Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 664 ggr
[NeferNefer]
2018-09-23 18:08

Snällhet skapar drömteam

Det här skriver jag under på omedelbart! ❤️

https://chef.se/googlestudie-snallhet-skapar-dreamteam/

(…)

”Så länge alla fick en chans att prata gjorde teamet bra ifrån sig. Om endast en person eller flera pratade samtidigt, minskade genast den kollektiva intelligensen,” säger Anita Woolley, medförfattare till studien.

Den andra avgörande faktorn handlar om empati, att man inför gruppen vågar öppna upp och visa känslor. Alltså samma egenskaper som krävs för att bygga riktiga relationer.

Det handlade alltså inte om vem utan hur – den hemliga formeln stavades snällhet. De team där medarbetarna respekterade varandras känslor och var angelägna om att låta alla komma till tals var mest produktiva, skapade störst vinst och blev mest framgångsrika. Medarbetarna i dessa team var också mest tillfredsställda med sitt jobb.

(…)

Annons:
Mia-45
2018-09-23 20:40
#1

Håller verkligen med om detta.
På jobbet hade vi en person som skulle höras och synas mest. Nästan ingen annan kunde ens komma till tals för att hon skulle prata hela tiden. 
Det blev ingen direkt bra sammanhållning och det märktes på arbetet med. Kändes splittrat. 
Nu har vi en grupp där alla får komma till tals och vi arbetar mycket bättre ihop nu med.

Maria
2018-09-24 14:27
#2

Spännande när forskning visar på ganska naturliga förklaringar och visar att logiken stämmer med vad man tror😉

Det kommer alltid finnas människor som vill höras och synas och tyvärr kan man ju inte bara plocka bort dessa utan de måste också få finnas så i besvärliga fall så är det nog chefens yttersta ansvar att vara lyhörd för sådant klimat och försöka göra något åt det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2018-09-30 17:24
#3

Jag puttar upp den här, för jag tror att vi alla kommer längst med snällhet 🌺

Maria
2018-09-30 17:26
#4

Det tror jag också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: