Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 596 ggr
Loris M
9/29/18, 12:12 PM

Kvinnorna upptäckte men männen fick ta emot priser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En intressant dokumentär i flera delar från Vetandets värld om kvinnliga forskare som kom med viktiga upptäckter men deras manliga kollegor fick ta emot Nobelpriset. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7049890

Första delen handlar om det här:

"Marietta Blau utvecklade en metod som med hjälp av särskilda fotoplåtar fångade spåren efter kärnreaktioner. Metoden som fortfarande används idag har varit mycket viktig i arbetet med att kartlägga atomkärnans uppbyggnad. Tre gånger nominerades Marietta Blau till Nobelpriset i fysik, men 1950 fick istället en brittisk manlig fysiker priset för att ha vidareutvecklat metoden som hon skapade."

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1154359?programid=412

Annons:
[NeferNefer]
9/29/18, 1:03 PM
#1

😕Ja, vad ska jag säga …

Magi-cat
9/29/18, 3:57 PM
#2

Janna Levin skriver i "Hur universum fick sina fläckar" och sin senaste bok "Rymdblues" bl.a. om hur astrofysikern Jocelyn Bell Burnell som ung forskarstudent fann en märklig och ihärdig signal som inte gick att förklara. Hennes fortsatta idoga och energiska arbete ledde fram till upptäckten av pulsarerna.

Upptäckten var synnerligen viktig eftersom den bevisade att neutronstjärnor existerade. Om neutronstjärnor är sista stadiet av en stjärnas kollaps, ledde det fram till en rimlig tanke att det således även kan bildas svarta hål.

En kollega till Jocelyn Bell skall ha sagt till henne efter en konferens: "Miss Bell, ni har gjort 1900-talets viktigaste astronomiska upptäckt." (ur Rymdblues)

Nobelpriset som i en liten ask, alltså!

Nix. Jocelyn Bell's handledare fick Nobelpris tillsammans med en annan fysiker. Själv blev hon inte ens bjuden på middag, tror jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/29/18, 4:00 PM
#3

Det är verkligen för bedrövligt. 😢

Sjuttan
10/1/18, 11:51 AM
#4

Det behövde finnas någon slags forum där orättvisor och felaktigheter kunde basuneras ut så att ingen kundr missa. Själv har jag kämpat i många år med en stor och viktig företeelse i samhället men orkar inte nå fram. Det handlar om kunskapen att de flesta kriminella/våldsverkare har en smärtsam barndom - ja så långt är väl alla med! Men att alla unga kvinnor som föder barn behöver vara någorlunda harmonisk för att kunna ke kärlek o respekt till sitt barn! När detta saknas, uppstår motsatsen. Att det är här vi finner orsaken. Det behöver inte finnas alkohol, missbruk el sex. utnyttj. det räcker med ständiga snäsningar, kränkningar, nedvärderanden m.m. för att ett hat ska börja gro i barnet. Jag har själv upplevt det. Har sett på mkt nära håll hur katastrofala följder det kan få. Grabbar flyr sin familj, drar ut, hittar likasinnade, hatet flerfaldigas och det skapas gängkriminalitet. Där känner man sig accepterad, ju värre brott man gör, ju bättre status får man. Då får man den bekräftelse man saknar. Intressant är att bristen på kärlek ändå påverkar individen hela livet OCH de som kommer i kontakt med religiösa förkunnare kan uppleva att man DÅ får man kärlek, blir frälst och kan lämna det kriminella livet. Tänker nu på Sebastian Stakset (om jag minns stavningen rätt). Har läst hans bok 'Endast ljuset kan besegra mörkret'. Är själv inte religiös men blev djupt berörd och imponerad av det arbete han gör och förstår precis hur det fungerar. Men att nå ut till samhället hur den här mekanismen fungerar är omöjligt. Eller jag är inte stark nog att leta upp leta upp rätt vägar. Många jag pratat med avfärdar med: "Nej då - jag vet många bra familjer som har problembarn." Precis som om vi alla känner till vilka problem som finns i familjers dolda liv??? Här behöver skapas forskning om hur man når in och hur man kan ge unga blivande mödrar den här styrkan och harmonin. (Här är problemet MKT kortfattat beskrivet.) Det är faktiskt bråttom! Kostnaden är ofantlig och problemet finns i hela västvärlden. Om vi kunde rå på det här skulle t.o.m krig kunna förebyggas. Har här fått lufta min frustration och kanske någon här förstår. Fast egentligen ligger ju detta utanför ämnet i den här tråden. Sorry för det.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Magi-cat
10/2/18, 12:00 PM
#5

För första gången på 55 år fick en kvinna, Donna Strickland, Nobels fysikpris.

Grattis till henne för hennes förnämliga arbete!☀️🏆✨

https://www.expressen.se/nyheter/arets-nobelpris-i-fysik-presenteras/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjuttan
10/2/18, 12:28 PM
#6

#5 Verkligen glädjande!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
DesK
10/2/18, 5:07 PM
#7

Bedrövligt är ordet! #5 Mycket glädjande!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
10/2/18, 5:28 PM
#8

ÄNTLIGEN!!! Whatever took them so long, liksom …

Upp till toppen
Annons: