Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 528 ggr
Loris M
9/30/18, 10:22 AM

Det här med våldtäkter

Ibland känns det som om en del inte kan använda sitt eget sunt förnuft när de läser statistik om våldtäkter och sexuellt våld. En del misstolkar det och vinklar medvetet fel, för att framställa vissa folkgrupper som om det ingick i deras kultur att våldta. Men det som är riktig ointelligent är att tro och påstå att genom att kasta ut invandrare ur landet så kommer vi inte  ha några våldtäkter. 

De allra flesta våldtäkter begås av någon som kvinnan (95% av de som blir utsatta för alla sexuella övergrepp är kvinnor) känner och/eller har ett förhållande med och det är dessa som i de flesta fall aldrig anmäls.  Det finns ett enormt mörkertal just p.g.a. att kvinna ofta blir ifrågasatt, misstrodd, förminskad, förnedrad och utstött och vilken kvinna vill medveten utsätta sig för det? Inte nog med att hon måste hantera helt i tysthet det hon blivit utsatt för blir hon även tvungen att hantera andras utstötthet. 

Alla dessa män, pojkvänner, chefer, kollegor och bekanta som våldtar kommer ofta undan eftersom män håller varandra om ryggen och att peka ut en känd och/eller respekterad person är inte lika enkelt som att peka ut en ensamkommande. 

Enligt BRÅ anmäldes 7370 våldtäkter förra året och i 65% av fallen var våldtäktsman  okänd. I 24% av fallen var det en bekant och i 11% av fallen var det en närstående. Återigen, tänk på att de här siffror säger inte speciellt mycket eftersom mörkertalet är enormt stort. Tänk på att av de 11% som anmält en närstående eller de som anmält en bekant, det krävdes säkert massor med överväganden och mod för att till slut anmäla, eftersom de kvinnor är helt medvetna om att de riskera att bli utskrattade misstrodda, och kanske blir av med sitt jobb o.s.v. 

Även BRÅ som presenterar sin statistik varnar för hur man ska läsa den och hur svårt det är att fånga upp de fall som sker i hemmet. 

"Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående och händelser där personer utsatts i en bostad, är särskilt underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning."

Jag läste nu på morgonen en artikel om Cissi Wallin och det är ett tydligt exempel på hur kvinnor inte skyddas när de blivit utsatta utan blir utstötta och riskerar sina jobb medan män som anklagats för våldtäkt kan fortsätta med sina liv som vanligt och blir ändå anlitade. I det här fallet visas även hur SVT gör skillnad. 

"Kvinnor tystas konsekvent att inte prata om de brott de blivit utsatta för. Och om de pratar ändå, ja då ska de straffas hårt. Ett tydligt exempel är Cissi Wallin. Hon namngav sin förövare. Och nu tar SVT som hon samarbetade med avstånd från henne.

Hennes program läggs på is med motiveringen att hon riskerar att bli åtalad för förtal. Att sända hennes program kunde tydligen ses som att SVT, som ska vara neutrala, tar ställning för henne.

Låt oss nu tala klarspråk. Det här handlar om allt annat än SVT:s neutralitet. Våren 2018, Fredrik Virtanen, anmäld för våldtäkt, får en timme i bästa sändningstid i SVT. Valdagen 2018, Anders Borg, anmäld för sexuella trakasserier, får prata som expert i SVT. 2018, Fredrik Önnevall, dömd för människosmuggling, jobbar kvar på SVT. The million dollar question; var var neutralitet då? Uppenbarligen är SVT:s neutralitet bara viktig när de handlar om kvinnor som pratar öppet om brott de har blivit utsatta för."

https://www.etc.se/debatt/svt-inte-neutrala-nar-cissi-wallin-stoppas

Annons:
Lussan20
9/30/18, 11:26 AM
#1

Ett mycket bra och viktigt inlägg!

Våldtäkt i äktenskapet är nog de flesta tysta om.?

Det behöver inte ens finnas våldsinslag utan ett-icke samtycke-. Dessa överslätande försvar för män som om de vore mindre begåvade att inte förstå ett -nej- är bara löjligt. Låt för tjyven männen växa upp och ta sitt ansvar för sitt kön och sin hjärna och handlingar. Min kropp är mitt tempel och min. Den bestämmer jag själv över och behöver inte hjälp att sätta min gräns. Tjat och hot ska man aldrig som kvinna ge efter för.

Vi är inte fast i medeltiden utan kan själva avgöra vad som är kränkande. Vi kvinnor måste också våga stötta varandra i större utsträckning. Mvh/WL

Honestyisdead
9/30/18, 1:09 PM
#2

Det är inte alla överfallsvåldtäkter som anmäls heller. Så att sitta och gissa om mörkertalet går inte.

Loris M
9/30/18, 2:27 PM
#3

#2 Nej, det är sant. Men det är i alla fall mer troligt/vanligt att kvinnor anmäler överfallsvåldtäkter än våldtäkter där någon närstående eller bekant är inblandat. Av anledningar som jag tar upp ovan. 

Gissa behöver vi inte göra men att säga att det finns ett stort mörkertal kan vi göra.

Loris M
9/30/18, 2:31 PM
#4

… jag tänker hur många gånger har vi inte sett ett inlägg på Kvinna där någon frågar: Jag ville egentligen inte, men han tjatade. Är det ett våldtäkt? 

Alltid någon som kvinnan har ett förhållande med.

Honestyisdead
9/30/18, 2:37 PM
#5

Och jag har träffat många kvinnor som inte anmält våldtäkter utförda av främlingar. Jag är en av dom.

Så det är mörkertal överallt och inte bara i hemmet.

Loris M
9/30/18, 2:41 PM
#6

#5 Det förstår jag och säger inte emot. Ett större problem än vem som står för alla våldtäkter är att kvinnor inte vågar anmäla. Att de inte blir trodda.

Jag beklagar det du varit med om. 🌺

Annons:
Honestyisdead
9/30/18, 2:51 PM
#7

#6 Ja det är ett stort problem tyvärr.

Tack för omtanken. Är många år sedan nu och idag mår jag bra :)

wildfire
10/1/18, 5:33 PM
#8

#7 Tack för omtanken. Är många år sedan nu och idag mår jag bra :)

Jag hoppas verkligen att du mår bra för sånt där lämnar ingen någonsin oberörd om än man lär sig att leva med så finns det kvar så all heder till dig att du idag mår bra  och har tagit dig igenom och det hoppas jag att du menar från hjärtat  ❤️

Men ett stort men vi glömmer dom mörkertal som finns mitt ibland oss och dom som säger att det här inte  är så stort den borde få en lektion om hur det är att vara offer, gå ut på kvällen och se hur trygga känner ni er då ? rädslan att inte kunna beträda torg skogar och mark hur försvara ni det ?

Upp till toppen
Annons: