Övrigt

Kvinnliga krigare

2018-10-05 10:02 #0 av: NeferNefer

Historikerna har gjort sitt bästa för att gömma alla starka kvinnor undan eftervärldens blickar - men den som söker, den ska finna. Här finns såväl podcast och blogg som information om böcker om fantastiska kvinnliga krigare. Läs och begrunda Hjärta

http://www.kvinnligakrigare.se/

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-10-05 21:30 #1 av: DesK

Waow, så fint att någon har brytt sig att samla ihop lite sådan info!

Désirée

Anmäl
2018-10-06 08:28 #2 av: NeferNefer

Tummen uppJa, verkligen!

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-10-06 10:14 #3 av: Carmarino

Synd bara att de koncentrerade sig på att hitta krigare. Önskar att de kunnat hitta starka kvinnor som arbetade för fred istället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-06 10:19 #4 av: NeferNefer

Varför begränsa sig? Det är väl bra att visa upp alla starka kvinnor som går att hitta i historien, och som har varit gömda fram tills nu. Kvinnor har genom tiderna gjort allt som män har gjort, och mer därtill. Det är bra om allt kommer fram, tycker jag. Tummen upp

Anmäl
2018-10-06 13:22 #5 av: Carmarino

Tycker inte att krig är något att lyfta fram, oavsett vem som är ansvarig. Är faktiskt förvånad över att en sajt som likavillkor anser det vara något att applådera, bara för att det är kvinnor som är ansvariga.

Fast det är klart; lika villkor betyder ju att villkoren ska vara samma för alla, oavsett vad det gäller. Har bara inte upplevt den här sajten som positiv till krig tidigare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-06 14:58 #6 av: NeferNefer

Ja, vill en person absolut vantolka och missförstå så hittar den alltid ett sätt. Inget att göra något åt, tyvärr.

Anmäl
2018-10-06 15:22 #7 av: Carmarino

#6 Du får gärna säga du till mig, för jag gissar att det är mig du syftar på.

Anmäl
2018-10-07 12:19 #8 av: Magi-cat

#3 Carmarino, det handlar inte om att på något sätt förhärliga krig, utan att låta kvinnor få sin plats i historien.

Anmäl
2018-10-07 13:05 #9 av: Carmarino

#8 Ja, det var ju därför jag skrev att jag tyckte det var tråkigt att de inriktade sig på att hitta krigarkvinnor. Det finns väldigt många kvinnor som har gjort många bra saker som inte innebär att de var ute och krigade. De hade ju kunnat lyfta fram dem istället.

Alexandra von Schwerin har t.ex. skrivit en hel bok om starka kvinnor på Skarhults slott, och hon har även gjort en utställning på slottet om den dolda kvinnomakten.

Anmäl
2018-10-07 14:55 #10 av: Magi-cat

#9 Tack för tipset om boken!

Det är ju bra om så mycket som möjligt kommer fram om den dolda kvinnomakten och kvinnornas betydelse historiskt. En historia som mestadels skrivits av män,

Än är det långt kvar innan pusslet är komplett.Cool

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.