Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 899 ggr
Loris M
9/22/18, 9:21 PM

Rosa eller blått?

"För hundra år sedan var rosa manligt och blått kvinnligt. Rött och rosa förknippades med krigiskhet och makt medan blått som var mer prydligt och känsligt klädde kvinnor bäst. Tyckte man då.

Idag råder det ingen tvekan om vilket kön rosa och blått representerar – och det finns inget som tyder på att könsneutralitet kommer att bli norm inom den närmaste framtiden. I alla fall inte inom avdelningen barnkläder./…/

Faktum är att så sent som på slutet av 1800-talet kläddes både flickor och pojkar i klänning, dels för att det inte fanns något behov av att definiera små barn efter kön, dels för att kjol underlättade vid blöjbyten. Dessutom var alla klänningar vita för att enkelt kunna blekas vid fläckar och de flesta barn hade långt hår. Det var alltså i princip  omöjligt att skilja en pojke från en flicka./…/

Med jämna mellanrum kommer av den anledningen upprop på sociala medier där föräldrar uppmanas att skriva på för att få butik X att sluta med könsuppdelade kläder. Men samtidigt som de neutrala föräldrarna vinner mark ökar också motståndet.

När det nyligen blåste upp till storm angående Polarn O. Pyret nya kollektion med könsspecifika kläder och sminkade flickmodeller försvarade en representant för företaget att de hade märkt av en stark efterfrågan på mer könsspecifika kläder, främst av unga mammor. Uttalandet bekräftas av Petra Stenecker, marknadschef Polarn O. Pyret."

https://www.forskning.se/2018/08/27/rosa-eller-blatt-alltmer-konsmarkerat-pa-barnavdelningen/

Annons:
Stallmima
9/22/18, 9:53 PM
#1

Ja det ska alltid vara något någon retar sig på   😉

Grodan
9/22/18, 10:13 PM
#2

Jag  (honkön) växte upp under 70-talet och märkte aldrig något med könsspecifika färger.  Som jag minns det valde man sin favoritfärg att ha kläder i. Gick själv klädd mycket i blått tills jag upptäckte den gröna färgen… 

Så jag undrar lite, när kom eg det här med att tjejer ska ha rosa och killar blått?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Loris M
9/23/18, 9:29 AM
#3

Jag är också uppvuxen i en tid när det inte var tydligt med uppdelningen varken i affärer eller vad barnen valde att ha på sig. 

I artikeln står så här om när rosa blev tjejernas färg:

" Tidigare signalerade rött och rosa krigiskhet och makt medan blått inom den katolska traditionen var en flickfärg kopplad till jungfru Maria, säger Fanny Ambjörnsson.

Mellan världskrigen bytte färgerna plats med varandra och ingen vet egentligen varför. En teori är att soldaternas blå uniformer under första världskriget gjorde att färgen började att förknippas med maskulinitet medan rosa förpassades till kvinnan.

Riktigt tydligt blir det på 1950-talet när dagens moderna konsumtionsindustri slår igenom på allvar. För att nå ut till sina kunder bestämmer sig modehusen helt enkelt för att tydliggöra vilka de riktar sig mot genom att definiera pojkar och flickor, män och kvinnor, med en specifik färg."

Magi-cat
9/23/18, 9:41 AM
#4

Jösses. 😮 Jag har för mig att Polarn och Pyret "förr" hade kvalitetsbarnkläder av icke könsstereotypt snitt. Allt har verkligen inte blivit bättre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/23/18, 10:03 AM
#5

Jag klagar varje gång jag är i en barnklädaffär, men svaret jag får är alltid "Ingen har klagat förut. Det är kunderna som vill ha så här. Det går bra att handla till flickor på pojkavdelningen också".

"Pojkkläder" numera är otroligt tråkiga, tycker jag, med få undantag. Dova trista färger, inga roliga bilder (möjligtvis någon arg/stark/snabb manlig seriefigur), medan "flickkläder" har alla möjliga färger, mönster och snitt, och dessutom roliga paljetter som ändrar mönster när en stryker handen över dem och annat kul. Visst, som de som jobbar i klädaffärerna säger, det är väl bara att gå över till "fel" avdelning och handla kläder åt sitt barn, men varför ens dela upp kläderna på det viset? Varför inte dela upp enbart efter ålder och klädfärger, till exempel?

Upp till toppen
Annons: