Annons:
Etikettmassmedia
Läst 912 ggr
[NeferNefer]
2018-09-17 12:31

SVT fälls

Ja, det är inte mer än rätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On9mb1/svt-tog-inte-avstand-fran-sd-uttalande--falls

Sverigedemokraternas landsdagar i fjol sändes av SVT.

Nu fälls kanalen för att inte ha kommenterat eller tagit avstånd från sparkade Martin Strids uttalande om att ”muslimer inte är människor fullt ut”.

Granskningsnämnden menar att programmet ”strider mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft”.

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-17 12:32
#1

(…)

Det var under Sverigedemokraternas landsdagar i Norrköping i fjol som den tidigare SD-styrelseledamoten i Borlänge, Martin Strid, sa att ”muslimer inte är människor fullt ut” när han i ett resonemang beskrev en skala där man i ena änden är ”fullt ut människa och human” och i andra änden är ”100 procent muhammedan”.

Det hela kritiserades kraftigt, anmäldes till polisen för hets mot folkgrupp och till Justitieombudsmannen.

(…)

Magi-cat
2018-09-17 12:40
#2

Alltid något!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2018-09-17 12:41
#3

Samtidigt sparkar man andra som tar avstånd från  deras uttalanden…   🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Lona
2018-09-17 12:42
#4

Oj! Jag har helt missat den regeln, trodde att SVT inte fick kommentera eller lägga värde i vad politiker säger. Bra där ju! (Även om det är trist att SVT klantat sig och att regeln öht behövs.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-09-17 12:42
#5

#3, Ja, jag får inte riktigt grepp om det där!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[NeferNefer]
2018-09-17 12:59
#6

Jag tycker det är självklart att pressen ska markera mot hets mot folkgrupp och andra brott.

Annons:
Sommarek
2018-09-17 13:05
#7

#5 Nej, det är märkligt. Man fälls om man inte tar ställning och sägs upp om man tar ställning…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2018-09-17 13:06
#8

Ja, lite moment 22 där … 🤔Nåja, det här som de fälls för nu hände förra året. Kanske fällningen får dem att tänka över årets händelse en gång till.

vallhund
2018-09-17 13:56
#9

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: