Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 731 ggr
vallhund
2018-09-16 19:30

Kvinnor ska ha råd att dumpa sina män

"Vad är det tydligaste tecknet på ett ojämställt samhälle? Att du inte är fri att gå. Inte är fri att välja ditt eget liv. Det låter som 1800-tal, men är kvinnors verklighet idag.

I veckan publicerade Mitt i Stockholm en granskning som visar att kvinnor i Stockholm inte har råd att skiljas. Kvinnors genomsnittslön räcker inte för att köpa en etta någonstans i huvudstaden, visar kartläggningen. "

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/VR8jvl 

"Kvinnors nödrop om mansbebisar"

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OnAPaV

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lona
2018-09-16 19:54
#1

Det är tragiskt, och med de krav som alltfler hyresvärdar ställer på hyresgästernas ekonomi för att få skriva kontrakt så har man inte råd med en hyreslägenhet heller - OM man skulle ha osannolik tur och få tag på en.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[NeferNefer]
2018-09-16 20:14
#2

Ja … det är helt orimliga krav nuförtiden. 😕

Novachan
2018-09-16 20:25
#3

Det är ju inte konstigt att hyresvärdarna vill få in sin hyra, men ibland är det sjukt dyra hyror - inte bara i Stockholm. Fast jag tycker att det är lite sjukt med vad bostäder kostar överhuvudtaget numera (inkluderar hyresrätter, bostadsrätter och hus). Lågavlönade personer måste också få ha råd att ha bostad…

Lona
2018-09-16 20:40
#4

#3, Nej, men det är tydligare allt vanligare att hyresvärdarna kräver att man har 3 x månadshyran kvar efter skatt på sin lön. Sannolikt en omöjlighet för ganska många som är ensamstående, pensionärer eller helt enkelt har låg lön. En hyra på 6000:- är ganska rimligt för en tvåa i ett "mindre fint" område här, då skulle jag alltså behöva ha kvar 18 000:- efter skatten dragits på min månadsinkomst. Jag får inte ens ut hälften…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
2018-09-16 21:34
#5

#4 Funderar på varför/vad som kan påverka att de kan sätta sådana krav… t.ex. vad som gäller vid uppsägningstid och/eller vräkning, om de vill att man ska ha kvar pengar efter en hyra så att man kan betala de hyror tills man flyttar ut när uppsägningstiden har gått eller fram till vräkning… för då låter kraven mer rimliga…

6000 i månadshyra för en två låter högt för mig, oavsett om det vore i fint eller icke fint område men jag skulle absolut förvänta mig att det var i ett finare område eller att det vore en väldigt nyrenoverad lägenhet eller att den är väldigt stor eller att området ligger mer åt det centrala hållet.

DesK
2018-09-17 07:38
#6

Mina döttrar har var sin tvåa i Gbg, den ena betalar ca 5500:- /mån och den andra ca 6500:- /mån, skillnaden beror på att den andra lägenheten är totalrenoverad och har diskmaskin. De hyrorna är väl rätt okej. Tycker att det är värre för min nyanlända vän som hyr en etta i ett s k tillfällogt hus, på ca 20 kvm som han betalar 5000:- /mån för strax utanför Lerum. Dessutom har han ingen besittningsrätt i den lägenheten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
vallhund
2018-09-17 10:18
#7

I en närförort kostar en tvåa upp till 9 000 kr, i Norrtälje 7 200.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

setfree
2018-09-18 10:47
#8

Förlåt mitt misstag. Jag publicerade i fel inlägg.

Upp till toppen
Annons: