Annons:
Etikettövrigt
Läst 2033 ggr
Magi-cat
2018-09-19 08:08

Surrogatmödraskap

Allt fler svenska barnlösa par beger sig utomlands, till surrogatmammor som får bära fram och föda deras barn.

Ofta är surrogatmammorna i ren nöd och gör detta för att de har ekonomiska problem och svårt med försörjningen. Nästan alla döljer sin graviditet, det är inget man talar om öppet.

Några röster:

"– Jag gick inte ut alls, jag stannade hemma, väntade på att min man skulle komma hem med mat och hämta vår son från förskolan. Jag gömde mig i lägenheten hela tiden."

"– Jag mådde illa i fyra månader, väldigt illa, jag låg på sjukhuset i tio dagar. Jag orkade inte ens känna någonting under de fyra månaderna. Jag kunde inte känna någonting förutom yrsel."

"– De är från Sverige, det är det enda jag vet. Jag har inte riktigt frågat eller försökt få reda på det. Det viktigaste är att jag når den nionde månaden utan problem."

Det är inte tillåtet med surrogatarrangemang inom svensk sjukvård.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/natalya-var-surrogatmamma-hor-henne-beratta-min-kropp-gav-upp?cmpid=del:fb:20180919:natalya-var-surrogatmamma-hor-henne-beratta-min-kropp-gav-upp:nyh:lp

Vad säger ni om detta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Surpan
2018-09-19 08:13
#1

Jag tycker det är människohandel. Betala sig till en annan människas kropp som befinner sig i utsatt läge.

Anser dock att altruistiskt surrogatmödraskap bör vara lagligt i Sverige. Jag hade absolut övervägt att bära min systers barn om hon var barnlös och blev av med sin livmoder i sjukdom eller liknande.

/Surpan

OlgaMaria
2018-09-19 08:56
#2

Ja, det är människohandel. I USA har man ju en väldigt "förskönad" bild av det hela. Man anser i stor utsträckning att det är en vacker handling av surrogatmamman osv… Jag tycker det är otroligt knepigt. Kan man inte adoptera eller ta sig an fosterbarn istället? Det är så oerhört själviskt att man måste ha biologiska barn till varje pris, när det finns så många barn som saknar föräldrar i världen. Och man förstår ju om dessa surrogatmödrar blir helt förstörda psykologiskt, även under de bästa förhållanden. Alla hormoner och processer i kroppen som får en att anknyta till barnet i magen osv. Alla fysiska komplikationer som kan uppstå. Jag tycker det är en slags prostitution. 

Kan känna lite större förståelse för homosexuella par som inte lyckats adoptera osv. Men som sagt, otroligt knepigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pyttelite
2018-09-19 09:47
#3

Det är en illegal handling och ska hanteras som en sådan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Dharma]2
2018-09-19 17:07
#4

Oj vilken svår fråga, det blir väldigt blandade känslor i det här och det är ett ämne jag inte alls är insatt i mer än det jag nyss läste i artikeln. 

Människohandel jo det kan jag hålla med om men in kommer också känslan för dom här kvinnorna och deras livssituation så det är ju hur svårt som helst.

Det jag reagerar på är varför kvinnor går igenom det här genom ett altruistiskt surrogatmoderskap  om dom inte får betalt det förstår jag inte riktigt för vitsen är väl att få ihop pengar eller missar jag nåt viktigt i det där ?

En sak till som får mig att undra det står att är man Svensk medborgare, heterosexuell eller manligt gaypar samt ensamstående män så är surrogatarrangemang  möjligt  eftersom den födande modern räknas som den juridiska och det här låter bara konstigt för då borde väl även kvinnliga gaypar få ta emot barn kan jag tycka för det måste ju finnas papper och juridiska bindningar ungefär som vid adoption så det där reagerade jag på när jag läste men jag missar säkert nåt viktigt där också eftersom jag inte är insatt alls i det här men på nåt vis får den ena ta emot måste ju nån form av juridisk handling finnas för dom barn som kommer hit så varför ska den ena få ta emot ett barn men inte den andra ? 

Jag är adoptivbarn så det här är frågor som verkligen berör mig på djupaste plan och väcker många funderingar men också en stor ambivalens där jag ena stunden tänker på kvinnorna och deras utsatthet så som min biologiska mamma men in kommer också människohandel så det här är en jämmerligt svår fråga att säga vad man tycker för känslorna far fram och tillbaka som en  enda galen roller coaster.

Just för stunden vill jag skriva orden att det här är vansinne men i nästa kommer egna känslan in för min mamma som  inte ens fick se mig efter födseln för hon ville att jag skulle få ett bättre liv än det hon kunde erbjuda mig. Nu är det inte samma situationer eftersom dom här kvinnorna gör det för att få ihop pengar och jag är adopterad men mina tankar går så klart och jag vet hur ont det gjorde för min mamma den dagen jag föddes det har hon berättat för jag sökte upp min släkt och samma värk och smärta har ju dom här kvinnorna som är surrogatmammor.

Det måste vara en enorm psykiskt press vi omöjligt kan sätta oss in i och vi kan nog aldrig förstå det här om vi inte befunnit oss i deras situation så det är lätt att tycka och tänka att det är fel men vi har inte gått i dom här kvinnornas skor så vi får svårt att sätta ord på det här.

Vi får inte glömma bort barnen i det här och det absolut viktigaste av allt är att  dom kommer till bra förhållanden sen kan regler och lagar se ut hur  f dom vill och vi kan tycka en massa men barnen och deras liv är dom absolut viktigaste ❤️

Pyttelite
2018-09-19 17:32
#5

Det måste finnas andra sätt att lösa fattigdom på än att göra medvetet göra barn. 

Att man av en eller annan anledning adopterar bort ett barn är en annan sak.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Dharma]2
2018-09-19 17:44
#6

#5 Hmmm är det verkligen en annan sak ?

Det måste finnas andra sätt att lösa fattigdom på än att göra medvetet göra barn. 

Att man av en eller annan anledning adopterar bort ett barn är en annan sak. 

Är det verkligen skillnad ? jag tror inte du förstår omfattningen av att vara adopterad eller ett surrogatbarn .

Annons:
Pyttelite
2018-09-19 17:52
#7

Jo det är skillnad! 

I första hand är det en egoistisk handling där man väljer att göra ett barn på barnets bekostnad. 

I andra fallet väljer modern eller familjen att ge ett barn en bättre uppväxt än vad man har möjlighet till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-19 18:21
#8

#7 Jag tror man ska akta sig för att kalla det för en egoistisk handling för jag tror att det är svårt att sätta sig in i denna längtan.

Jag kan också tycka att "vad spelar det för roll om barnet är mitt genetiskt" men det är lätt att säga då jag faktiskt har en son.

Jag har ingen aning om hur jag hade varit eller hur stark min längtan efter barn hade blivit om jag/vi inte kunnat få några barn.

Jag är också kluven till det här med surrogatmödraskap. Handlar det bara om pengar för en utsatt kvinna så är det såklart inte OK men det kan ju faktiskt vara av andra anledningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-09-19 18:28
#9

Den som föder ett barn för ekonomisk vinning gör det ur ett egoistisk perspektiv oavsett om barnet hamnar hos en bra familj eller inte eller om pengarna går till ett till synes lovvärdigt syfte.

Det är inte en rättighet att få barn och framförallt inte att beställa barn. Det är inte rätt mot barnet eller den kvinna som föder fram det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-19 19:17
#10

Jag är också kluven i frågan av en annan orsak och det är att det finns många människor/barn som kommit till på detta sätt och har vi då rätt att ifrågasätta deras härkomst?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-09-19 19:24
#11

Det är väl inte barnens fel att det finns surrogatmödrar.

Surrogatavel tänker i första hand inte på barnen och de framtida problem som hänger ihop med det. Surrogatavel sker endast på de vuxnas villkor!

Ska man tillåta surrogatavel bara för att det finns barn som kommit till på det viset?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-19 20:04
#12

Jag tycker det är fruktansvärt osmakligt att kalla det för "surrogatavel" oavsett vad man tycker. Det är trots allt många barn som kommer till på detta vis. Jag är som sagt väldigt kluven i frågan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2018-09-19 20:10
#13

Igår gick jag förbi traktens kyrka. Där vajade kyrkans flagga tillsammans med en regnbågsflagga.

🌺❤️

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Pyttelite
2018-09-19 20:19
#14

Det har väl inte med frågan att göra. De samkönade par som har barn och som skaffat dom i Sverige har gett sina barn en juridisk trygghet. Hur man lever tillsammans har ingen med att göra eller med vilka man har barn med, men att använda surrogatmödrar är inte lösningen enligt mig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-19 20:26
#15

#14 Här du barn Pyttelite? Bara nyfiken. Jag upplevde själv att jag hade mycket åsikter angående barnfrågor som förändrades när jag själv blev mamma. Allting är inte svart eller vitt i denna fråga tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-09-19 20:39
#16

Problemet är att diskussionen sker utifrån de vuxnas behov och inte till de barn som blir till på detta vis. Jag säger inte nej till barn, jag säger nej till surrogatavel. Ett barn är värd att veta sin härkomst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vallhund
2018-09-19 20:46
#17

Det stör mig att vissa höginkomsttagare köper barn. Jag blir bedrövad av att internationella adoptioner minskar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
2018-09-19 20:57
#18

Om det beror på att barnen eller familjerna blir hjälpta på plats är det ok, annars håller jag med dig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-19 21:25
#19

#16 Det finns ju både äggdonation och spermiebanker med olika krav på anonymitet så det här med rätten att veta sitt ursprung är en bredare fråga. Jag håller med om att det ej borde få vara anonymt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-09-19 21:46
#20

Ja, jag tror att man lätt blir rotlös om man inte vet sitt ursprung även om man har en ”lycklig barndom” med andra föräldrar än de biologiska. Sen finns det olika familjekonstellationer som funkar fint inklusive samkönade, könskorrigerade osv. Det är inte den sexuella läggningen på vårdnadshavarna som skapar trygghet under barndomen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Dharma]2
2018-09-20 06:53
#21

Surrogatavel, vilket nedsättande ordval 😕 Jag hoppas innerligt att ingen som kommit hit på den här vägen läser det ordet i den här tråden för det är som att få en örfil för dom finns till 😕

Sommarek
2018-09-20 07:48
#22

Jag befinner mig någonstans mellan #1 och #2. Möjligheten ska finnas, men inte för ekonomisk vinning (annat än att man såklart får läkarbesök, mammakläder etc betalade), och det ska utföras av folk som vill och vet vad det innebär, inte av folk som är för fattiga för att säga nej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2018-09-20 09:26
#23

Att adoptera är att ta ansvar för mänskligheten och bidra med hjälp dit den behövs. Att använda en surrogatmamma är att agera ut sin själviskhet på både barnets och surrogatmammans bekostnad. Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att det är fel. Jag vill inte att det ska normaliseras eller legaliseras i vårt land. Jag lider med dem som inte lyckas få barn, men vi som mänsklighet kan inte jämt tänka att vi ska ha rätt till allt och att inget ska få stoppa oss att få det som andra har. Vi måste lära oss att nöja oss med det vi har. Det är precis som med konsumtionen som spårat ur för länge sen. Vi måste ta ett steg tillbaka och inte kräva att få ha allt - vi alla behöver det. Vårt ha-begär förstör planeten. Jättestor skillnad på barn och prylar, men det är lite liknande inom oss. Det är inte fel att lära sig acceptera vad man inte kan få. Vi alla behöver bli bättre på det på ett eller annat område. Hela tiden jämför vi oss med varandra och vill ha mer och mer. Att leva lycklig handlar ganska mycket om att acceptera det man inte kan förändra, att det är ok och att man kan vara lycklig ändå. Jag har två fina barn som jag är otroligt tacksam över, men jag har varit tvungen att acceptera att jag har kronisk hjärtsvikt, borträknad från arbetsmarknaden innan jag blev 25. Det jag saknar mest är att kunna gå på skogspromenader och bara njuta av naturen. Jämt måste jag välja att acceptera det här livet som jag fått. Jag tänker på att alla har något de brottas med, att livet är olika för oss alla, att vi inte har samma förutsättningar, men att vi kan vara lyckliga ändå. Låt inte hela livet ätas upp av det du inte har eller inte kan få. Fokusera på det du har. Var tacksam för det du har och det du kan. Det behöver vi för oss själva men också för att rädda planeten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pyttelite
2018-09-20 09:30
#24

#21 Tack för den örfilen!

Tänker att det är tillåtet att dela ut örfilar till vissa personer. 🤔

Avel brukar innefattad planerad fortplantning vilket surrogatmödrar representerar, för du menar väl inte att det är en slump.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sommarek
2018-09-20 09:33
#25

#24 Du menar att det inte är någon skillnad på att få en örfil för att man säger något sårande och att få en för att finnas till?

Och nej, avel är ett ord som enbart används om djur - och även om människan är ett djur, så är det inte det man menar med ordet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Pyttelite
2018-09-20 09:40
#26

Avel är inget sårande ord. Det är ett begrepp som beskriver vad det är - örfil är våld och hot!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Surpan
2018-09-20 09:44
#27

Den här tråden spårade snabbt.

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
2018-09-20 09:49
#28

Tyvärr så används ju detta i princip som avel på sina håll bara för att kvinnan inte vill utsätta sin egen kropp för en graviditet, kanske pga den karriär man har. Viljan att ha allt men att inte behöva kompromissa om något är farlig. Vi ska inte normalisera att man kan få allt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Dharma]2
2018-09-20 09:56
#29

#24 Nu tror jag du får läsa om och läsa rätt, ingen ger dig en örfil snarare handlar det om ordet surrogatavel som måste kännas som en örfil för dom som kommit hit via surrogatmödrar att läsa.

Hade jag vart född av en surrogatmamma hade det känts som en örfil att läsa ordet surrogatavel, jag hade tagit det ordet som oerhört sårande som om jag skulle ha fått en örfil för det gör lika ont . Ordet är en liknelse  med hur det känns för dom människorna som är födda av en surrogatmamma att läsa ordet surrogatavel, det gör helt enkelt ont i dom . Förstår du nu hur jag menar ?

#27 Ja fy jag håller med dig, hej och hå liksom 😓

Lika bra att kliva av den här diskussionen för nu är det bäddat för missförstånd.

Maria
2018-09-20 10:10
#30

Jag tycker det är ett väldigt svårt ämne för givetvis så finns det mycket som inte går rätt till när det kommer till att skaffa barn via surrogatmamma. Det måste man försöka komma till rätta med. Man får ALDRIG utnyttja utsatta människor.

Det pratas i tråden om vikten att få veta sitt ursprung och hur viktigt det är för att må bra i livet och då kan vi inte kalla detta för "avel" för det finns många människor som kommit till på detta sätt och vi får inte göra det fult genom att diskutera  med nedlåtande ordval. Det är dessa människors ursprung vi pratar om. Visa respekt…

#23 Jag tycker du blandar ihop två saker. Du pratar om din sjukdom och acceptans men tråden handlar om att skaffa barn. Du har två barn och är sjuk. Jag har ett barn och är sjuk men vad har våra sjukdomar med denna frågan att göra? Vi har båda barn och då är det kanske svårare att sätta sig in i vad barnlängtan kan göra med en människa. Jag försöker…har sett det på nära håll bland annat.

Jag tycker fortfarande detta är en oerhört svår fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2018-09-20 10:45
#31

#26 Hot? Ja, undra på att tråden spårar ur när man läser som du gör. Och nej, ordet "avel" används fortfarande inte om människor, även om du tycker att det passar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2018-09-20 11:26
#32

#30 Att förstå och känna medkänsla är en sak. Men jag kan inte sympatisera med att surrogatmödraskap ses som lösningen. Att acceptera och att till exempel adoptera är en bättre lösning. Att barnlängtan påverkar en människa oerhört mycket kan vi försöka förstå, men det innebär inte att man får göra vad som helst för att skaffa barn. Att barnlängtan är oerhört stark innebär inte att man kan kasta lagboken över bord och göra som man själv vill. Det finns mycket man inte får eller kan trots att man går sönder inombords.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-09-20 11:58
#33

#32 Jag har inte någonstans skrivit om att man ska göra något olagligt. Jag har heller inte försvarat den mörka delen av detta område där mycket lidande är för alla parter. Jag har bara försökt att se det ur en annan synvinkel och även belysa att vi numera har många människor i vårt samhälle som har "kommit till" på detta sätt och för deras skull kunna ha en värdig diskussion.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-09-20 12:46
#34

#33 Vad är värdighet i detta? Jag tror inte vi påverkar dessa barn utan det är ju ofrånkomligt att de alldeles av sig själva får olika och starka funderingar, precis som adoptivbarn ofta brottas med en viss typ av funderingar. En del av dessa barn från surrogatmödrar är nu vuxna och berättar själva hur de känner kring det. Vissa av dem är starkt emot surrogatmödraskap och har brutit kontakt med sina föräldrar. Jag kan förstå det. Värdighet tycker jag också är att tala om detta utifrån fakta och vad det verkligen är. Man kan tycka ordet avel är osmakligt men det uttrycker ju egentligen bara en åsikt kring hur denna företeelse behandlar kvinnor och barn. Man måste kunna skilja på att vi som samhälle ska ge bästa möjliga bemötande till dessa barn men samtidigt kunna säga ifrån att detta faktiskt inte är lagligt och varför det inte är det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2018-09-20 12:59
#35

#34 Det finns mängder med barn och föräldrar som har brutit kontakten trots att man är uppvuxen med en biologisk mamma och pappa och har kommit ut från mammas mage. Barn har i alla tider ifrågasatt föräldrars val och åsikter så det finns inga garantier för komplikationsfritt förhållande. Jag blir bara så förvånad över att flera verkar ha så starka klara åsikter i denna fråga. Själv tycker jag att frågan har så många nyanser att det blir svårt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-09-20 13:00
#36

#31 Att använda ett språkbruk som för tankarna till våld anser jag inte hör till ett diskussionsforum.

Att någon skulle ta illa upp  för ordet avel för stå för dig. Det är inget nedvärderande i ordet och det används inte bara för planerade djurfödslar.

Du har inte funderat på var ordet surrogat används? Är inte det nedvärderande? 

För dig är ordet negativt för mig är företeelsen negativ eftersom barnet blir fråntagen sin historia även om befruktning sker utanför kroppen och surrogatmodern endast bär fram barnet. Det är det oetiskt enligt min syn och olaglig att genomföra enligt svensk lag. 

Jag undanber mig örfilar i fortsatta diskussioner.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-09-20 13:05
#37

#36 Du har inte fått någon örfil. Snarare delat ut till en grupp😉 Läs bra förklaring i #29

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Novachan
2018-09-20 20:30
#38

Intressant att läsa om alla synvinklar och att fler aspekter tas upp som alla kanske inte tänker på som kan beröra ämnet. De biologiska föräldrarna, surrogatmodern, barnen födda via surrogat, föräldralösa barn och adoption, barnlängtan, måste man ha genetiskt biologiska barn, själviskhet, människohandel, veta sitt ursprung, sjukdomar, vad som borde vara lagligt/olagligt m.m.

För mig har adoption alltid varit ett av de främsta alternativen OM jag skulle skaffa barn. Efter att ha lärt mig mer om fosterfamilj i äldre ålder så ser jag det också som ett alternativ. Har med åren insett att det inte alls är lika vanligt att folk kan tänka sig eller vill adoptera som jag först trodde och har lärt mig en del om varför.

Dels är det att man helst vill ha just genetiskt biologiska barn, som ser ut som föräldrarna, man vill vara med hela vägen från början av barnets liv dvs befruktning till födsel osv, men också att man inte vill ha "bagaget" som kommer eller kan komma med adopterade barn. Det är "lättare" med att adoptera bebisar men man är motvilligare till att adoptera barn ju äldre de är… de kan ha psykiska besvär eller tänkas komma ha de när de blir äldre som adoptivföräldrarna måste hantera, de kan ha kända sjukdomar, missbildningar, skador, funktionshinder, funktionsnedsättningar eller beteendestöningar, samt att de kan ha kvar biologiska anknytningar av diverse biologiska familjemedlemmar…

Men jag har också blivit positivt överraskad över hur många familjer som redan har egna biologiska barn väljer att adoptera när de vill skaffa ytterligare fler barn ❤️🌺

Calcifer
2018-09-20 21:23
#39

Det är en jättefin tanke men som kommer med stora brister i praktiken. I teorin är det ju jättefint, om ett barnlöst par som vill ha barn mer än allt annat i världen hittar en kvinna som gärna av egen fri vilja hjälper dem med det. Men tyvärr är det ju inte alltid så enkelt. Om det fanns fler lagar och regler som skyddade både surrogatmamman och föräldrarna skulle jag inte se något problem med det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sollar
2018-09-20 21:50
#40

#23 Är dina barn adopterade?

OlgaMaria
2018-09-21 04:32
#41

#40 Nej

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2018-09-21 07:43
#42

#31 Jag tror inte att du och jag har samma definition av "språkbruk"; jag använder de vedertagna betydelserna av ord, medan du hittar på lite som det passar dig. Det är ingen idé att diskutera vidare eftersom du redan har bestämt dig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sollar
2018-09-21 11:57
#43

#41 Så det där med att ta ansvar för mänskligheten gäller bara andra?

OlgaMaria
2018-09-21 12:27
#44

#43 Vi kan alla ta ansvar på många olika sätt. Min poäng är inte att alla ska adoptera, men att det är en fin handling att göra det när det fungerar som det ska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sollar
2018-09-21 22:03
#45

#44 Ja det kan vi alla, men att hävda att man ska ta ansvar för mänskligheten och att det är själviskt att vilja ha egna barn är ett dåligt argument, och dessutom väldigt orättvist eftersom de som inte kan få barn men vill ha inte är mer själviska än de som kan få barn, och de kan också ta ansvar på andra sätt.

Maria
2018-09-22 08:50
#46

Jag hittade denna länken som kanske passar i tråden.

https://www.nordicsurrogacy.se/nyheter/surrogatbarnen-mar-bra-visar-ny-forskning/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-09-22 10:12
#47

#46 Det är glädjande att läsa, och det är nog väldigt klokt att ha öppenhet från början med hur saker gått till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pyttelite
2018-09-22 10:44
#48

Det är ju i vuxen ålder eller i tidiga tonår som tvivlen och rotlösheten kommer. 

Dessutom är oberoendet tvivelaktigt i utredningen.

Forskningsrapporten saknas!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: