-09-11 14:07
#3

#1 Varför då? När nazister gör den hälsningen är det inte ens brottsligt i många länder, inklusive Sverige. Vet inte hur läget är i Frankrike. Vi vet att Bono inte hade för avsikt att visa sina nazistiska sympatier utan tvärtom.

Loris M
2018-09-11 14:11
#4

…. det räcker alltså inte "bara" med Hitlerhälsningen för att det ska vara straffbart och klassas som hets mot folkgrupp. Det ska bedömas i relation till sammanhanget och vilka andra symboler och uttalanden använts.

Maria
2018-09-11 14:13
#5

Jag har alltid uppskattat Bono och hans ställningstagande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2018-09-11 14:17
#6

#2 #5 

Samma här. Offentliga personer, artister m.fl. har stor makt och når ut till många och jag har stor respekt både för Bono och alla andra som vågar ta ställning och kritisera makthavarna som bryter mot mänskliga rättigheter och är hatiska.

Annons:
Honestyisdead
2018-09-11 14:32
#7

#3 Och det borde vara brottsligt för alla.

Själv har jag aldrig uppskattat honom och ännu mindre nu. Att håna folk är aldrig rätt och att ni gillar det är sorgligt vad ni än tycker om personerna som hånas.

Loris M
2018-09-11 14:40
#8

#7 Okej, men om man är politiker och dessutom uttalar sig som Jimmie gör och har ett sådant bakgrund och idéer får man nog räkna med att att bli hånad och omtalad. Hur mycket har man inte pratat om Löfven och skrattat åt honom och andra partiledare på diverse sajter?  Är det synd om Jimmie nu igen för att alla är dumma? Nej, det tycker inte jag.

Maria
2018-09-11 15:29
#9

Jag håller med. Är man en offentlig person som dessutom har kontroversiella åsikter så får man räkna med att bli utsatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2018-09-11 16:11
#12

Politiker har i alla år utsätts för påhopp och man har drivit med dem från oliktänkande. Titta bara på Olof Palme och Donald Trump som enbart två exempel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Carmarino
2018-09-11 16:38
#14

Då är det alltså helt okej att håna alla politiker, inklusive Gudrun Schyman och Jonas Sjöstedt?

Bonos moral är för övrigt inte mycket att hurra för. Att leva som man lär gäller tydligen bara andra, inte honom själv. Åtminstone inte när det gäller att betala skatt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[manny]1
2018-09-11 16:41
#15

En sån hälsning är aldrig ok varken som hån eller något annat.

Honestyisdead
2018-09-11 16:43
#16

#15 Precis!

[manny]1
2018-09-11 17:16
#18

#17 Hemska har ingen sagt men vi reagerar på den hälsningen med tanke på vad den står för oavsett den är ett hån, skämt eller annat så ska den inte göras alls.

Tänk på vad den symboliserar, det är faktiskt inte kul tvärtom skrämmande oavsett den kommer från en artist eller en nazist. Lika illa båda två 😕

Honestyisdead
2018-09-11 17:18
#19

#17 Att heila är inte att tycka till. 

Vet inte heller varför du länkar till andra trådar. Det gör det inte mer rätt.

[NeferNefer]
2018-09-11 17:20
#20

Jag hör vad du säger, men den gjordes i ett specifikt syfte som var tvärtemot ett nazistiskt sådant.

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-11 17:21
#21

#19: Se #13.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2018-09-11 17:35
#23

#20 Syftet spelar ingen roll. Gesten är och kommer förbli en heilning.

[NeferNefer]
2018-09-11 17:38
#24

Ha. Skulle jag försvara nazism? Nej, om du går så lågt så du påstår det har jag faktiskt inget mer att säga. Det var otroligt oförskämt av dig, manny. Skäms!

Denna kommentar har tagits bort.
Tant Grön
2018-09-11 18:23
#26

Förstår inte hur någon kan rösta på ett parti som drar till sig nazister.  🤮

Honestyisdead
2018-09-11 18:30
#27

#26 Det är mycket här i livet vi inte förstår.

Annons:
Loris M
2018-09-11 18:34
#28

Jag har inte varit inloggad på ett par timmar och ser att det hänt en del i tråden. Jag låser tråden tills jag har tid att läsa igenom alla kommentarer. 

Men för kännedom,

Ingen försvarar Hitlerhälsningen så jag vill gärna att ni lägger ner den attityden om ni ska tillbaka hit och kommentera. Det är så klart inte okej med den hälsningen om det används i syfte att hetsa mot folkgrupp. Det gjorde inte Bono. Han vill uppmärksamma på att även Sverige precis som Frankrike går mot ett mer främlingsfientligt klimat vilket är livsfarligt. 

I övrigt, det hånas och det pratas om alla politiker på alla möjliga sajter, både om de som är vänster och höger, men nu när någon hånar kära lilla Jimmie så blir ni upprörda.  Och dessutom anklagar mina medlemmar för dubbelmoral.?!😕

Loris M
2018-09-12 07:09
#29

Nu har jag tagit bort några kommentarer där ni kommit med anklagelser mot mig, sajten och mina medlemmar. Kommentera Bono, Jimmie och Bonos budskap, inte oss. Tack!

Och ni som springer till andra sajter och skriver att jag låst tråden för att jag inte vill bli ifrågasatt och för att jag gillar Hitlerhälsningen, riktigt lågt verkligen, så skärpning där. 

Jag har ändrat i rubriken från hån till kritiserar för det verkar som att ni hängt upp er på ordet hån och missar Bonos budskap.

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2018-09-12 11:24
#31

Det är fortfarande inte okej att komma med anklagelser mot de som skrivit i tråden. Håll er till ämnet och låt bli att moralisera är ni snälla. Det är inget fel på min människosyn eller mina medlemmars, men däremot på Jimmies. Jag har inget överseende med kulturrasister som Jimmie så han får inte min sympati. Sympatisera med honom får ni göra någon annanstans.

Carmarino
2018-09-12 12:10
#32

#31 Tråkigt att du tog bort inlägget i #30. Tyckte inte att det innehöll varken moraliserande eller anklagelser. Däremot innehöll det en förklaring på varför personen tyckte det var obehagligt att Bono gjorde hitlerhälsningen. Kunde inte se att personen på något sätt varken sympatiserar med eller försvarar Jimmie och SD.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-09-12 13:08
#33

#32 Om det är den jag tror så strök den sitt inlägg och sin användare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-09-12 13:25
#34

#32 Jag tog bort det för att den som skrev det, precis som Magi-cat skriver, tog bort allt innehåll som hen tidigare skrivit. Inlägget blev helt tomt. Sedan skrev hen bara att jag fick ta bort inlägget. Så det finns ingenting att läsa där längre. 

Jag håller inte med om att det inte innehöll anklagelser för hen skrev om mig och några andra medlemmar och det ber jag uttryckligen om i #29 att ni ska låta bli.

Jag tycker inte att vi ska diskutera hur jag eller någon är utan det som står i artikeln och det som Bono ville med sitt agerande. Det här med sympatiserande med Jimmie handlar inte om just den personer som skrev det inlägget utan andra som har skrivit i tråden, i inläggen som jag nu tagit bort.

Annons:
Carmarino
2018-09-12 14:07
#35

Vill förtydliga att jag inte sympatiserar varken med Jimmie eller SD, men jag blir illa berörd av att Bono använder sig av någon slags "djävulsfigur" för att rättfärdiga sin hitlerhälsning. Har haft anhöriga som suttit i koncentrationsläger, så jag anser inte det är varken humor eller satir att göra som Bono gör.

Citat från artikeln i #0 (min fetstil):

Bono skapade karaktären MacPhisto i början av 1990-talet och presenterade honom för konsertpubliken första gången under ”Zoo TV”-turnén 1992.

Han har tidigare använt karaktären för att busringa till lokala politiker från scenen och håna dem genom att få dem att samtala med djävulen.

– Den karaktären var ett utmärkt instrument för att säga det motsatta mot vad man menade. Han fick fram budskapet så lätt och med humor, sa U2-medlemmen Edge om MacPhisto i U2-biografin ”U2 by U2” från 2006.

Det är nog inte alla som förstår att "MacPhisto" säger det motsatta mot vad Bono menar. Kan inte heller se att det är någon som helst humor i det han säger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[NeferNefer]
2018-09-14 20:08
#36

.

Sollar
2018-10-01 13:42
#37

Nu har jag sett detta live, på riktigt nära håll, har svårt att beskriva det men kan iaf försöka lugna er som tror att nazi hälsningen var smygäkta eller att Bonos poäng och ställningstagande inte var helt tydlig.

Loris M
2018-10-01 18:55
#38

#37 Häftigt! Tack för att du berättar. 🌺 Jag tror allt oftare att en del medvetet missförstår.

Sollar
2018-10-01 19:42
#39

#38 Tack, jag har inte kommit ner än, så trots att tråden har några veckor på nacken så kunde jag inte låta bli att skriva. Och nu fick jag nyss veta att Aftonbladet uppmärksammat det igen.

Honestyisdead
2018-10-01 19:54
#40

Syftet är fortfarande oviktigt för mig då hälsningen fortfarande är samma hälsning och inte ska göras av någon.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2018-10-02 17:05
#43

Sollar, du har sagt det rätta och du ska ha all heder för det, stort tack!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sollar
2018-10-02 17:08
#44

#43 Tack själv.🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sollar
2018-10-02 20:57
#64

För att återgå lite till U2, (som superfan vill jag inte lämna tråden såhär,) så vill jag säga att MacPhisto var en liten del av showen, U2 handlar om kärlek och gemenskap. Detta är från konserten jag var på och det visar det väl.

Loris M
2018-10-02 20:58
#65

Nu har jag tagit bort precis alla OT inlägg inklusive mina egna. Kan vi prata om det som står i TS utan att diskutera vem som röstar på vem? Tack på förhand!

Loris M
2018-10-02 21:00
#66

Sollar, jag vill verkligen inte att du ska lämna tråden. 🌺 Tack för videon. 🌺

Bono är känd för sin kamp mot orättvisor och det behöver hyllas och uppmärksammas. Hans budskap går inte att missförstå. ❤️

Calcifer
2018-10-02 21:03
#67

Jag tycker Bono kan verka lite dryg ibland, men detta var bra gjort!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sollar
2018-10-02 21:06
#68

#66 Åh nej, jag menade inte att jag trodde att jag var förbjuden.🙂 Tänkte bara visa "mitt band". Där i publiken står jag och viftar med armarna och sjunger med. ❤️

[Hayabusa]
2018-10-02 21:07
#69

#67 Framförallt är han en hycklare av stora mått…

Mina U2 Vinyl åkte i återvinningen (och nej - inte beroende på att jag stöttar J. Åkesson).

Annons:
Calcifer
2018-10-02 21:08
#70

#69 Du kunde ju ha sålt dem annars men om man vill protestera så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2018-10-02 21:10
#71

#69 👍 Här har aldrig funnits något med Bono på.

Loris M
2018-10-02 21:11
#72

#68 ❤️

[Hayabusa]
2018-10-02 21:18
#73

#70 Sälja? Nej, det skulle strida mot mitt samvete och nu gör de mer nytta som PET-flaskor…Det handlar inte om protest utan jag vill inte ha dem i min hylla längre. Lyssnade en hel del på U2 runt 80-82 men blir besviken att läsa hur Bono uppför sig (vilket inte har något med SD eller Åkesson att göra). Bono får protestera mot vad som helst, men ha rent mjöl i påsen innan. Det anser jag är passande. 

För övrigt märklig debatt här. 

#71 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: